Rekordmennyiségű repülőgép várható idén nyáron az európai légtérben, miközben a légtér 20 százaléka tiltott terület az orosz-ukrán háború miatt. Az éghajlatváltozás miatt pedig egyre gyakoribbak a szélsőséges időjárási jelenségek. Ezek a tényezők mind negatív hatással lehetnek arra, hogy a légitársaságok tartani tudják a tervezett menetrendet.
A tavalyinál 15 százalékkal nagyobb forgalomra számít az európai légiforgalmat koordináló Eurocontrol légiforgalmi irányítási műveletekért felelős vezetője Steven Moore, aki a Raising The Aviation Bar podcast vendége volt. Moore kitért arra, hogy az európai légtér forgalma jelentősen megváltozott az orosz-ukrán háború óta. Az Ukrajnát körülvevő légtér egyötödét el kell kerülni, ezért megváltoztak a korábbi útvonalak. Ugyanakkor a nem európai légitársaságok továbbra is Oroszország felett közlekednek (és versenyelőnyhöz jutnak a szankciókat követő uniós légitársaságokkal szemben), a katonai forgalomnak pedig akadálytalanul kell mozognia.
Rekord mennyiségű gép lesz a levegőben
Az uniós járatok helyzete stabil, de a nyár miatt növekszik a forgalom, a használható légtér pedig valamelyest szűkebb a szokásosnál. Moore előrejelzése szerint az EU légterének a forgalma idén megdöntheti a korábbi csúcsokat.
- 2019-ben, a legforgalmasabb napon 37 242 járat közlekedett az EU légterében
- 2023-ban az Eurocontrol arra számít, hogy lesz olyan nap, amikor egy napon 37 500 járat lesz a levegőben
A helyzetet nehezíti, hogy egyre gyakoribbak az előre nehezen jelezhető időjárási jelenségek, valamint ott vannak a reptéri dolgozók sztrájkjai is. Az elmúlt időszakban például francia sztrájkok miatt kellett áttervezni járatokat.
Gyorsabban se jó
Egy kis késés nem csak az adott járatot, hanem a teljes légitársaságot, a repülőteret, majd Európa-szerte számos másik légitársaságot és repülőteret is befolyásol. A késések egy része elkerülhető lenne, ha az irányítók és a pilóták szigorúan ragaszkodnának az előre megadott repülési tervekhez. Ugyanakkor előfordul, hogy a légiirányítók rövidítéseket ajánlanak fel a pilótáknak, amelyeket ők általában szívesen el is fogadnak. Ezek a rövidítések és gyorsabb repülések azonban befolyásolják a környező gépek útját és összességében negatív hatással vannak a tervezett menetrendek betartására.
Vagyis se a korábbi, se a későbbi indulás nem jó a teljes rendszert nézve. Moore elmondása szerint a reggeli első járat minden percnyi késése a nap végére négyszeresét jelenti. Vagyis egy 45 perces késés az első járat esetében azt jelenti, hogy az esti utolsó gép már nem tud leszállni, mert a reptér zárva lesz, vagy az utolsó távozó járat mégsem tud visszatérni a tervezett helyre, mert a személyzetnek pihennie kell.
Amit mindenki megtehet
A legfontosabb dolog, amit minden egyes utas megtehet a nyári járatok pontossága érdekében az, írja a Forbes.com, hogy időben érkezik a reptérre, és pontosan érkezik a pulthoz beszálláskor. Ezzel az összes többi utasnak is segít. Ha pedig késik vagy lekési a járatát, azzal nem csak a saját repülőgépét késlelteti, hanem számos embert is feltarthat az európai hálózatban.