Magyar idő szerint holnap hajnali kettőkor kezdődik a 94. Oscar-gála. Szakértői vélemények, statisztikák, valamint fél évnyi lelkes fórumolvasás (és kommentelés) alapján jósoljuk meg, ki az, aki ráteheti markát a kis aranyszoborra. A Dűne nagyot kaszálhat, de a legfontosabb díjakat szinte biztos nem a grandiózus sci-fi fogja vinni – egy magyar szakembert viszont a pódiumig repíthet.
Az Oscar-gálát megelőző díjszezonnak Amerikában már hagyománya van: a februári-márciusi díjkiosztóra a nagyjából ősszel, a Velencei Filmfesztivál környékén induló többhónapos médiahájppal a hátuk mögött, különböző szakmai és kritikusi elismerésekkel a zsebükben érkeznek a legesélyesebb frontrunnerek és a kihívóik. Az esélyek latolgatására már-már egy teljes iparág épült – a statisztikák, az estét megelőző korábbi díjak és a versenyzők narratívája miatt
sokszor úgy süllyedhet bele pár kategória jelöltje a Los Angeles-i Dolby Színház bársonyvörös székeibe, hogy szinte már tudja, ő ma itt bizony nem fog nyerni.
Persze nem minden papírforma. Hatalmas meglepetések bizony vannak, amire az Oscart osztó, nagyjából tízezer tagú amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémiának (Academy of Motion Picture Arts and Sciences, AMPAS) legutóbb tavaly kellett igen kellemetlenül fölocsúdnia. A legjobb férfi főszereplők közül már előre kikiáltott egyértelmű győztes, Chadwick Boseman posztumusz elismerésére számítottak a producerek is, akik az érzelmileg fűtött, szép zárópillanat reményében ezt a kategóriát tették utoljára az este legfontosabb, legjobb filmért járó díj helyett. Csakhogy Anthony Hopkins zsebelte be (második) Oscarját, aki amúgy a koronavírus miatt ekkor éppen walesi hotelszobájában szundikált. E tanulságos történet tudatában – elvesztett fogadásokért felelősséget nem vállalva – megyünk neki mi is az idei tippelgetésnek.
Miniszótár, módszertan
Jó, jó, előzetes díjak, kritikusok véleménye… mégis mit értek ezek alatt? Mi az, amire érdemes a tippelésnél figyelni?
- Precursor-ok, azaz a kritikusok és a szakma által előzetesen már odaadott díjak:
Az Oscar előszobájának nevezett Arany Gló… A botrányt botrányra halmozó hollywoodi külföldi újságírók szervezete, az HFPA által kiosztott Golden Globe-díjak, amik az említett botrányok miatt biztosan veszítettek jelentőségükből,- A nagyjából 500 amerikai kritikus által odaítélt Critics Choice-díj – ők néha nagyon viccesen két nyertest is hirdetnek, ha nem biztosak abban, ki nyerheti majd az Oscart (amit azért szinte minden díjkiosztó szervezet próbál megjósolni),
- A brutális, 116 ezer fős tagsággal rendelkező, színészeket, tévéseket és rádiósokat tömörítő szakszervezet, a SAG-ARFTA által kiosztott Screen Actors Guild (SAG) Award,
- A Brit Filmakadémia által kihirdetett BAFTA-díj, ami azt mutatja, hogy a britek kivel vannak (az AMPAS tagjai közül sokan britek),
- Szakszervezeti díjak, amik egy-egy ágazat (producerek, rendezők, forgatókönyvírók) támogatását jelzik,
- Filmfesztiválok díjai, Velence, Cannes és Torontó előnyben.
- Kritikusi vélemények és percepciók:
- Regionális filmkritikai egyesületek díjai, Los Angeles és New York előnyben,
- Általános mutatók, Rotten Tomatoes és Metacritic értékelések.
- Narratíva – az egyéni jelöltek által sokszor szándékosan formált kampányérzet (eddig-nem-kaptam életműdíj, korábbi rossz döntéseket felülíró elismerések, sajtómegjelenések és tudatos kampányolás mértéke) és a kategóriák bizonyos körülményei (korábbi nyertesek hátrányban, többszörös, de díjtalan jelöltek előnyben)
- Box office-siker, azaz mennyi pénzt hoztak a filmek a jegyeladóknál. Bár ez hagyományosan pont negatív korrelációt szokott mutatni a nyertesek esetében, mégis számít, mi a közösségkedvenc.
Regressziós modellt azért persze nem csináltunk, a legfontosabb négy kategóriában azonban végigvesszük, mi lehet a forgatókönyv holnap hajnalban. A teljes jelöltlista itt. And the Oscar goes to…
Legjobb film: CODA
Kihívó: A kutya karmai közt (The Power of the Dog) // Meglepetés nyertes: Dűne
Futottak még (nyerési esély sorrendjében): Belfast, West Side Story, Richard király, Vezess helyettem, Ne nézz fel!, Rémálmok sikátora
Egyből egy (közepesen) merész jóslattal kezdünk. A szinte az egész díjszezonban nyertesnek kikiáltott western, A kutya karmai közt több fogadóiroda tabelláján még a legjobb esélyekkel indíthatja az estét. Csakhogy a CODA című, egy siket családról szóló zenés dráma pont az utolsó hetekben szerzett egy olyan lendületet, ami arra utal, hogy kritikus pillanatokban szerezheti meg a szükséges szavazatokat az utóbbi. A lendület? Szinte az összes szakszervezet az elmúlt két hétben a CODA-t kiáltotta ki nyertesnek, a film a színészek, producerek és forgatókönyvírók nagy kedvence, és a BAFTA-n is abszolút túlteljesített a csapat.
A feelgood filmet a komoly drámával szemben ráadásul a legjobb film kategória működése is előnyben részesítheti. Itt ugyanis preferenciális szavazólap az alap: az Akadémia tagjai sorrendet állítanak fel a filmek között, nem pedig egy győztesre szavaznak.
Nem segíti a Kutya helyzetét az sem, hogy a legjobb rendezőért járó díjat szinte biztos bezsebeli, a szavazók pedig nem egyértelmű győztesek esetén inkább hajlanak arra, hogy több projekt között szórják szét a szeretetüket. Hátrány még, hogy a western a Netflix jelöltje – habár ezt pont az Apple TV+ platformján elérhető CODA ellen vicces felhozni, mégis úgy tűnik, hogy az Akadémia konzervatív gárdája egyszerűen nem kedveli a streamingóriás filmjeit. Az elmúlt években több díjesélyes versenyzőjük bukott meg a gálán, és a mai napig is csak egy színészi teljesítmény kapott Oscart Netflix-filmért – és még abban az esetben is Laura Dernt sokkal inkább a hosszú és sikeres karrierje miatt ismerték el, mintsem a Netflix tett remek kampányképességeiről tanúbizonyságot.
Százból kilencvennyolc esetben vagy a CODA, vagy A kutya karmai közt fog nyerni. A Belfast harmadikként valószínűleg a pár évvel korábbi jelölt, a Roma sorsára jut, a West Side Story pedig szintén inkább rendezésben erős. Bármennyire is szeretném, az egyik legtöbb, tíz jelöléssel rendelkező Dűne nem nyerhet: Denis Villeneuve remekét befejezetlennek tartja a szakma. A készülő második rész simán nyomhat majd egy Gyűrűk urát, A király visszatér szintén a trilógia utolsó részeként pucolta ki az összes kategóriát, amiben jelölték. Az atmoszférikus, bájos Licorice Pizza diadalának még örülnék, bár néha már azt gondolom, hogy
nyerjen a Ne nézz fel! Biztosan megbotránkoztató győzelme tökéletesen illene ahhoz az abszolút káoszhoz, amit az elmúlt hetekben, hónapokban látunk és élünk.
Legjobb rendező: Jane Campion, A kutya karmai közt (The Power of the Dog)
Kihívó: Steven Spielberg, West Side Story // Meglepetés nyertes: Hamagucsi Rjúszuke, Vezess helyettem (Drive My Car)
Futottak még (nyerési esély sorrendjében) : Kenneth Branagh, Belfast; Paul Thomas Anderson, Licorice Pizza
Jane Campion még úgy is az este egyik legjobb esélyekkel rendelkező nyertese, hogy az elmúlt hetekben egyik győzelmi beszédében volt egy szerencsétlen elszólása. Az elszólások az Oscar-kampányokban pedig igen is számítanak.
Főleg, ha nőként vagy jelen egy olyan kategóriában, ahol a női jelöltek sajnos még most is ritkák – tavaly volt az első év, hogy két nőt jelöltek egyszerre legjobb rendezőnek.
Az egyértelmű nehézség ellenére Campion azonban az egész díjszezon alatt többször győzedelmeskedett, ráadásul ő nyerte a rendezők szakszervezetének elismerését is. Az sem utolsó szempont, hogy a Kutya pozíciója inog az előző kategóriában. Campion harmadikként csatlakozhat az Oscar-díjas női rendezők sorába, és ha nyer, ez lesz az első alkalom, hogy egymást követő években nők vihették el a rendezői kategóriát: Chloé Zhao tavaly nyert A nomádok földje rendezéséért.
A kétszeresen kikiáltott legjobb rendezőt, Steven Spielberget gyengítik korábbi díjai (az Akadémia tagjai csak nyomós indokkal adnak újabb díjakat korábbi nyerteseknek), a West Side Story-ban nyújtott zsenialitása idén csak egy távoli második pozícióra elég. Meglepetés jelölt volt, és ugyanilyen meglepetés nyertes lehet a japán Hamagucsi Rjúszuke, de az idegennyelvű film inkább csak a nemzetközi kategóriát zsebeli be.
Legjobb férfi főszereplő: Will Smith, Richard király (King Richard)
Kihívó: Benedict Cumberbatch, A kutya karmai közt (The Power of the Dog) // Meglepetés-nyertes: Andrew Garfield, tick, tick… BOOM!
Futottak még (nyerési esély sorrendjében): Denzel Washington, Macbeth tragédiája (The Tragedy of Macbeth); Javier Bardem, Az élet Ricardóéknál (Being The Ricardos)
On lock. Így hívják a díjszezont követő rajongók azokat a kategóriákat, ahol szinte száz százalékra tudni lehet, ki lesz a nyertes. Ilyen a legjobb férfi főszereplőé idén: Will Smith konkrétan bebetonozta magát (szóval mi így használjuk a lock-ot) már a szezon eleje óta, és minden létező precursort bezsebelhetett, amit csak tudott. Smith, aki az elmúlt években többször is ringbe akart szállni az Oscarért, egy közönségkedvenc győztes lehet. Narratívája is erre épül, ami picit egy korábbi nyertesre, Sandra Bullock – vagy akár Julia Roberts – esetére hajaz.
Bullock és Roberts is sokkal inkább volt ismert népszerű vígjátékairól, mintsem a drámai alakításairól és a „komolyabb”, minden színészi arcizmot megmutató performanszairól, amit a Akadémia díjazni szokott.
Smith karriere is inkább a nevettetésre és a karizmájára épült, és nem elsősorban kiváló színészi mivoltáról ismerik. Sokszor én is hajlamos vagyok elfelejteni, hogy már kétszer is jelölték, és hiába személyes kedvencem Andrew Garfield a tick, tick… BOOM!-ban, be kell vallani, hogy erre az Oscarra gyakorlatilag már rá is van vésve a Richard király főszereplőjének neve.
Persze Hopkins esete mutatja, hogy meglepetések vannak, itt viszont a legnagyobb kihívó, Benedict Cumberbatch még hazai pályán, a briteknél is elveszítette a BAFTA-t Smith ellen. A versenyben harmadikként jegyzett Garfield ügyesen kampányolt, gyakorlatilag minden létező megjelenési felületet kihasznált, de a brit színész szintén hazai pályán esett nagyot, amikor a BAFTA kihagyta a jelölései sorából. Az élő legenda, Denzel Washington kezeit visszahúzzák korábbi, megérdemelt győzelmei és az, hogy a Macbeth-et forgalmazó Apple TV+ mintha elfelejtette volna, hogy a CODA-n kívül más is létezik, Javier Bardem pedig sem narratíva, sem előzetes díjak és vélemények alapján nem kirívó. Örülhet, hogy egyáltalán jelölték.
Legjobb női főszereplő: Jessica Chastain, Tammy Faye szemei (The Eyes of Tammy Faye)
Kihívó: Penélope Cruz, Párhuzamos anyák (Parallel Mothers) // Meglepetés-nyertes: Olivia Colman, Az elveszett lány (The Lost Daughter)
Futottak még (nyerési esély sorrendjében): Kristen Stewart, Spencer; Nicole Kidman, Az élet Ricardóéknál (Being The Ricardos)
Szinte már hagyomány, hogy a legjobb női főszereplő az Oscar-díj legizgalmasabb kategóriája. Az utóbbi években többször úgy kezdődött az este, hogy a statisztikák, előzetes díjak és kritikusok véleménye alapján hárman-négyen is teljesen reálisan remélhették, hogy az ő nevük szerepel a borítékban. Tavaly is káosz uralkodott itt, külön-külön személy volt a kritikusok kedvence, senki nem nyert egy, az Oscart előrejelző díjnál többet és szinte napról napra változott, ki a frontrunner. Frances McDormand, a gála két évvel azelőtti nyertese vélhetően végül úgy vehette át harmadik(!) legjobb női főszereplőért járó Oscarját, hogy ő volt az egyedüli jelölt, aki egy legjobb filmért is versenybe szálló (és abban a kategóriában is győzedelmeskedő) projektben szerepelt. Merthogy a láthatóság számít: az Akadémia tagjai hírhedtek arról, hogy több jelölt filmjét is egyszerűen szkippelik.
Idén azonban ez a támasz sincs a kategóriában: egyetlen női főszereplő projektjét sem jelölték a Legjobb film (vagy több más) kategóriában.
Ráadásul az előzetes díjak jelölései sem mutattak ugyanabba az irányba: össze-vissza jelölték a színészeket. Egyedül A Gucci ház-ban szereplő Lady Gaga neve jelent meg mindenhol konzisztensen, és végül pont az övé maradt le az Oscar-jelölések napján. A Diana hercegnét megformáló Kristen Stewart a kritikusok kedvence, a Golden Globe-ot pedig Nicole Kidman nyerte. Sokáig ő is volt a várományosa az Oscarnak, azonban az utóbbi hetekben Jessica Chastain két fontos győzelmet is bezsebelhetett a Critics Choice és a Screen Actors Guild díjátadóinak köszönhetően.
Ez a két díj repítheti Chastaint a diadalig, megérdemelten: a Tammy Faye szemei valójában nem egy erős film, de színészi alakításával élvezhetővé teszi a korábban az Oscartól centikre kerülő, végül Jennifer Lawrence ellen alulmaradó művész. Chastaint az is segíti, hogy a Zero Dark Thirty-n kívül (amiért majdnem nyert) is remek filmek sorakoznak mögötte, így karrierelismerésnek sem lenne utolsó a győzelem.
Penélope Cruz azonban az utolsó pillanatokban szerzett szintén lendületet. A nem angol nyelvű Almodóvar-film, a Párhuzamos anyák meglepetésjelöltje volt Cruz, akinek a neve az Oscar előtt kiosztott díjak jelöléseinek egyikénél sem bukkant fel. Viszont egyre nagyobb a lelkesedés iránta, számos névtelen Oscar-szavazó arról számol be arról, hogy őt választotta nyertesnek. Emiatt nem lenne meglepő, ha végül Cruz nevét olvassák fel holnap hajnalban.
A magyar nyertes – Legjobb díszlet: Sipos Zsuzsanna (berendező), Patrice Vermette (díszlettervező), Dűne
Én sem hazabeszélek, amikor a Dűnét tippelem a legjobb látványtervezés kategóriára. A szakértők szerint is a grandiózus sci-fi nyerhet ebben a kategóriában is, ahogy szinte az összes többi technikai díjat is bezsákolhatja. Legkomolyabb riválisa a Rémálmok sikátora, valamint a West Side Story, de nagyon valószínű, hogy hétfő reggel újabb magyar sikernek örülhetünk.
Zsuzsannáék ráadásul a BAFTA-t is elnyerték a Dűnéért, ami remek indikáció a csapat esélyeire.
Zsuzsanna korábbi munkái között megtaláljuk még Az elmeorvos című sorozatot, valamint a szintén Denis Villeneuve-rendezte Szárnyas fejvadász 2049-en is dolgozott.
És a többiek…
- Legjobb férfi mellékszereplő: Troy Kotsur, CODA. Gyakorlatilag végig A kutya karmai közt-ben szereplő fiatal színészt, Kodi Smit-McPheet várták ide, az utolsó hetek díjaival azonban fordított a siket színész, Kotsur, és szinte borítékolható, hogy a borítékban az ő neve szerepel.
- Legjobb női mellékszereplő: Ariana DeBose, West Side Story. A leginkább Broadwayen ismert, a szélesvásznon már kevésbé híres DeBose nagyjából ugyanolyan biztos esélyese az estének, mint Will Smith. Az összes eddigi előzetes díjat nyerte, a kritikusok és a szakma is egyetért a zsenialitásában. Rita Moreno után a West Side Story Anitája ismét Oscar-díjas szerep lesz.
- Legjobb adaptált forgatókönyv: Siân Heder, CODA. A kutya karmai közt szoros második, de a forgatókönyvírók szakszervezete előbbit már megkoronázta, így Jane Campionnak meg kell elégednie a legjobb rendezőért járó díjjal.
- Legjobb eredeti forgatókönyv: Paul Thomas Anderson, Licorice Pizza. A 11 Oscar-díjra jelölt Anderson eddig még egyet sem nyert. Ötödjére jelölik a kategóriában, most végre díjra is válthatja. A második esélyes, a Belfast a forgatókönyvírók szakszervezetének díjára még jelölve sem volt.
- Legjobb operatőri munka: Greig Fraser, Dűne. Ha valaki látta IMAX-ben, érti. Frasert a BAFTA-díj és az operatőri szakág díja támogatja.
- Legjobb jelmez: Jenny Beavan, Szörnyella. A Dűne szoros második, de lényegében a divatról szóló film egy az egyben a kosztümjeire épít, történetet mesél az összes markáns ruhával.
- Legjobb smink és haj: Linda Dowds, Stephani Ingram és Justin Raleigh, Tammy Faye szemei. Jessica Chastain transzformációja ámulatba ejtő, a díjakat követő oldalak egyértelműen a Tammy Faye szemeit várják győztesnek.
- Legjobb betétdal: Billie Eilish és Finneas O’Connell, No Time To Die. Eilish a tavalyi gála nagy esélyese volt, aztán elhalasztották a Bond-film bemutatóját. Így a lendülete csökkent a közel másfél éves dalnak, de nagy szerencséje, hogy az Encanto-ból nem a We Don’t Talk About Bruno-t jelölték, és hogy a harmadik esélyes Beyoncé meg magasról tesz a kampányolásra.
- Legjobb eredeti filmzene: Hans Zimmer, Dűne. Tizenkettedik jelölés, második diadal.
Kommentár nélkül:
- Legjobb hang: Dűne – Mac Ruth, Mark Mangini, Theo Green, Doug Hemphill és Ron Bartlett
- Legjobb vizuális effektusok: Dűne – Paul Lambert, Tristan Myles, Brian Connor és Gerd Nefzer
- Legjobb vágás: Dűne – Joe Walker
- Legjobb animációs film: Encanto
- Legjobb animációs rövidvilm: Robin Robin
- Legjobb nemzetközi film: Vezess helyettem (Drive My Car) – Japán
- Legjobb rövidfilm: The Queen of Basketball
- Legjobb dokumentumfilm: Summer of Soul
- Legjobb rövid dokumentumfilm: The Long Goodbye
Borítókép: King Richard // Facebook