Repülőrajtot vett tavaly az aukciós piacon Bozó Szabolcs, a mindössze 30 éves pécsi, de jelenleg Londonban élő magyar festőművész. Képei közül volt, amelyért több mint 50 millió forintot adtak, és a Sotheby’s, valamint a Christie’s tavalyi hongkongi aukcióin sem sokkal kevesebbért ütötték le képregényszerű festményeit. Volt már önálló kiállítása Pekingben, Londonban, Sanghajiban, Brüsszelben, illetve Palma de Mallorcán. Idén New Yorkban készül nagy dobásra és lassan itthon is megismerik a nevét.
A műtárgy.com hazai műtárgykereső, -hirdető és hírportál tavaly év végén frissítette és adta ki a magyar művészek aukciós piaca című kiadványát. Adataik szerint az élő magyar művészek aukciós forgalma sokkal erőteljesebb növekedést mutatott 2022-ben, mint a nem élőké, és a 2021-es eredményekhez képest közel háromszorosára nőtt. A húsz legjobb élő magyar művész összesített eladásai a hazai és nemzetközi aukciókon tavaly meghaladták az 1,6 milliárd forintot, szemben a 2021-es 575 millió forintos forgalommal.
Az élő művészek alkotásai listájának élére az aukciókon tavaly áprilisban debütáló, 30 éves Bozó Szabolcs robbant be nem is akármekkora összeggel: tavalyi aukciós forgalma 401, 4 millió forint volt, vagyis ekkora értékben vették meg a képeit világszerte.
Első évében lekörözte a nagyágyúkat
Ez a szám vetekszik az olyan „nagyágyúk” és ismert nevek eladásaival, mint Keserü Ilona és Maurer Dóra. Összehasonlításképpen: Maurer Dóra aukciós eladásai ugyan szintén megugrottak 2022-ben (megközelítették a 217 millió forint), 2013 és 2022 közötti, vagyis kilenc éves összesített, 344,8 millió forintos aukciós forgalma jóval alacsonyabb Bozó Szabolcs tavalyi, éves eladásainál, amelyek meghaladták a 400 millió forintot.
Bozó Szabolcs néhány festménye. Fotók és árak: Sotheby’s, Christie’s (8 kép)
Bozó több sikeres hongkongi és Egyesült Államokbeli aukción is túl van:
2022-ben a legdrágábban elkelt három képe az „Untitled” (51,4 millió forint, Christie’s Hongkong, de ilyen címmel több képe is van, galériánkban ez az utolsó kép), a Piros Flamingó (40,7 millió forint, Sotheby’s Hongkong) és a Rule of Six (akkori árfolyamon csaknem 38 millió forint, Sotheby’s, USA).
Mi van, ha ez az utolsó, amit eladok?
„Ki gondolta volna? Én nem….hogy 2022-ben annyiért veszik meg a pár éve festett képeimet, mint egy Rolls-Royce-t”, foglalja össze utóbbi éveit Szabolcs. Londonban értük el, online interjú keretében mesélt eddigi pályafutásáról. Pécsett született, majd miután nem vették fel Győrbe formatervező szakra, 19 évesen elindult szerencsét próbálni Londonba. Eredetileg egy évre ment nyelvet tanulni, de lassan 12 éve kinn van, most már főállásban fest és saját műtermet bérel.
„2013-ban fogtam először komolyabban ecsetet, akkor kezdtem nagyobb méretekben vásznon próbálkozni, de mindig szerettem rajzolni, mindkét nagymamám festett.” Egy bárban, illetve éttermekben dolgozott, és csak kikapcsolódásként festett kisebb képeket, majd 2018-ban a bátyja rábeszélte, hogy tegye fel a munkáit Instagramra. Eleinte csak a rajzait töltötte fel, majd fél év múlva egy privát gyűjtő rábukkant a műveire. Valószínűleg jó szeme volt a tehetséghez, mert szólt egy spanyol galériás ismerősének, aki aztán meghívta Szabolcsot két hétre Palma de Mallorcára festeni.
„Vett nekem vásznat és festéket, és kaptam egy önálló műtermet a galériában. Akkor kezdtem el nagyobb méretű vásznakra festeni. Korábban Londonban csak egy kis sarkom volt, öten osztoztunk egy műtermen.”
Amikor letelt a két hét, minden, ott festett alkotását megvették a meghívott gyűjtők. „Azt mondták, hogy őszinték a képeim, és érzik, hogy élvezem a festést. Amíg ez átjön a képeken, addig jól csinálom a munkámat.” Előtte egy rajzot adott csupán el egy ismerősének 80 fontért (jelenlegi árfolyamon körülbelül 35 ezer forintért). „Szürreális volt, hogy odamentem és több ezer euróval mentem haza. Majdnem mindig nullán voltam….Londonban a vendéglátásból nem könnyű megélni.”
A mallorcai siker után félállásban még egy évig vendéglátózott, „arra gondoltam, hogy nem adok fel mindent hirtelen, mert mi van, ha ez az utolsó képem, amit eladok?”, de végül teljesen a festésnek szentelte magát. 2020 óta főállásban alkot, saját műtermet bérel Londonban.
Mielőtt a korai képei megjelentek a Sotheby’s és a Christie’s nyilvános aukcióin, azelőtt is nagy forgalma volt műveinek a másodpiacon. Azok a képeit, amelyek tavaly tízmilliókért keltek el a nagy aukciósházaknál, Szabolcs anno 4000-5000 euróért (1,5-2 millió forintért) adta el. „Fájt is, hogy ilyen hamar bekerültek az aukciókra” , mondja a befektetési célú vásárlásokról.
Jelenleg alsó hangon is ennek tízszereséért (!) adja el egy-egy, jellemzően 2X4 méteres képét magángyűjtőknek.
Művei bejárták a világot
Szabolcs első, csoportos kiállításai 2019-ben voltak Londonban és Palma de Mallorcán. Festményei ott voltak New York-i, Miami, stockholmi, és sanghaji galériákban, és tavaly Budapesten a Q Contemporary kortárs galériában is, Animated címmel. Utóbbi kiállítást a stockholmi Carl Kostyál Galériával közösen mutatták be, és Bozó festményei mellett az amerikai Austin Lee és James Ulmer papíralapú műveit és animációit ismerhette meg a magyar közönség.
„Mindhárom művész a tragikomikumot vizsgálja műveiben, kiindulási pontként pedig
gyakran választanak olyan karaktereket és rajzfilmes, valamint filmes történeteket, amelyeket gyermekkorukban néztek, ezeket pedig arra használják, hogy egyfajta gyermeki örömet fejezzenek ki,
amelyet nem korlátoznak a felnőttlét megpróbáltatásai és pressziói, ugyanakkor egyfajta vágyakozást vagy nosztalgiát is kifejeznek ez iránt az időszak iránt, amelybe gyakran vegyül valamiféle sötétebb szomorúság vagy az elszigeteltség és magány érzése. Témájuk különböző formákban az emberi alak elidegenedését térképezi fel digitális technokráciánkban” – írta a Q Contemporary.
Bozónak számos önálló kiállítása is volt: az elsők között 2020-ban Párizsban és Mallorcán, majd 2021-ben Balaton címmel Sanghajiban, Busójárás címmel Brüsszelben, illetve Londonban, tavaly pedig Pekingben és Miamiban. A Forbes.hu-nak elmondta, hogy februárban Svájcban lesz csoportos kiállítása, majd májusban Texasban vesz részt egy műtárgyvásáron,
utána pedig ősszel lesz egy egyéni kiállítása New York-ban, Manhattanben.
Zsigerből példa nélküli
Pados Gábor, a budapesti acb Galéria tulajdonosa, műgyűjtő a Forbes.hu-nak elmondta: Szabolcs tehetsége – bár ez a művészetben csak az egyik alapfeltétele a sikernek – nyilvánvaló, emellett valószínűleg zsigerileg jól ráérzett és nagyon jó ritmusban talált meg egy olyan trendet a képzőművészet világában, amely az 1980-as évek festészetéhez nyúl vissza. Pados szerint most ennek a világnak a reneszánszát éljük, amit sokan posztmodernnek is neveznek és amelyet – új trendként – egyfajta figuralitás jellemez. Ezen belül pedig újdonság a naiv világ, ami az 1970-1980-as évek kelet-európai animációs világához nyúlik vissza.
Ennek a műfajnak több képviselője is van Európában és Amerikában egyaránt: például Robert Nava, Oli Epp, Erményi Mátyás, Lakatos Gelléri Barnabás.
Hozzátette: a közösségi médiában is viharos sebességgel tudnak terjedni az egyes alkotások, Szabolcs is az Instagramra feltöltött festményeivel kezdte a pályafutását.
Magyar korosztályának viszonylatában nagyon magasak azok az árak, amelyekért Szabolcs munkái elkelnek, de sok esetben még az idősebb magyar mesterek árszintjével is versenyez. Van néhány nagy sztárunk, akiknek a korai művei hasonló áron kelnek el aukciókon, „de nyugodtan mondhatom, hogy
Szabolcs generációjában példa nélküliek az árai, sőt mi több, nemzetközi viszonylatban is nagyon komoly a műveinek az értéke”.
Hogy ezek mennyire tarthatók, arról Pados Gábor úgy vélekedett: egy képzőművész életében nagyon fontos az állandó megújulás, és az állandó, nagyon komoly galériaképviselet. Ezenkívül a nemzetközi kommunikáció, a folyamatos jelenlét, és a szerencse, valamint az emberi szempontok sem elhanyagolhatók: hogy mennyire érett meg valaki arra, hogy a gyors sikereket feldolgozza. Pados Gábor kiemelte: fontos, hogy ne csak az aukciókon jelenjenek meg egy-egy új csillag képei, hanem az is, hogy az őt képviselő galériák folyamatosan foglalkozzanak vele, kiállítsák és nemzetközi vásárokra vigyék az alkotásokat.