280 éves a Moët & Chandon.
Tavaly már bebizonyosodott, hogy ha a Moët & Chandon ünnepel, megadja a módját. Az első sorból nézhettem végig a francia champagne ház elképesztően gyönyörű eseményén egy évvel ezelőtt, miről is szól az igazi, tömény opulencia. A Maison nemzetközi, Effervescence nevű eseménysorozatának budapesti állomásán az Operaházban táncolta Felméry Lili a Diótörő egyik jelenetét, ahogy mellette, a színpadon vacsorázva koccinthatott a nagyérdemű – üzleti partnerek, véleményvezérek, influenszerek és celebek – a legfrissebb évjáratos tétellel, a Moët & Chandon Grand Vintage 2015-tel.
Példátlan brandgyakorlat, csoda, hogy ilyen Sydney, New York, Tokió, Párizs és London után Budapestre is jutott.
És egy jó prémium márka addig üti a vasat, amíg forró, így nem is volt kérdés, hogy jön majd valamikor a folytatás. Alkalom pedig csak tíz-húszévente adódik arra a nagyszabású eseményre, amit idén rendeztek: 2023-ban ünnepli ugyanis a pezsgőház a 280. születésnapját. A célpont? Budapest helyett most a szomszéd Belgrád, ahol a régió legexkluzívabb kabaréjában, a Moët & Chandon egyik legexkluzívabb tételével köszöntöttük a Maisont – és még egy nagy magyar sikerre is koccinthattunk a szerbeknél.
Ez bizony luxustörténelem
Hiába a 280 év, valójában jóval nagyobb históriáról beszélhetünk az Épernay-i champagne ház esetében. 1445-ben emelte VII. Károly nemesi rangra azt a holland származású testvérpárt, Jean és Nicolas Moët-et, akik így Franciaországban borkereskedő dinasztiát alapíthattak. (És akik miatt máig sokan helytelenül ejtik a Maisont moé-nak; valójában moet, mert a holland kiejtésnek megfelelően a szóvégi t betű nem néma.) Pár generációval később, 1743-ban alapította a Claude Moët a Champagne-i régió majdnem közepén, Reimshez közel a pezsgőházat, először csak Moëet et Cie néven.
Az igazi luxus történetet mesél, és a huszonnyolc dekádnyi históriájának okán ebből a champagne ház is remekel. Ekkora kronológiát felölelni még zanzásítva is embert próbáló folyamat, így a legfontosabb mérföldkövek – 1833: a márka Moët & Chandon lesz két családi ház egyesülése miatt; 1927: a Maison a Mercier-háztól megvásárolja a Dom Perignont – ismertetése után beszéljük a legérdekesebb üzletről, ami 1987-ben kötődött.
Ebben az évben egyesül a korábban már a Hennessy konyakgyártóval egy üzletet menedzselő champagne ház a Louis Vuittonnal, és így létrejön a partnerek a kezdőbetűiből az LVMH luxuskonglomerátum.
Ez bizony luxustörténelem: a négy betűt mindenkinek ismernie kell, aki az ultraprémium szegmensben jártas akar lenni.
A vállalatcsoport ugyanis olyan „alig ismert” márkákat tömörít a négy említett brand mellett, mint a Tiffany & Co., a Dior, a Bulgari, a Kenzo, az Hublot, vagy Rihanna milliárdos üzlete, a Fenty Beauty.
De hogy a pezsgőknél maradjunk, a Moët & Chandon és a Dom Perignon mellett többek között a Ruinart, Krug, vagy a Veuve Clicquot is a konglomerátum tagja – tavaly közel 70,9 millió üveget adtak el csak ebben a kategóriában.
Még egy, a Forbeshoz köthető apróság, aztán visszatérünk Belgrádba. A csoportszinten 196 ezer embert foglalkoztató, 79 milliárd eurós bevételt és 14 milliárd eurós profitot hajtó LVMH egyik alapítója és fő részvényese Bernard Arnault, aki ebben az évben a Tesla elég volatilis – és az LVMH alighanem konstans növekvő – részvénye miatt többször lekörözte Elon Muskot anyalapunk a világ leggazdagabb embereit szemléző listáján. (Most éppen – 48 milliárd dollárral lemaradva – csupán a második hellyel kell beérnie.)
Pezsgőspohár-torony és Zorba, a görög
Ilyen história, számok – és persze a tavalyi, az Operaházban rendezett esemény – után magason van a mérce a nagy mérföldkő ünneplésével kapcsolatban. Ezek miatt talán egy kicsit meglepő Belgrád neve, mint célpont, és közel sem „balkánozásról” vagy a szomszédaink lesajnálásáról van szó. Ugyan történelmet mesél ez a város is (csaknem annyit, mint Budapest); de a szétbombázott, majd újraépített Belgrádról lényegesen később jutna eszembe a luxus, mint Ybl reneszánsz palotájának otthonában.
Tévedni viszont emberi dolog, hiszen épp Belgrádban látni olyan éjszakai életet, amihez fogható bizony tényleg nincs Budapesten. A születésnapi esemény helyszínéül szolgáló Lafayette Cuisine Cabaret Club ráadásul mindennek a pezsgő éjszakai életnek a csúcsa lehet: a Száva partján található, kabaré belsejébe lépve simán elhinném azt is, hogy Párizs legexkluzívabb negyedébe hívtak mulatni. A magyar csapat – többségében a Maison üzleti partnerei, köztük luxushotelek Food & Beverage direktorai – mellett környező országokból érkező delegációk szája is tátva marad.
A többszintes, bársonyvörös színben pompázó szórakozóhelyet a Moët & Chandon csapata elképesztő pompába öltöztette, az aranyfaltól a pezsgőspohár-toronyig minden kötelező kellék helyet kapott az estéhez. A luxus dohányfüsttel körbelengett, letűntnek vélt kora elevenedik meg itt egy éjszakára.
Igen, itt még dohányozni is lehet – nem hiányolom a budapesti szórakozóhelyekről, de a kezemben azért mégis pislákol egy Romeo y Julieta.
A Lafayette egyik páholyában foglalunk helyet. Ugyan nem a vacsora a fő műsorszám – ezt a kabaré szolgáltatja az este alatt –, többek között remek wagyu carpacciot és kiemelkedő, krémes szarvasgombás gnocchit kapunk a Moët & Chandon-tételek (Brut Impérial, Rosé és a Grand Vintage) mellé. Az egyértelmű showstopper itt a 2004-es évjárat: ebből a Maison csak 280 jeroboám, azaz 6 normál palacknak megfelelő méretű üveget palackozott.
Zorba, a görög is felcsendült. Fotó: Moët Hennessy
Mindez azonban eltörpült a színpadi extravaganzával szemben, ami elénk tárul az este alatt. Nem csak a már-már elvárt kabaréklisék (egy Cher-betétdal a Börleszkből, vagy Baz Luhrmann-féle Gatsby-jelenetek) villannak itt fel, hanem igen komoly énekhangok és artistamutatványok is. Na meg a hajnal egyik pillanatában a Zorba, a görög, de ekkor már mindenki kellően jól érezte magát.
Magyar sikert is ünnepelni lehetett
Ugyan a szomszéd lekörözte még az eddig lekörözhetetlennek tartott tavalyi, Effervescence eseményt, a magyarokra is koccintani lehetett az éjszaka alatt. A Moët Hennessy portfóliójának hazai disztribútora, a Fine Brands Company nyerte el az European Distributor Awardot – zsinórban harmadjára. Az idei elismerést ráadásul pont a 2022-es gálaest miatt érdemelték ki.
A magyar csapat díja. Fotó: Moët Hennessy
Az FBC öt éve nyerte el a Moët Hennessy márkák egy részének forgalmazási jogát, 2022 márciusa óta pedig a teljes portfólióért felelnek. Kacsóh Gábor, az FBC igazgatója szerint a hasonló márkáknak és eseményeknek ott a helye minden világvárosban, így Budapesten is – ezek a hazai minőségi turizmus bővítését, és Budapest élményváros státuszának erősítését is szolgálják.