Válság? Hol?

  „Újra 36 óráznunk kell” – mondja Novotni Anna, a Hajdu alelnöke. Először fordul elő, hogy címlapsztorink alanya arról beszél, hogy mi történt már meg náluk (és nem arról, hogy adott […]

A Forbes 2019. szeptemberi címlapja

Bővebben

Kép: Jennelle Eliana // Youtube

Véletlenül lett youtube-sztár a furgonjában élő húszéves lány

Jennelle Eliana Long egy 20 éves amerikai lány, aki egy furgonnal járja az országot. Erről készített három videót – és szerzett velük másfél millió feliratkozót. Már az utcán is felismerik, nemrég valaki a családi otthonában kereste.

A youtuberek történelme során akadtak szerencsések, akik a titokzatos algoritmus egy furcsa, időleges szeszélyét kihasználva tettek szert több millió követőre, általuk pedig mesés vagyonra – jó példa erre a csúcsyoutuber csodafenomén PewDiePie, aki lassan eléri a százmillió feliratkozót, pedig 2010-es indulásakor még nem tudta, hogy a viccesen kommentált játékvideók egy nap igazi internetes szupersztárrá teszik majd.

Pedig így történt, mi több, a let’s play-nek keresztelt stílus egy darabig követők ezreit toborozta, mert tényleg lehetett vele kaszálni, és relatíve könnyű volt előállítani a videókat.

Az aranykornak idővel vége lett, a tartalomgyártók többsége átadta helyét az új generációnak, mások (köztük PewDiePie) stílust és tartalomtípust váltottak, így maradtak felszínen, vagy indultak további növekedésnek.

Vannak még csodák

A szerencsecsillagok kora azonban még nem járt le, és erre tökéletes bizonyíték a mindössze 20 esztendős Jennelle, aki két dolog miatt tartja izgalomban az internetet.

Egyrészt mert aki eddig nem látta a furgonos videóit is tuti megnézi őket, pont az olyan cikkek miatt, mint amilyen ez is; másrészt mert senki sem érti, hogy történhetett, hogy egy, látszólag a semmiből jött lány egy hónap alatt másfél millió feliratkozót szerzett, mindezt csupán három videóval – sokan évekig dolgoznak youtuberként és sosem érnek el erre a szintre.


Az első videó csak a kezdet volt

A simán csak Jennelle Eliana névre keresztelt csatorna sikeréről elemzővideók százai készültek, a választ azonban senki sem tudja, talán csak a Google, de még ez sem biztos. Ami tény: Jennelle készített egy félórás videót arról, hogyan éli az életét, majd két héttel később készített egy tízperces anyagot, amiben elmagyarázta, hogyan lehet mosakodni egy furgonban.

Aztán elindult egy kaliforniai útra és hozzá se nyúlt a Youtube-apphoz.

A barátai viszont elkezdték üzenetekkel bombázni. Mire észbe kapott, 20 ezer feliratkozója volt, majd jött az üzenet a százezres mérföldkőről. Elkészült a harmadik videó, ebben Jennelle arról beszél, egyáltalán miért él egy furgonban – majd jött a milliós és a másfél milliós ugrás, jelenleg több mint 1,6 millió ember követi a csatornát.

A videók közül ugyanis mind a három bekerült a Youtube algoritmusa által ajánlottnak titulált, ezáltal minden platformon kiemelt ajánlati listába. Azaz aki csak használ Youtube-ot, jó eséllyel szembe találta magát valamelyik videóval, amiknek – valljuk be – kellemes, ízléses thumbnailje és valóban szokatlan témája van.

Sok jó ember kis helyen is

A Youtube egyik szóvivője a Business Insidernek azt is kifejtette, hogy az utóbbi időben hirtelen érdeklődés mutatkozik a fenntartható életmódot népszerűsítő anyagok iránt, de az apró otthonok kényelmes berendezése is gyakori keresés a Google-ben – hiába, az Y és Z generációnak a lakhatás világszerte problémát jelent.


Hogyan mosakodjunk egy furgonban? (De tényleg, hogy?!)

Ez alól Jennelle sem kivétel, bevallása szerint azért él egy furgonban, mert a középiskolai évei alatt végig dolgozott, hogy kifizethesse a lakbért, idővel viszont ráunt a dologra, és többet nem akart a lakhatásért feleslegesen fizetni – ezért aztán beköltözött egy 1995 GMC Vandura Explorer Limitedbe és a szabadidejét kirándulással tölti.

Útitársa Alfredo, a kígyó, aki néha Jennelle hajába tekeredve sütkérezik a youtube-sztárságban.

Eredetileg Instagramon kezdte megosztani a hetvenes évek diszkóstílusában berendezett autó képeit, és az életmódjáról is egyre többet árult el a Facebook-családba tartozó platformon.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Jennelle Eliana (@jennelle.eliana) által megosztott bejegyzés,

„Nagyon boldog voltam azzal a kis közösséggel, amit felépítettem” – mondja Jennelle, aki egyébként rosszul érzi magát amiatt, hogy neki ilyen gyorsan meglett a milliós feliratkozószám, bezzeg másoknak sosem jön össze.

Megvannak a veszélyei

Ő sem érti pontosan, mi történt, de igyekszik a legtöbbet kihozni a hirtelen sikerből. Állítja: a második, zuhanyzós videó – amit már több mint 13 millióan láttak világszerte – után egy ideig fogalma sem volt, mihez kezdjen, influenszeri babérokra pedig egyelőre nem törne.


Ez történik, ha nincs pénzed lakbérre

Sőt, lehet, hogy a kocsikázásnak is vége egy időre.

Jennelle szülei aggódtak, hogy a hirtelen ismertség veszélybe sodorhatja az amúgy sem teljesen szokványos életmódot folytató lányt, legutóbb pedig, mikor épp a szüleinél járt látogatóban, egy idegen állt ház felhajtóján: Jennelle-t kereste, elküldték.

Chris Brownt is megverte

Biztonság ide-oda, Jennelle letette névjegyét az internetes kultúrán, harmadik videója még Chris Brown új slágerét is maga mögé utasította. „Csak én vagyok rajta, hétköznapi stílusban válaszolok kérdésekre. Jól esik, hogy ennyi ember megnézi, de ugyanakkor azt gondolom, több munkát is tehetnék ezekbe a videókba.”

Jennelle mindent egy tripodon álló iPhone X-zel rögzít, a felvételeket pedig egy 30 dolláros appal vágja meg.

Kép: Jennelle Eliana // Youtube

 

"A legbutább emberek, akiket ismerek, azok, akik mindent tudnak."