A hajós körutazások nemcsak a tenger közelsége miatt jelenthetnek felüdülést idén nyáron, hanem amiatt is, mert drágulás és háború ide vagy oda, rekord alacsony árakkal csábítanak a hajós társaságok.
A Business Insider (BI) német kiadása elemzőket és utazási irodákat is megkérdezett, ők is tapasztalnak-e árcsökkenést.
Patrick Scholes, a Truist Securities elemzője a BI-nek azt mondta, a túl sok eladatlan hely miatt voltak kénytelenek árat csökkenteni a hajós társaságok, amelyeknek
a nagyon magas fix költségek fedezése érdekében mindenképpen az a céljuk, hogy teltházzal induljanak.
Miután pedig a kedvező ajánlatokkal magukhoz vonzották a turistákat, abban reménykednek, hogy majd utazás közben, a fedélzeten költenek többet. A szakértő szerint a hajózási társaságok a munkaerőköltségen igyekeznek spórolni, így egyre inkább a Fülöp-szigetekről, Vietnámból és Indiából toboroznak.
A világ legnagyobb, hajós körutakat szervező vállalkozása, a Carnival aktuális beszámolójából kiderül, hogy 2022 második negyedévében 69 százalékos foglaltsággal működtek. Scholes szerint a kihasználatlan helyek egyre inkább árcsökkentésre kényszerítik majd a szolgáltatókat, sőt egyenesen minden idők legolcsóbb karibi hajós utazásait lehet kifogni idén nyáron.
A Tui Cruises-nál, az egyik legnagyobb német hajós szolgáltatónál kitértek az árcsökkentést firtató kérdés elől, a foglaltsággal kapcsolatban pedig azt mondták: az idei első negyedév végére 51 százalékos volt, de ezt a várakozásoknak megfelelően április és június között tovább tudták növelni. A Tui-nál
arra számítanak, hogy az idei nyári szezon végére visszaáll a covid előtti 2019-es szezon foglaltsági szintje.
Repülőutak helyett?
A Cruise Critic hajóút-kereső gyűjtőportál adatai szerint egy öt éjszakás, kétszemélyes karibi körút átlagára 3000 dollárról ( kb. 1,1 millió forintról) 2000 dollárra csökkent idén júniusban az előző év azonos időszakához képest.
Más utazások ára meredeken emelkedik, idén például a repülés 38 százalékkal drágult a növekvő üzemanyagárak miatt, amit az utasokra hárítanak
a mindezek mellett munkaerő-problémákkal is küzdő légitársaságok. Ehhez itthon még olyan “finomságok” is hozzáadódnak, mint az extraprofitadó utasokra hárítása kapcsán kialakult, többfelvonásossá és személyeskedésig fajult kormány vs. Ryanair vita.
Hiába hajtja mindez a hajótársaságok malmára a vizet, rajtuk is hatalmas a költségnyomás és sokszor ők is annyira munkaerőhiánnyal küzdenek, hogy előfordulnak úttörlések. Ez persze azzal is jár, hogy a fedélzeten lévő éttermek is bezárnak, és le kell építeni a kapacitásokat.