Világszinten

Áll egy ember az utcán, rajta kötény, fehér ing, lánya, fia mellette.  Mögötte bolt, a bejárat felett a neve. A kereskedőtrükköket szüleitől tanulta, nem salestréningen, de aki tőle távozik, mégis mindig úgy érzi, […]

Bővebben

Okos utcai lámpa, automata parkolóinas, hálózatba kapcsolt házak – ez a jelen!

  • Az ENSZ becslései szerint 2050-re a világ népességének körülbelül kétharmada él majd városokban. A növekvő városiasodással a városi élet kihívásai is fokozódnak, ennek megfelelően már ma is jelentős elvárásokat támasztunk az életünket kényelmesebbé tévő okosmegoldások iránt.
  • Az okosvárosok piaca évente 19 százalékkal nő, és 2020-ra évi 800 milliárd dolláros (680 milliárd eurós) forgalmat ér majd el.
  • 2020-ig körülbelül 230 millió házat kapcsolnak hálózatba világszerte.
  • A Bosch 2018-tól az USA 20 városában kínál közösségi alapú, hálózatba kapcsolt parkolást, valamint automatizált parkoló-inast. Mindezt takarékos, környezetkímélő és megbízható energiaellátással

– írja a cég közleménye.

Az ENSZ becslései szerint 2050-re a világ népességének körülbelül kétharmada él majd városokban – viszonyításképp: 2014-ben még csak az emberek fele volt városlakó. A növekvő városiasodással a városi élet kihívásai is fokozódnak, ennek megfelelően már ma is jelentős elvárásokat támasztunk az életünket kényelmesebbé tévő okosmegoldások iránt.

„Újra kell gondolnunk a városokat, aminek egyik kulcsát azon technológiák jelentik, amelyek a városokat intelligenssé és élhetővé teszik” – mondta dr. Stefan Hartung, a Bosch igazgatótanácsának tagja a Las Vegasban rendezett CES (Consumer Electronics Show, Fogyasztói Elektronikai Kiállítás) szakvásáron. „Intelligencia nélkül hosszú távon egyetlen városnak sincs jövője, hiszen az másképp az összeomlást kockáztathatja.”

A még ma is a német Bosch család és a Robert Bosch GmbH tulajdonában álló Bosch cégcsoport azon dolgozik, hogy a városokat és településeket felkészítse a jövőre. A cél a lényegesen jobb életminőség a városokban és a lakóközösségekben. A technológiák és szolgáltatások beszállítója az idei CES-en, a világ legnagyobb elektronikai szakkiállításán számos új megoldást mutat be, amelyek intelligenssé teszik a városokat.

urban_bp2027

Milyen lesz Budapest, amikor már okosautók szelik az utcáit? A legutóbbi Forbes Urbanben árultuk el.

Több szabadidő: hálózatba kapcsolt parkolás

A városi forgalom 2050-ig körülbelül harmadával nő, a Bosch ezért azon is dolgozik, hogy a holnap mobilitását balesetmentessé, stresszmentessé és károsanyag-mentessé alakítsa. A vállalat számos megoldást mutat be a CES 2018 szakvásáron, amelyek az e célhoz vezető utat szolgálják. A Bosch okosváros-projektjeinek nagyjából felében szerepet játszik a városi közlekedés, a parkolás pedig az egyik kiemelt téma ezek közül. Az amerikai autósok ugyanis évente több mint 40 órát töltenek manapság torlódásban vesztegelve, ezzel bő 160 milliárd dollár veszteség keletkezik. Ennek az időnek körülbelül harmadát csupán a parkolóhelyek keresése teszi ki.

A Bosch e dilemmára is kínál megoldást: a közösségi alapú parkolással a vállalat átveszi a megfelelő parkolóhelyek utáni kutatás feladatát.

Miközben halad az úton, az autó automatikusan felismeri és megméri a várakozó járművek közötti üres helyeket, és ezeket valós időben egy digitális térképre feltölti. Így az autósok közvetlenül a szabad parkolóhelyhez navigálhatnak.

A Bosch ezt a szolgáltatást már több németországi városban, többek között Stuttgartban teszteli. Idén ehhez 20 amerikai nagyváros is csatlakozik, például Los Angeles, Miami és Boston.

2018 elején a Bosch ráadásul a Daimlerrel közösen egy új parkolóházi szolgáltatást is indít: az automatizált parkolóinast (Automated Valet Parking). A stuttgarti Mercedes-Benz Múzeum parkolóházában az autók szabad parkolóhelyet találnak maguknak és be is állnak oda – mindezt sofőr nélkül. Az eredmény pedig még kevesebb stressz és hatékonyabb helykihasználás: ugyanakkora területen akár 20 százalékkal több jármű is elférhet így. A teljesen automatizált parkolást többek között a parkolóház intelligens infrastruktúrája teszi lehetővé, amely összeköttetésben áll a járművek fedélzeti szoftverével. A Bosch nemrég Frost & Sullivan 2017 Technológiai Innovációs Díjat kapott a vezető nélküli parkolás megoldásáért.

Kevesebb energia és kisebb költségek

Az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület (IPCC) szerint a városok a globális energiafogyasztás körülbelül 75 százalékáért felelősek, aminek a 40 százalékát az épületek okozzák. A világszintű energiafelhasználás 2035-ig 30 százalékkal nő a BP Energy Outlook 2035 tanulmány alapján. A Bosch számos megoldással rendelkezik, amelyek az intelligens energiamenedzsment segítségével csökkenthetik az áramfelhasználást. Ezek egy példája a Bosch DC mikrohálózat, amely nagyobb épületek vagy épületegyüttesek áramellátására szolgál.

A mikrohálózatok rendkívül környezetkímélők, hiszen az energiát rendszerint megújuló forrásból nyerik. A hagyományos erőművekkel szemben a DC mikrohálózatokkal akár tízszázalékos energiamegtakarítás is elérhető. Ezenkívül önállóságuknak köszönhetően igazán megbízható áramellátókként szolgálnak, még akkor is, ha időjárási vagy egyéb biztonsági okok miatt a hagyományos hálózat nem lenne elérhető.

Dolgok internete és mesterséges intelligencia

A hálózatba kapcsolt városok egyik alapvető feltételét teremtette meg a dolgok internete (Internet of Things, IoT), ami minden területre kihat: a Gartner felmérése szerint világszerte 2020-ig körülbelül 230 millió házat kapcsolnak hálózatba – ez az összes háztartás 15 százalékát jelenti. 2020-ra ezt a piacot pedig már 250 milliárd dollárra becsülik, és ugyanebben az időben világszerte már több mind 20 milliárd hálózatba kapcsolt berendezést használunk majd – füstjelzőket, riasztókat, villanyórákat, háztartási készülékeket, és még sok minden mást is.

„A Bosch korán felismerte az ebben rejlő lehetőségeket” – mondta Hartung. „Elektromos termékcsoportjaink több mint fele már ma is hálózatba kapcsolható, 2020-ig pedig mindegyik azzá válik. Az okosvárosokhoz kapcsolódó gyors fejlesztés fontos mozgatórugója a mesterséges intelligencia. A Bosch e téren is tovább bővíti kutatásait.”

2017 során a vállalat megnyitotta kutatóközpontját a mesterséges intelligencia fejlesztésére, amely mára körülbelül száz munkatársat foglalkoztat Renningenben (Németország), Palo Altóban (USA) és Bengaluruban (India). A Bosch 2021-ig mintegy 300 millió eurót fektet a kutatóközpont bővítésébe. A vállalat abból indul ki, hogy tíz éven belül mesterséges intelligencia nélkül elképzelhetetlen lesz szinte bármilyen termék.

Üzleti lehetőségek: fellendülés az okosváros-megoldások piacán

Bizonyos nagyvárosokra, például Barcelonára, Szöulra vagy Londonra már ma is az okosváros szinonimájaként, prototípusaként tekinthetünk, miközben világszerte kis- és nagytelepülések egyaránt okosváros-megoldásokba invesztálnak.

Az okosvárosok piaca évente 19 százalékkal nő, és 2020-ra évi 800 milliárd dolláros (680 milliárd eurós) forgalmat ér majd el.

„Az okosváros régóta élő jövőkép, amit mi most segítünk megvalósítani. A Bosch kiváló helyzetben van, hogy a hálózatba kapcsolt városokat technológiai és gazdasági sikerré alakítsa” – fejtette ki Hartung. A vállalat jelenleg 14 átfogó okosváros-projekten dolgozik, többek között San Francisco, Szingapúr, Tiencsin, Berlin és Stuttgart városaival közösen, a közeljövőben pedig további városok követik majd ezeket. Az üzleti területeken átívelő projektekkel a vállalat az elmúlt két évben bő egymilliárd euróra duplázta árbevételét, és a bevételek továbbra is növekvő tendenciát mutatnak.

A San Francisco közelében fekvő San Leandro városában a vállalat körülbelül 5000 utcai lámpát szerelt fel LED-technológiájú intelligens világítótestekkel és központi vezérlőrendszerrel. Így a közvilágítás csak akkor kapcsol be, amikor valóban szükséges a mesterséges fény. Ezzel a megoldással San Leandro a következő 15 évben hozzávetőlegesen nyolcmillió dollárt takarít majd meg. „A kis- és nagyvárosok számára kínált intelligens megoldásaink energiát és pénzt segítenek megtakarítani” – mondta Mike Mansuetti, a Bosch Észak-Amerika elnöke a Bosch CES-en tartott sajtótájékoztatóján. A Bosch érzékelőivel mérhető és elemezhető a százezer lakosú San Leandro levegőjének minősége is, közlekedési torlódás esetén pedig a kamerák képe alapján a forgalomirányító rendszer automatikusan egy másik útvonalra tereli a forgalmat.

Olvasd el A jó élet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő