Mihalek Zsuzsa a Szegény párákért elnyerte a legjobb produkciós tervezés kategória Oscar-díját, de a bejelentés pillanatáról pont lemaradt. A sikert magyaros stílusban pálinkával és szalonnával ünnepelte.
„Mikor bemondták, hogy nyertünk, éppen hívott az Ildikó, aki kint volt az átadón. (Kemény Ildikó, a Pioneer Production egyik tulajdonosa, aki révén Zsuzsa több külföldi produkcióban, így a Szegény párákban is, dolgozhatott már – a szerk.) A közvetítés valamivel később ért hozzánk, és mikor ránéztem a telefonomra, pont bemondták, hogy nyertünk” – mondja Zsuzsa.
A berendező a bejelentés éjszakáján egy hajnalig tartó házibulin vett részt, a díjátadóra magánéleti okok és zárkózottsága miatt nem ment ki.
„Másnap jött az őrület és a feszültség. Én ilyenkor megpróbálok teljesen eltűnni, ez a fotózás is teljesen kikészít” – mondja Zsuzsa. Egy eldugott raktárban vagyunk, ahol a berendező tíz éve gyűjtögeti a filmekben használt kellékeket, bútorokat. Marketplace, Galéria Savaria, piacok és lomtalanítás – Zsuzsa lelőhelyei kimeríthetetlenek.
A berendező kétszintes raktárjában az elmúlt tíz év különleges darabjai vannak, a székektől a babákig van itt minden. „Nem szeretem a felhajtást, szeretek a háttérben maradni.” Zsuzsát mi is csak egy korábban lefixált fotózás miatt tudtuk elcsípni pár rövid mondatra.
Megy a BAFTA mellé
Most épp egy olyan munkán dolgozik, ami az egész évét kitölti. A titoktartási szerződés miatt csak annyit mondhat, hogy egy 1880-as években játszódó netflixes sorozatról van szó. Kedvenc korszaka a 20-30-as évek, a modernért már kevésbé rajong. „Amint látod a sérült babákat különösen szeretem” – mutat rá gyűjteményére. Sajnos, a Szegény párákban Bella babájaként szereplő darabot Zsuzsa nem találja, valaki kölcsön vehette egy másik forgatásra.
A rendezőt, Jórgosz Lánthimoszt csak a távolból látta, vele a látványtervező csapat kommunikált. „A rendezőnek nagyon határozott elképzelése volt, a látványtervezőkkel közösen álmodták meg a képi világot, a színeket és a formákat. Ezeket a terveket megmutatták nekem és onnantól kezdve én választottam ki a bútorokat, a textileket, de még a kilincseket is.”
Zsuzsa felügyelte, ha valamit le kellett gyártani, de ő irányította a festőcsapatot és a varrócsapatot is, összesen körülbelül 40-50 embert.
A több hónapos forgatást egy három hónapos előkészítés előzte meg.
A látványtervezők, Shona Heath és James Price a színpadon Zsuzsa díját is átvették. A szobrot Kemény Ildikó hozza haza, és megy is Ildikó BAFTA-ja mellé. Karrierje szempontjából Zsuzsa nem tartja különösebb lépcsőfoknak az elismerést. „Eddig sem panaszkodtam, lekopogom, mindig dolgozom. Több projektet egyébként sem lehet egyszerre csinálni.”
Névjegy
Mihalek Zsuzsa. A berendező a nyolcvanas évek óta dolgozik filmeken, több hazai produkció mellett (Argo, Csinibaba) számos Magyarországon forgatott nemzetközi filmben is részt vett. (Suszter, szabó, baka, pék, A Burgundia hercege, Atomszőke.)
A kiemelt képen Mihalek Zsuzsa // fotó: Sebestyén László