Nem azokat az időket éljük, amikor észszerű boldog-boldogtalannal összeülni társasjátékozni – de ha már úgy adódik, hogy a család napokon keresztül össze van zárva és a Netflixre már ráuntunk, idővel lekerülnek a polcokról a társasjátékok. Összegyűjtöttük a Forbes szerkesztőségének kedvenceit. A többségük online könnyen beszerezhető.
Az élet játéka
Család, munka, karrier, élmény témakörökben lehet életpontokat gyűjteni például gyerekvállalással, diplomaszerzéssel vagy mondjuk hegymászással és kockázatos kalandokkal. Közben vehetsz autót, házat, szenvedhetsz bizarr balesetet, lottózhatsz és befektethetsz. Az újabb verzióban konzol sorsolja ki a lépéseidet. 8+, 2-4 játékos, 45 perc // G. Tóth Ilda
Bohnanza /
Babszüret
Ha csak egy játék lenne, amit mostantól életem hátralévő részében játszhatok, ez lenne az. A Bohnanzában a játékosok különböző babokat (sárga, zöld, vörös, szója, chili, kakaó stb.) termesztenek: tulajdonképpen babkollekciókat kell gyűjteniük, majd ezekkel kereskednek egymás között. Egy-két kör után mindenkiből kibukik a pénzéhes szörnyeteg, az összeveszés garantált. 12+, 2-7 játékos, 45 perc // Bánáti Anna
Carcassonne
Régi klasszikus, családi, stratégiai társasjáték, különösen, ha lovagi kort, középkori csatákat kedvelő gyerekek vannak a családban. A szereplői Carcassonne lakói, akik mindenféle területeket hódítanak meg. Vannak kiegészítő dobozok is hozzá (pl. A katapult; A hercegnő és a sárkány), de az alapjáték önmagában kalandos, és egyszerre öten is játszható. 8+, 2-5 játékos, 30-45 perc // Fekete Emese
Catan
A Catan telepeseit nagyon sok díjjal kitüntették már, 95-ben az év játéka volt Németországban, majd 2000-ben az évszázad játékának is választották.
Catan egy lakatlan sziget, a játékosok az odaérkező telepesek, akik meghódítják, majd persze kinövik, ezért végül egymás ellen fordulnak, és azért küzdenek, hogy a nyersanyagokat egymás elől elszipkázva meggazdagodjanak.
Stratégiai játék, az alapjátékhoz különböző kiegészítők is bevethetők (pl. Tengeri utazó; Lovagok és városok) – hosszú szobafogságra ideális. 10+, 3-4 játékos, 75 perc // Fekete Emese
Civilizáció
Ideális választás, ha nagyon elhúzódna a karantén, és már mindent kijátszottunk, ugyanis csak a szabályok megértése eltarthat 1-2 óráig, hát még a játék. Ha az ismerkedésen átestünk, akkor a stratégiai játékok királynőjével van dolgunk, amit készítői egyébként gazdasági, politikai és harci játéknak neveznek, és amelynek egykori számítógépes változata sokak előtt ismert lehet. Hat különböző civilizáció, variálható térkép, közel 40 kifejleszthető technológia, elképesztően sok tartozék, de óriási sikerélmény, ha a te civilizációd a leghatalmasabb. 13+, 2-4 játékos, 2-4 óra // Fekete Emese
Cluedo – Harry Potter
Ki kell nyomozni egy gyilkosságot, ám a klasszikus verzió helyett itt a Harry Potter-sorozat szereplői, helyszínei bukkannak fel. 9+, 3-5 játékos, kb, 45 perc // G. Tóth Ilda
Digit
A lapokon pálcikákból kirakott ábrák szerepelnek. Az a feladat, hogy a mintának kirakott kártyán lévő ábrából egyetlen pálcika elmozdításával kirakd valamelyik saját kártyád ábráját. Ha sikerül, ráteheted a lapot a mintakártyára, ha nem, húzol még egyet, És persze, hogy az nyer, akinek először elfogynak a kártyái. Végül is sima gyufaszálakkal is lehetne játszani, nem kizárt, hogy réges-rég kitalálták már az előző generációk ezt az ősi verziót. 8+, 2-4 játékos, kb. 20 perc // G. Tóth Ilda
Dixit
Semmi bábu, semmi kocka, csak izgalmas, szépen megrajzolt képkártyák, fantázia és asszociációs készség – a Dixit azoknak ideális, akik nem a logikai vagy stratégiai társasok hívei. Vicces asszociációk tudnak születni: mindenki arra gondol egy kép láttán, amire akar, és akkor is nyerhet, ha teljesen másképp jár az agya, mint a többieké. Külön előny, hogy már kisebb gyerekekkel is élvezhető, és nem túl hosszú. 6+, 3-6 játékos, 30 perc // Fekete Emese
Dobble
Adott egy halom kártya, rajtuk mindenféle figura vagy forma. A cél, hogy a többieknél gyorsabban találj egyezést az asztalra tett kártyával, és ledobd a sajátod. Akinek elfogy, az nyer. Felvevegetve is lehet játszani. 2-8 játékos, kb. 10 perc // Smejkál Péter
Exploding kittens
Ha van játék, ami segít levezetni az összezártság miatt felgyülemlett feszültséget, az Exploding kittens mindenképp az (persze ha nem bánjuk, hogy a játékosok egy ideig nem állnak szóba egymással). Ebben a játékban a túlélés a cél, amit az esetek többségében csak úgy lehet elérni, ha közben másokkal is kiszúrsz. A vicces macskás illusztrációk azért enyhítenek a feszkón. 7+, 2-5 játékos, 20 perc // Bánáti Anna
Fedőnevek
Nálunk ez az aktuális családi kedvenc, főleg nyaraláskor.
Kicsit bonyolult, de könnyen függővé lehet válni tőle.
Kiterítjük a szavakat, és az egyik csapattag megpróbál olyan szót mondani, hogy a társa abból minél több szóra asszociáljon azok közül, amiket lát. Persze vannak színek, és nem árt a saját színeddel ellátott szavakat felismerni, nem az ellenfélét (azt persze nem tudod, hogy melyik kártyák a tiétek, csak a csapattársad tudja). Ha pedig a bérgyilkost szúrod ki, véged! 10+, 2-8 játékos, 15 perc // G. Tóth Ilda
Gazdálkodj okosan!
Iszonyatosan szemét, hosszú és nyamvadt játék, aminek a vége is teljesen értelmetlen.
Legaljasabb elemei a cinikusan csak szerencsekártyáknak nevezett lapok, amiket az óvatlan mezőre tévedő játékosnak kell abszolválnia,
miközben a többiek megvető vigyorral az arcukon várják, hogy szerencsétlen társuk alámerüljön a szocialista Monopoly-koppintás keserű valóságába. Megvetted a házad és a kocsid? Tök jók, de hopp, jött a NAV és mindened elvitte! Lett egy lakásod és egy mikród? Milyen kár, hogy utóbbi miatt a kecó is leégett. Mondhatjuk, hogy az életre nevel. 2-6 játékos, kb. egy örökkévalóság // Smejkál Péter
Hét csoda
2010-11-ben ez is szanaszét nyerte a világ játékversenyeit, de tíz év elteltével is ugyanolyan élvezhető akár az alapjátékot, akár a kiegészítőkkel bonyolított verziót játsszuk. Már az alaphelyzet is izgalmas: minden játékos az ókor hét csodájának valamelyik helyszínén építkezik, és birodalmának erősségeit kihasználva a tudományokban, az építészetben, a kereskedelemben vagy a harcokban jeleskedik. A szabályok megértésére kell némi időt szánni az elején (bábuk nincsenek, sok szép kártya van helyette), de utána úgy rá lehet kapni, mint manapság a kézfertőtlenítőre. 10+, 2-7 játékos, 30 perc // Fekete Emese
Hive
Avagy bogársakk. Szintén díjnyertes játék, gyakorlatilag egy rapid sakkjáték, csak szórakoztatóbb formában: bogarakkal. A cél a másik méhkirálynőjének bekerítése úgy, hogy a figurák által alkotott kaptár nem szakadhat meg. A partik elég pörgősek, 8-10 perc alatt le lehet zavarni egyet, azért előfordul egy-egy húzósabb, akár félórás játék is. Az alapjátékhoz lehet kiegészítő figurákat (például katicabogarat, pincebogarat vagy szúnyogot venni) és van belőle utazós változat, itt a bábuk kisebbek – tábla amúgy nem jár hozzá, mivel a hatszögletű bábukat kell egymáshoz illeszteni. Mi a szerkesztőségben is játszunk vele, az ebéd utáni kávé alatt is kényelmesen be lehet iktatni 4-5 partit, de otthonra is nagyon szórakoztató, kiváló agytorna. 8 +, 2 játékos, 10-30 perc // Zsiborás Gergő
Inside
A világos- és a sötétbarna kockákból együtt kell piramist építeni. Az a cél, hogy a te színedből legyen több látható a piramis külsején. Nem egyszerű, komoly stratégiai gondolkodást igényel, és valamennyire meg kell jósolnod, hogy az ellenfeled mit fog lépni. 8+, 2 játékos, 10-20 perc // G. Tóth Ilda
Metro
Párizs, 1898, fel kell építeni a párizsi metrót, az nyer, aki a leghosszabb vonalat építi ki.
A játékszabály szerethetően egyszerű, ügyesen kell lerakosgatni trükkös kis földalatti járatokat ábrázoló kártyákat, vagy úgy, hogy a saját pecsenyédet sütögeted, vagy a másikkal igyekszel kiszúrni.
8+, 2-6 játékos, 45 perc // Fekete Emese
Nottingham bírája
Ehhez a játékhoz vastag bőr, pókerarc és kötélidegek kellenek, mert bizony könnyen születhetnek egymásra asztalt borítós konfliktusok. Lehet és kell csempészni, hazudni, lefizetni, persze a játék szerint ez csak taktika. A játékban mindenki egy-egy kereskedőt alakít, akik megpróbálják a legális és főleg az illegális árucikkeiket átcsempészni a városba. Az aktuális seriff megállít a városkapuban, megkérdezi, mit viszel be, neked, mint tisztességes kereskedőnek pedig „be kell vallanod”, mi lapul a tarisznyádban.
Reménykedhetsz, hogy a seriff nem lát át rajtad, vagy ha igen, megpróbálhatod lefizetni.
Ha igazat mondtál és csupa legális árut vittél be, akkor a kellemetlenségek miatt annyi pénzt kell fizetnie neked, amennyi a kártyákon fel van tüntetve. Ha viszont hazugságon kapnak, akkor ugyan ezt az összeget neked kell befizetni a seriff javára, ráadásul a tiltott árut elkobozzák. 14+, 3-5 játékos, 1-1,5 óra // Gólya Ági
Pandemic
Meg tudjátok menteni az emberiséget? Ez az alcíme a világjárványt modellező társasnak, ami ráadásul a kooperatív fajtából és nem a versengőből való, vagyis akkor nyerünk, ha együttműködünk, együtt védekezünk, és végső soron együtt legyőzzük a járványt. Ehhez több mindent bevethetünk: kutatóállomást építhetünk, ellenszérumot fejleszthetünk, megoszthatjuk a tudásunkat, és persze gyógyíthatunk. Mikor játsszuk, ha nem (ön)karanténban? 8+, 2-4 játékos, 45 perc // Fekete Emese
Rizikó
Örök klasszikus azoknak, akik két dimenzióban szeretnek csatározni, és másokat leigázni. El kell foglalni a Földet, meg kell támadni a már ott állomásozó ellenséges csapatokat, és a végére minél több országot meg kell hódítani. A szerencsének elég nagy szerepe van, de nem csak annak. 12+, 2 vagy 4 játékos (kétféle doboz van), 30-45 perc // Fekete Emese
Scotland Yard
Jó kis detektívjáték, egy bűnözővel és legalább két nyomozóval. Mister X földalattin, buszon és taxival próbál menekülni a londoni éjszakában, de csak időnként bukkan elő, amúgy csak tippelhetünk és számolgathatunk, hogy merre jár, úgy kell követnünk.
A buszjegyek és a metrójegyek, no meg a taxiutalványok fogynak, kérdés, sikerül-e összefogva elkapni a gazfickót időben.
A tábla egy klassz London-térkép, és hivatalosan szemellenzőt kell viselni játék közben, hogy ne lássuk egymás titokban feljegyzett lépéseit. (Mi nem szoktunk.) 10+, 3-6 játékos, kb. 45 perc // G. Tóth Ilda
Scrabble
A Játék, Amit Mindenki Ismer (a Monopoly mellett persze). Egy-egy viharvert példány valószínűleg lapul is valahol a legtöbb magyar háztartásban, ennek ellenére hajlamosak vagyunk elfeledkezni róla, pedig egyszerű, praktikus és elmélyedős – nekem pedig személy szerint az egyetlen játék, amiben zavar, ha nem nyerek. 10+, 2-4 játékos, 1,5 óra // Bánáti Anna
Set!
Baromi egyszerű a szabály, csak össze kell gyűjteni szetteket a sok különböző kártyából. A szettek lehetnek pl. egyforma színűek, egyforma alakú rajzok, avagy pont, hogy totálisan különbözők. 10+, 2-8, 15 perc // G. Tóth Ilda
Szociopoly –
Gazdálkodj, ahogy tudsz
A Monopoly érzékenyítő verziója: egy olyan világban kell túlélnie a játékosoknak, ahol nincs fix munka, csak alkalmi, no meg a segély, családi pótlék, a GYES és a szerencse. A játékban egy hónapot kell kibírnunk, a bevételek és kiadások összegei nagyjából a tíz évvel ezelőtti magyar valóságnak feleltek meg. 14+, 1-2 óra // Bánáti Anna
Tabu
Körül kell írnod a csapattársadnak egy szót, kifejezést, méghozzá úgy, hogy a kártyalapon megadott szavakat véletlenül sem ejtheted ki. Például magyarázd el a párna szót, úgy, hogy ne használd a következő szavakat: alvás, ágy, paplan, este stb. 13+, 4+ játékos // G. Tóth Ilda
That’s You!
Kakukktojás, mert nem elég maga a játék, kell mellé egy Playstation 4 játékkonzol is. A játékosok az okostelefonjukon válaszolnak egymásról szóló ismereti kérdésekre, a baráti szívatást pedig rajzolgatás és torzított szelfik elkészítése dobja fel. 2-6 játékos, kb. 20 perc // Smejkál Péter
Quarto
A klasszikus Malom bonyolultabb, menőbb változata.
Négy, valamilyen szempontból azonos bábut kell egy sorban vagy átlósan kirakni a játékosoknak. Önkéntesen arra kezdesz hajtani, hogy elrontsd, hogy a másiknak véletlenül se jöjjön össze a sor – az igazi kihívás, hogy mielőtt befejeződik a játék, mégis kirakjatok egy érvényes sort. 8+, 2 játékos, 15 perc // G. Tóth Ilda
Utazás a Föld
középpontja felé
Jules Verne regénye adja a háttérsztorit ehhez a szépen megrajzolt, viszonylag hosszú, de kicsit sem unalmas stratégiai társashoz, amelyben a játékosoknak (kutatóknak) Izlandról elindulva le kell ereszkedniük egy nagyon mély kráterbe, majd egy földalatti óceánon átkelve a Stromboli vulkán kürtőjén újra ki kell jutniuk a szabadba. Közben kincseket kell gyűjteniük, és mindenféle felfedezéseket tenniük. Tízéves korú gyerekekkel nagy kedvenc tud lenni. 10+, 2-4 játékos, 60-75 perc // Fekete Emese
Vigyáz(z) 6! – Ki
lesz az ökörkör elnöke?
Egy játék, amiben nincs győztes, csak vesztes, és legalább olyan kiszámíthatatlan, mint a koronavírus. A cél, hogy lerakd a lapjaid és a lehető legkevesebbet vegyél fel (ezekért a végén mínuszpontot kapsz, az veszít, akinek a legtöbb gyűlik össze).
Eleinte úgy tűnik, mintha csak matekozni kéne, de minél többen játsszátok, annál inkább hasonlít a lottózáshoz.
10-99, 2-10 játékos, 20-40 perc // Bánáti Anna
Village
Nemzedékek játéka, mondja az alcíme ennek a 2012-ben az év játékának választott taktikai társasnak. Már a helyszín és a kerettörténet is egyedi – egy tipikus falusi közösség, ahol élnek földművesek, iparosok, kézművesek, papok, gyerekek és öregek –, de a legszokatlanabb az, hogy mivel a játékosok egy-egy család generációkon átívelő krónikáját írják, időnként eltemetik valamelyik családtagjukat, mondván, a halál is a falusi élet természetes velejárója. 12+, 2-4 játékos, 60-90 perc // Fekete Emese