Prémium borászatot alapított Mádon Váradi József, a WizzAir légitársaság milliárdos alapító-vezetője. A célja nem kisebb, mint „megteremteni a világ legjobb tokaji borait, tovább mélyíteni a hozzájuk kapcsolódó, kivételes mesterségbeli tudást, és újradefiniálni a magyar borokról alkotott elképzelést, szerte a világon”.
Tokaj-Hegyalja legfelkapottabb települése egyértelműen Mád, a legjobb borászatok jelentős része, és a környék legjobb éttermei is mind ebben az egy faluban tobzódnak évek óta. Ezt, méghozzá a falu egy központi helyszínét választotta ki magának a magyar Forbes egykori első címlaposa, az utóbbi időben is különösen sikeres légitársaság, a WizzAir alapító-vezetője, hogy saját borászatot alapítson.
A fotókat a Juliet Victor oldaláról vettük
A Juliet Victor nevét is az alapítóról kapta, ahogy a honlapon írják, Váradi saját nevének kezdőbetűi, a nemzetközi fonetikus ábécé betű, valamint a légi közlekedés nyelve együtt adták az ihletet. Magyar csengése ugyan nincs, de amúgy is a „világot szeretné meghódítani”.
„A Juliet Victor egy élmény, amely jobbá teszi az életet. Azt gondolom, a szárnyalás szebbé változtatja a világot a boldogság feltételeinek megteremtésével. A Juliet Victor arra született, hogy mindannyian élvezhessük a boldogságot, ez teszi személyes történetemet is kerek egésszé.”
– üzeni még Váradi a weben.
A JV a legjobb dűlőkben szerzett területeket, a Holdvölgy, a Király, a Szent Tamás vagy például az Úrágya egy-egy parcellája mind hozzájuk tartozik. A birtokközpont pedig a helyi katolikus templom alatt, egy szűk kis sikátor mellett kapott impozáns helyszínt. A szeptember 14-i hivatalos megnyitón Széll Tamás csúcsséf és Szik Mátyás, háromszoros magyar sommelier bajnok gondoskodnak majd a vendégek jólétéről, de addig is, Váradi elsőként nekünk adott rövid interjút és néhány információt e-mailben.
A Juliet Victor Winery mögött álló Vaxco Vineyards Kft-t 2004-ben jegyezték be, és a cégadatok alapján korábban Villányi címen is jegyeztek azonos nevű vállalkozást. Mikor kezdték előkészíteni a birtok alapjait? Ezek szerint más borvidékben is gondolkodtak?
2014-ben kezdtünk el gondolkodni bor kapcsán. A kérdés az volt, hogyan lehet világszínvonalú magyar bort készíteni és értékesíteni a világban. Egy létező kis cégbe léptünk be Villányban, és való igaz, az első gondolatok Villányba vittek bennünket. Viszonylag gyorsan eljutottunk arra a következtetésre, hogy a tokaji borrégiónak van a legjobb potenciálja arra, hogy „világbort” készítsünk és forgalmazzunk.
Hogyan sikerült több hektárnyi területet szerezniük a legkiválóbb dűlőkben?
Valószínűleg szerencsénk volt, hogy éppen akkor árultak ilyen területeket, amikor ilyen területeket kerestünk. Ugyanakkor mi azt mondtuk, hogy csak a legjobb dűlőkben érdemes vásárolni szőlőt, ha a legjobb minőségű borokat szeretnénk készíteni. Így jutottunk el Mádra.
Mekkora volumenű beruházásról beszélhetünk?
Jelenleg 27 hektár szőlővel rendelkezik a Juliet Victor, melyből valamivel több mint 7 hektár ültetendő terület. Mád központi részen felújítottunk egy 300 éves épületet, valamint kiegészítettük egy nagyon modern borászattal, amely most már a cég alapbázisát testesíti meg. Eddig körülbelül 500 millió forintos befektetésről beszélünk. Én úgy látom, hogy amikor mind birtokban, mind infrastruktúrában is eljutunk arra a pontra, amit megcéloztunk, ennek az összegnek a duplájánál leszünk.
Önön és családján kívül ki még a birtok tulajdonosa?
A Juliet Victor borászat a Vaxco Vineyards vállalat égisze alatt üzemel, melynek 3 tujadonosa van: többségében a Vaxco Vagyonkezelő Kft. (családi vállalat), valamint Tóth György és jómagam. Tóth György Magyarország első számú kereskedelmi pilótája, soha senki nem repült nála többet repülőgéppel. Emellett egy jó barát, aki azt vallja, hogy „az élet túl rövid ahhoz, hogy rossz borokat igyunk”.
Vannak szakmai tanácsadók a birtok mellett, akik a borkészítésben közreműködnek?
Hálás köszönettel tartozunk a Szepsy családnak, akik szakmailag önzetlenül támogattak bennünket az indulásban. Ugyancsak örömünkre szolgál együtt dolgozni Szik Mátyás többszörös sommelier bajnokkal, akivel a bor megjelenítésében és értékesítési koncepciójában dolgozunk együtt. A Juliet Victor márkát egy olyan nemzetközi csapat alkotta, akik számos nagy nemzetközi márkát is létrehoztak már korábban. Úgy gondolom, hogy nagyon jó kezekben voltunk és vagyunk.
Mekkora területen gazdálkodnak jelenleg és mekkorára szeretnének nőni?
Jelenleg valamivel 20 hektárnál kevesebb területen gazdálkodunk. A cél ennek a duplája a következő néhány éven belül. Amerikai tanulmányok azt igazolják, hogy 30-50 hektár a méretgazdaságosság küszöbe a szőlészetben és a borászatban, tehát valahol 60-100 ezer üveg bor évente a Juliet Victor minőségi követelményei szerint.
Mikor kezdett el bort termelni a pincészet?
2016 ősze volt az első szüretünk, amikor két kiváló mádi dűlő (Király és Betsek) szőlőjéből készült száraz furmint és édes szamorodni.
Milyen árkatategóriába / szegmensbe pozicionálják a boraikat?
Prémium kategóriába pozicionáljuk a borainkat, mind a magyar, mind a nemzetközi piacokon. Ne feledjük, hogy a tokaji borrégió legjobb dűlőiről beszélünk, ahol visszafogott termelés és szelektált szüretelés mellett a legmagasabb technológiai követelmények mentén készülnek a legjobb minőségű borok.
Mely piacokat célozzák meg?
Magyarországon a kiemelkedő minőségi éttermeket és szállodákat célozzuk meg. Ugyanakkor fontos, hogy közvetlen kapcsolatunk legyen a borkedvelő közönséggel is. Mádi és budapesti telephelyeinkről, illetve online közvetlenül is fogunk értékesíteni magánszemélyek számára.
Ilyen lesz a WizzAir tíz év múlva – interjú Váradi József alapítóval