A telekommunikáció a globalizált világ a szívcsakrája! Az iparág legfontosabb éves eseményén kiderült, hogy merre halad ez a szektor, mire gyúrnak a telefon- és chipgyártók, mi lesz az energiafüggőséggel, és hogy jöhet a képbe a mesterséges intelligencia. Ilyen volt az MWC 2023!
Már hagyomány, hogy február utolsó napjaiban összegyűlik a telekommunikációs iparág színe-java Barcelonában, hogy bemutassa legújabb fejlesztéseit, a friss technológiáit, illetve, persze hogy találkozzon már meglévő és potenciális partnereivel a szektor legnagyobb és legfontosabb globális eseményén.
Ez a Mobile World Congress (MWC), amelyre idén mi is kinéztünk, hogy megtudjuk, merre terjeszkedik ez az univerzum, kiktől várható nagy durranás, mely cégek mentek a levesbe, és hogy milyenek lesznek a jövő telefonjai és kiegészítői.
Az esemény súlyát, jelentőségét jól mutatja, hogy még őfelsége VI. Fülöp spanyol király is kilátogatott rá.
Méltóságteljesen suhant a standok között rengeteg fotós, és egy kisebb biztonsági hadsereg társaságában, miközben a kiállítók és a látogatók sorfalat álltak neki.
Telefon
Az esemény legnagyobb sztárjai nyilván a telefonok voltak, hiszen az átlagemberhez, a nagy tömegekhez ez a terület csatlakozik a legszorosabban, és ezek fejlődése igen látványos. Az MWC 2023-on feketén-fehéren kiderült, hogy az evolúció ebben termékkategóriában jelenleg több fronton egyszerre zajlik.
Hajtogatás és nyújtás
Most már biztosnak látszik, hogy a jövőben a hajtogatható telefonok minden korábbinál nagyobb szerepet játszanak majd. Egyre többen foglalkoznak ilyen jellegű készülékekkel, és ezzel párhuzamosan értelemszerűen bővül a választék is. Az élesedő verseny pedig nyilván magával hozza az árak csökkenését is.
De vannak, akik még messzebb néznek a jövőbe, hiszen a Motorola és a Samsung standján is találkoztunk nyújtható-feltekerhető kijelzővel, ami lehetővé teszi, hogy egy eszközt telefonként és tabletként is használjunk.
E megoldás előnye a szintén sokoldalú hajtogatható modellekkel szemben a sokkal vékonyabb készülékház.
Egyelőre az ilyen eszközök még nem kerültek kiskereskedelmi forgalomba, de az említett cégek helyszínen tartózkodó képviselői azt állították, hogy erre „hamarosan” sor kerülhet, ám konkrétumokat sajnos nem árultak el. Mindenesetre az irány abszolút biztató, hiszen láttuk működés közben e megjelenítőket, és teljesen életképesnek tűntek.
Energia
A mai telefonok egyik gyenge pontja, hogy néhány óra alatt lemerülhetnek.
Régóta ígérgetik az ezt orvosló akkumulátor-technológia forradalmát, de ez a csodálatos fordulat valahogy mindig a „jövő évre” marad.
Viszont akadnak olyan szereplők, amelyek más úton közelítik meg az üzemidő növelésének mértékét.
A processzorok és a kijelzők tervezése során egyre nagyobb szerepet kap az energiafogyasztás mérséklése. A Samsung Display standján például bemutattak egy olyan új Eco OLED Plus képernyőt, amely durván 40 százalékkal kevesebb naftával beéri ugyanakkora fényerő és felbontás mellett, mint a két évvel ezelőtti rokonai.
3D
Őrület, de igaz, azok után, hogy egyszer már csúnyán megbuktak a 3D-s mobilok, most mégis visszatérhetnek.
Néhány cég kifejezetten intenzíven foglalkozik ilyen típusú megjelenítőkkel, amelyek úgy teremtik meg a térhatást, hogy ahhoz nincs szükség semmilyen kiegészítőre, így például speciális szemüvegre.
Ezt különféle trükkök révén érik el, a kínai ZTE például egy olyan táblagéppel rukkolt elő, amiben egy kamera figyeli a szem mozgását, és szoftveresen módosítja úgy a képet, hogy azt az elme térhatásúnak érzékelje.
Kipróbáltam, igyekeztem, de pár perc után az agyam ledobta az ékszíjat. A 3D hatás émelyítő, a felbontás lényegesen rosszabb, mint a hagyományos kétdimenziós kijelzők esetében, szóval finoman szólva sem vagyok meggyőzve arról, hogy ennek az egész térhatású mizériának van-e értelme.
Erősek és gyengék
Egy ilyen eseményen az is mindig megfigyelhető, hogy hogyan alakulnak az erőviszonyok egy-egy szegmensben. Az Apple sajnos szokásához híven nem vegyült, azaz nem vett részt az eseményen.
Az viszont világosan látszik, hogy az iparág másik vezérbikája, a Samsung továbbra is iszonyatosan erős.
A portfóliójuk óriási, minden szegmensben képesek előrukkolni versenyképes termékekkel, és a K+F-re is rengeteget fordítanak.
Mellettük érezhetően gőzerővel nyomul jelenleg a több márkát is futtató Xiaomi (Xiaomi, Redmi, Poco stb.) és a BBK Electronics (Oppo, OnePlus, Vivo stb.). Az egykor a Huawei almárkájaként indult és azóta már függetlenedett Honor is erőtől duzzad, a rendezvényen bemutatott új készülékük, a Magic Vs egy abszolút elit kategóriás modellnek tűnik.
Az éllovasokon kívül meg kell említeni azokat is, akik utat tévesztettek! A pár évvel ezelőtt még igen komoly terveket dédelgető TCL csalódást okozott, hiszen a vállalat legjobb telefonjai is csak a másod-harmadvonal szintjét ütik meg. A Motorola ugyan bemutatott égy nyújtható képernyős terméket, de ezen kívül nem volt semmi a standjukon, ami felkeltette volna a figyelmet. A Huawei mostanra a jelek szerint teljesen elengedte ezt az üzletágat, hiszen valamirevaló újdonság nélkül érkeztek az eseményre, és ők már érezhetően inkább csak a nagyvállalati megoldásokra fókuszálnak.
Az egykor szebb napokat is látott Nokia márka pedig abszolút mélypontra került.
A telefon brand tulajdonosa, a HMD Global egy kis sarkot bérelt ki egy óriási pavilonban, ahol csak néhány elavult készüléknek jutott hely. Közben pedig az „igazi” Nokia él és virul, csak már nem a telefonokra, hanem elsősorban a hálózati megoldásokra, illetve kapcsolódó szolgáltatásokra fókuszál. A finn cég gigantikus méretű standdal volt jelen az eseményen, ahol egyébként az új logójukról is lerántották a leplet, ezzel is jelezve, hogy közük nincs a telefonokhoz.
Érdekes kiegészítők
Az eseményen jó pár érdekes, innovatív olyan kiegészítőről is lerántották a leplet, amelyek növelik egy telefon használati értékét. Ilyenek például a különféle smart AR szemüvegek vagy sisakok, amelyek a kiterjesztett valóságba kalauzolják el a tulajdonosaikat. A legújabb ilyen eszközök már egész könnyűek, viszonylag kényelmesek, és a kép minősége is elfogadható.
Szórakozásra szerintem alkalmatlanok, de munkára hasznosak lehetnek. Ilyen masinák tényleg jó pár nagy cégnél felbukkantak már, így például a Lenovonál, a TCL-nél vagy a Xiaominál.
Ez pedig azt sejteti, hogy e területen akár egy kisebbfajta háborúskodás is kialakulhat, amivel végső soron a potenciális vásárlók járnak a legjobban.
A kínálat növekedése ugyanis legtöbbször együtt jár az árak csökkenésével.
Az is szembeötlő, hogy egyre többen látják meg fantáziát a műholdas szolgáltatásokban. A Motorola például egy olyan, bármilyen telefonhoz egyszerűen csatlakoztatható Bluetooth alapú mütyűrrel rukkolt elő, amelynek segítségével már nem csak SOS jelzéseket lehet leadni a szatelliteken keresztül, hanem kétirányú szöveges kommunikációra is mód nyílik. A CAT telefonokról ismert Bullit például egy olyan strapatelefont mutatott be, ahol ez a funkció már az alapkiszerelés része.
5G, 6G
Nagyon úgy tűnik, hogy az 5G csendes előretörése megállíthatatlan, ugyanis rengeteg piaci szerelő mutatott be erre a technológiára épülő konkrét terméket, vagy szolgáltatást. Az új generációs mobilkommunikációs szabvány tényleg számos kézzelfogható előnyt (sávszélesség, sebesség, válaszidő, fogyasztás stb.) kínál. Így annak ellenére biztosak lehetünk a térhódításában, hogy ez a folyamat a vártnál lassabban történik meg.
Tehát nagyon úgy fest, hogy a COVID, az amerikai-kínai kereskedelmi háború és az ukrán válság sem tudja megállítani azt 5G-t.
Sőt, vannak olyanok, akik már távolabbra néznek. Barcelonában ugyanis meglepően sok cég vagy szervezet hirdette, hogy már intenzíven foglalkozik a 6G eljárással is. Az érdekes, hogy ennek konkrét specifikációi mind a mai napig nem tisztázottak, de mindenesetre komoly piaci szereplők is parádéztak a 6G logó alatt.
Ez az eljárás még komolyabb előnyöket kínál a fent említett területeken, amelyek többek között a VR és AR eszközök használata során, illetve a felhő alapú szolgáltatások még hatékonyabb működésében játszhat majd kulcsszerepet.
AI és a fogyasztói örömök
A mesterséges intelligencia a telekommunikáció sok területén megjelenik. Elég ha csak a beszéd- és szövegfelismerésre, hang- és képminőség javításra, fotózásra, videózásra vagy akár az internetes keresésre gondolni. Ez nem újdonság, de az már az, hogy a nagy telekommunikációs szolgáltatók elkezdték arra használni az AI-t, hogy a felhasználói még elégedettebbek legyenek.
Legalábbis ezt árulták el az MCW 2023 kiállításon a Magyar Telekom munkatársai, akik többek között olyan technológiákkal foglalkoznak, amelyeknek pont ez a céljuk. Ez egy viszonylag friss irány, és a mesterséges intelligencia feladata, hogy folyamatosan vizsgálja az a külső körülményeket, a felhasználói szokásokat, az adathasználati trendeket, ezeket elemezze, összevesse és előre jelezzen potenciális anomáliákat.
Amennyiben viszont ezek a predikítv modellek pontosak, akkor ezeket a problémákat még azelőtt el lehet hárítani, hogy azok a valóságban jelentkeznének. Tehát, például lehet bővíteni a kapacitást, javítani a sávszélességet, a kiszolgálható végpontok számát egy adott területen, ami által megelőzhető, hogy a felhasználók háborogni kezdjenek azon, hogy lassú az internet vagy szakadozik a kapcsolat.
Az MWC 2023 kiállításon a Xiaomi magyar képviseletének meghívására vehettünk részt. Nagy köszi nekik!