A Marriott Hotelben nem várnak arra, hogy maguktól találjon oda a fiatal munkaerő: inkább beszállnak a képzésükbe. Segédszakácsokkal, pár hallgatóval indítanak Magyarországon, de már tervezik a folytatást, nemzetközi szinten pedig már most is több hasonló, sikeres programjuk van.
A héten sajtótájékoztatóval egybekötött megnyitót tartott a Marriott Hotel Budapest: a nemzetközi vezetőség jelenlétében – őket Pankaj Birla, a DACH- (Németország, Svájc, Ausztria) és Kelet-Európa régió alelnöke, valamint Francisca Martinez, az EMEA- és Afrika-régió Humán Erőforrások Igazgatója képviselte – bejelentették, hogy „Level Up” néven felnőttképzésben, állami bizonyítványt nyújtó (iskolarendszerű) segédszakácsképzést indítanak a hotelláncot is sújtó szakemberhiány enyhítésére.
Mivel a világ egyik legnagyobb hotelláncáról van szó rengeteg márkával, és Magyarországon is több ezer alkalmazottal, azt remélik, hogy mások is példát vesznek majd róluk.
A projekt összefogással valósul meg: a Civil Impact segítéségével előszűrtek 9 tanulót, akik mostantól három hónapon át a Budapesti Komplex Szakképzési Centrumban (BKSZC) tanulnak majd (13 iskola tartozik a központhoz, nagyjából 10 ezer tanulóval, amiből 2500-an tanulnak felnőttképzésben), kiegészítve heti egy nap gyakorlattal a Marriott által üzemeltetett, négy kiválasztott budapesti hotel (Ritz-Carlton; Dorothea Hotel; W Hotels; Marriott) egyikében.
„Szeretnénk a nemzetközi elvárások mellé a magyar vendégszeretet fogalmát is tartalommal megtölteni”
– mondta az együttműködésről Kozma László, a BKSZC főigazgatóhelyettese.
„Minden alkalommal, amikor Budapestre jövök, feltöltődöm a sok fiatalt látva” – mondja Pankaj Birla, arról, miért indították el a programot. „Ha megnézzük a Marriott 96 éves történelmét, a fiatalság mindig is szerves része volt ennek a cégcsoportnak”. Két évvel ezelőtt tőle származott az ötlet, hogy csináljanak valami ilyesmit, megbeszélte a kollégáival, „a többi pedig már történelem”.
A program Magyarországon egyelőre láthatóan pilotjellegű, de már tervben van más képzések elindítása is. Nemzetközi szinten pedig több hasonló kezdeményezésük is évek óta sikerrel fut.
- Georgeában (Grúzia) a magyarhoz hasonló program,
- míg Egyiptomban egy egyetemmel együttműködve BA-diplomát adnak a végzetteknek;
- Németországban már 15-16 éveseket is képeznek;
- nemzetközi szinten pedig Voyage néven fut vezetőképző programjuk, több mint száz résztvevővel.
A sajtótájékoztatón a segédszakácsnak készülő tanulók is jelen voltak. „A konyhában fogtok kezdeni, de talán érdekel majd titeket a hotel más része is, és a világ más régiói is – és ez a szervezet biztosítja majd, amire szükségetek van” – mondta a hallgatóknak üzenve Francisca Martinez, aki saját elmondása szerint két-három évnél több időt még nem töltött egy pozícióban pedig több mint húsz éve dolgozik a Marriottnál.
Ezt igyekezett alátámasztani Cameron McNeillie, a budapesti Dorothea Hotel vezérigazgatója is, aki anno maga egy hotel konyhájában kezdte. „Nincs titok, itt a színpadon is legalább 100 év munkatapasztalat ül a Mariottból, és ennek megvan az oka: nagyon jó lehetőségek vannak itt” – foglalta össze.
Covid után, globális problémákkal
Pankaj Birla szerint a járvány megviselte az iparágat, de már magához tér.
„Terjeszkedünk, a Balatonon is nyitni akarunk egy szállodát”
– mondja, azaz pár évvel a leállások, a szállodaipar Magyarországon is érzékelhető nagyon erős megtorpanása után már növekedés van, és – újra – munkaerőhiánnyal küzdenek.
„Magyarországon is nehéz a helyzet a munkaerőpiacon, de én sok piacért felelek, Afrikáért is, és nincs egy sem, ahol azt mondhatnánk, hogy rengeteg ember van, akiből válogathatunk” – mondja Francisca Martinez.
Bár a Marriott globálisan toboroz, de amikor helyi szinten dolgoznak, az mindenhol kihívást jelent. „Ez nem új dolog, ha belegondolunk. A munkaerőpiac csökkenését nézzük egy ideje, kevesebb ember születik, később születnek gyerekek, nagyobb a verseny is.
Régen csak más hotelekkel versenyeztünk, most már bankokkal, kiskereskedelemmel is, mert az iparágunkban dolgozóknak jó készségeik vannak, amire mások is vadásznak.”
Szerinte a munkaerőhiányra nincs egyszerű megoldás. „Ez nem annyi, hogy az embereknek majd több gyerekük lesz. A megoldás hosszútávú, ezért indítjuk ezeket a programokat. Fiatalokat, olyanokat is be kell hoznunk, akik eddig nem is gondolkodtak karrieren ebben az iparágban” – mondja.
Azt senki sem gondolta a jelenlévők közül, hogy a háromhónapos programmal bármit megoldanának, de azt igen, hogy ez valaminek a kezdete, már Budapesten is elérhetik azt a kritikus tömeget, akire szükségük van, abban pedig reménykednek, hogy a – többször is hangsúlyozott – családias környezet és a jó lehetőségek náluk tartják majd a képzésből érkező fiatalokat, akik – ha tovább akarnak próbálkozni – majd cégen belül mozdulnak. Munkát és élethosszig tartó tanulási lehetőséget biztos tudnak majd adni nekik.