Rengeteg az újdonság a Sziget gasztrokínálatában. Végigkóstoltuk a fesztivált, mutatjuk a legjobbakat és legérdekesebbeket!
Már-már katartikus élményzuhataggal robbant be a Sziget első napja. A Hajógyárira idén harmadjára érkező Florence Welch a barokkpop magasiskoláját prezentálva viktoriánus papnőként száguldott végig hol a nagyszínpadon, hol az előtte lévő árokban, hogy aztán a kordonra felállva szórjon áldást az első sorban csápoló virágkoronás rajongóira.
Mindezt az első sorból követni, az énekessel pacsizni, mikrofonba véletlen belepöckölni – ennél többet már tényleg telhetetlenség lenne kérni egy fesztiváltól. „Kimaxoltam”, mondhatnám, ha a 2010-es évek elején ragadt volna a szlengszótáram. Pedig nem is az volt a legnagyobb meglepetés tegnap, mennyire vérprofi a Florence + The Machine (erre a banda távoli csodálójaként számít az ember).
Hanem az, hogy a Sziget mennyire ráerősített a gasztrokínálat színesítésére.
A sok újítás mellett ugyanis a vendéglátás is „új arcát mutatja” a K-hídon túl – ügyeletes gasztrofelelősként végig is futottam a legérdekesebb helyeket.
Mit tud a Sziget gasztrofronton? A képekért kattints a galériára! Fotók: Knittel Martin/Forbes (35 kép)
Már nem a hot-dogról és a rántott húsos szendvicsről szól
11 food court, 100 éttermi vendéglátó egység, 1400 fős kiszolgáló személyzet, 715 méternyi éttermi- és 915 méternyi bárfelület. Sorozzák a számokat a Szigetes kollégák, köztük Bacsa Attila kereskedelmi vezető a csütörtöki gasztrotúrán. A fejlesztéseknek köszönhetően a fesztiválozók bővült nemzetközi ételkínálattal találkozhatnak: többek között kínai, indonéz, japán, görög, francia, brazil, amerikai, szerb és mexikói konyha is fellelhető az étterem-sorfalak valamelyikében. (A Sziget munkatársai szerint bárhol vagyunk, maximum 150 métert kell baktatni a legközelebbiig.)
Ezeknek ugyan tagjai még a hot-dog, hambi, rántott húsos szendvics triók, amik az első napon kora délután lézengő emberek között, a pultokban roskadozva vártak az éhes szájakra, de egy nagyobb kört leírva szembetűnő lesz, mennyire kezd elszakadni a hagyományos „fesztiválételek” kategóriájától a kínálat.
Az első állomáson, a Magic Mirrortól pár lépésre található nemzetközi food courton ér például az első nagy meglepetés. Egy sushizónál nyitjuk a sort, ahol makikat és nigiriket is tálalnak – eddig ezek teljesen érthető logisztikai nehézségek miatt is maradtak távol –, de a mellettük található indonéz bódé is bombasztikus csirke satay-t kínál. Itt a spicy felirattal nem árt vigyázni: könnyes csuklóroham fog el, ahogy a chilire harapok, de ez a hozzám hasonló mazochistáknak csak grátisz öröm.
Az árak ezzel ellentétben egyáltalán nem könnyfakasztóak. A 16 darabos sushi-válogatás például 4850 forint, ennél a népszerűbb budapesti sushi-láncok kínálata sem sokkal olcsóbb.
Ha a sushi túl snassz lenne, a nemzetközi tengelyen maradva francia ínyencséget is tömhetünk: a Raclette by Lili standja szintén a nem éppen hagyományos fesztiválkajának mondható, kiváló olvasztott sajtos bagetteket és raclette tálakat kínál – a VIP-kínálaton kívül eddig ez a legmegnyerőbb felhozatal. Nem árt, ha hamar útbaejtjük: hetven, egyenként hatkilós gurigával készültek a keddig tartó fesztiválra, mondják.
A vegetáriánus, vegán, gluténmentes, laktózmentes és cukormentes fronton is erősített a Sziget, ráadásul több gyümölcs-zöldséges ponton készíthetnek egészséges turmixot, vitaminbombát a látogatók. Az egészséges étkezést promotáló zónák – így a vöröshús mentes ételeket kínáló éttermek – is kiemelt helyet kaptak a fesztiválon.
A VIP jobban jár, de a legjobbat nem ők kapták
Nem meglepetés, hogy a kiemelkedő ízrobbanást kínáló éttermeket idén is meghagyták VIP-privilégiumnak. A nagyszínpad mellett található elzárt részen több olyan nagy név is kitelepült idén, akivel legutóbb a Gourmet Fesztiválon találkoztunk: a tavalyi Szigetes siker után a 101 Bistro újra kihozta a baóit, de a Yama, a Digó és a Nemo is erősíti a kínálatot.
Itt már az árak is igazodnak a prémium szegmenshez és a prémium helyszínhez. A 101 bao-sültkrumpli kombója 6990 forint, a Yama sushi rolljai (lazac-avokádós és california kapható) szintén 6900, a Digó pedig 3990-5990 forint között árulja a pizzáit.
Nem, ez nem főzelék, csak annak álcázott süti. Checkmate, dietetikus! Fotó: Knittel Martin/Forbes
A legnagyobbat a Nemo dobbant az árversenyben: a sáfrányos bundában készült fish & chips 7 ezer, a grillezett garnélarákos rizottó 8 ezer, az abált-szuvidált polip csáp 9 ezer,
az igazi ínyencségnek számító, pezsgős zselével készülő osztriga pedig 10 ezer forint.
Ezeken az árakon persze lehet hüledezni, de ha a nemzetközi fesztiválkörnyezetet és a fogások különlegességét (vagy a szintén jó referenciapontnak szolgáló Gourmet Fesztivál 4-5 ezer forintos átlagárát) vesszük figyelembe, még azt sem mondhatnánk, hogy túlárazott a kínálat.
A legjobb főétel a 101 Bistroé, a legjobb desszert a Yamáé. Fotó: Knittel Martin/Forbes
A kóstolósort egyértelműen a 101 Bistro nyeri: ízben és ár-érték arányban is nyernek a remek, laktató baók. Desszertben a Yama villant – a kiemelkedő california makik mellett a berry-choco tartból falatozva nagyjából akkor érkezne el a telítettségi pontom, ha az édes paszta a nagyszínpad előtti tátogást is ellehetetlenítené.
A legnagyobb és egyben legörvendetesebb meglepetés, hogy a legjobb étterem mégsem kizárólag a VIP-esek kezére jutott. A Michelin által is elismert MÁK a Csónakházban települt ki, a mangalicasonkás-mákos lángosuk pedig elég erős induló a „legjobb fesztiválkaja” kategóriában.
Aki itt nem tud forgalmat csinálni, az magára vessen
A gasztrotúra végén Kádár Tamás, a Sziget cégvezetője ismerteti a fesztivál vendéglátással kapcsolatos érdekesebb részleteit. A hatnapos eseményre a kitelepülés pályázati alapon megy, az egységek saját költségei (személyzet, áruk beszerzési értéke, stb.) mellett a Sziget felé csak egy pénzügyi kötelezettségük van: a többmilliós bejutási díjak helyett a főszervező a bevétel egyharmadát kéri, ami megengedi, hogy mindkét fél a saját feladatára koncentráljon.
A jelentkezésnél előfeltétel, hogy a pályázók nulladik lépésként a NÉBIH-vel már előzetesen konzultáljanak.
Vannak olyan éttermek, akiket – a Gourmet Fesztiválos tapasztalataikra is hivatkozva – a szervezők hívnak, és folyamatosan monitorozzák azt is, hogy a pályázók közül hol merülnek kisebb-nagyobb gondok.
„Ez egy nagyváros, és minden nagyvárosban vannak problémák. Próbáljuk azonnal kezelni ezeket” – mondja Bacsa Attila kereskedelmi vezető, majd Kádár hozzáteszi: amennyiben azt látják, hogy egy-egy stand vendégeket károsít, vagy nem megfelelő minőséget nyújt, áramot vonnak meg tőle, és a következő fesztiválra már nem fog bejutni.
A mentes kaják mellett arra is figyeltek, hogy több vegetáriánus opció és magyar alapanyag legyen. Így csökkentik a karbonlábnyomot. Fotó: Knittel Martin/Forbes
A minőség monitorozása és biztosítása mellett kiemelt figyelmet fordítanak a vendéglátás zöldítésére is. A fenntarthatóság és a karbonlábnyom csökkentése jegyében például kampányt indítottak a vendéglátósok körében, hogy kínáljanak legalább két vegetáriánus főételt, illetve használjanak magyar alapanyagokat. Erre bevezettek egy hét pontból álló fenntarthatósági kritériumrendszert is: ebből legalább kettőnek meg kell felelnie minden vendéglátósnak, de aki túlteljesít, kedvezményt is kap.
Kádár a repohár rendszeréről is beszélt. Itt ugyan először 200 forinttal drágábbnak tűnik a 800 forintos repohár használat, de ebből 400 forintot visszakapunk a visszaváltásnál – ellentétben a tavalyi rendszerrel, ahol a 600 forintból nem járt vissza semennyi. A rendszerben sok a tavalyi pohár, meséli, de ne reménykedjen az, aki az otthon felhalmozott, vagy a nagyszínpados headliner-koncert után hátrahagyott poharak összegyűjtésével akar vagyont felhalmozni:
személyenként ugyanis két poharat lehet csak visszaváltani.