Az IKEA mesterséges intelligenciával (AI) felturbózott, mobil appba integrált, Kreativ névre hallgató szolgáltatásával, bárki egyszerűen felmérheti és berendezheti otthonát, hogy megnézze, hogyan mutatnak majd azok a valóságban.
A mesterséges intelligencia 2024-re az élet olyan szegleteit is elérte, amire korábban sosem gondoltunk volna. Az egy dolog, hogy felbukkant a notebookokban vagy telefonokban, mert ez azért eléggé adta magát. De az AI ma már megjelent a malacnevelés, a főzés, a divat és a lakberendezés területén is.
Hogy a technológia ez utóbbi szektorban mennyire megkerülhetetlennek tűnik, azt jól jelzi, hogy az iparág egyik hatalmas, és a hagyományos bolti értékesítésre még mindig kiemelt hangsúlyt fektető szereplője is bejelentette, hogy erre az útra is rálép.
Az IKEA ugyanis Magyarországon is elindítja Kreativ névre hallgató, AI-t is használó szolgáltatását, amelynél fontos feladatot kap egy másik manapság divatos technológia, az AR, azaz a kiterjesztett valóság.
Mit csinál az IKEA Kreativ?
A Kreativ megalkotásával az volt a cél a felhasználó egyszerűen, mindössze egy telefon vagy tablet segítségével felmérhessen egy szobát vagy lakást és kedve szerint telepakolhassa az IKEA termékeivel. Ehhez nem kell mást tenni, mint készíteni néhány fotót és videót a helyiségről.
Itt ugrik be a sztoriba a mesterséges intelligencia, ami elméletileg ennyi adatból képes létrehozni a szoba digitális és szerkeszthető reprodukcióját a benne lévő tárgyakkal együtt.
Ez utóbbiak egyetlen érintéssel el is távolíthatóak, és ilyenkor a helyüket kipótolja a generatív AI a többi képi információból kitalálva, hogy mit is kéne látnunk. Mindez nagyon jól jöhet akkor például, ha valaki az ágyát cserélné le. Hiszen azt elég problémás lenne kicipelni a szobából.
Ezt követően pedig máris lehet kiválasztani a képernyőn felbukkanó kínálatból az egyes tárgyakat, bútorokat, és az érintőkijelzőn már csak a kívánt helyre kell húzni. Ennek köszönhetően pedig látható az, hogy az adott árucikk hogyan festene a valóságban, szó realisztikus körülmények között.
Az algoritmus figyel a perspektívákra, tehát megtartja a méretarányokat, és biztosított a tárgyak és bútorok forgatása is. Ez önmagában nem forradalmi megoldás, hiszen a professzionális 3D tervezőprogramok ezt már jó ideje tudják, viszont ezt az élményt az IKEA most elhozta a totálisan laikus felhasználók szintjére. A program kezeléséhez és a használatához semmilyen számítástechnikai ismeret nem szükséges, csak egy telefon vagy tablet.
Az IKEA Kreativ prágai nemzetközi bemutatóján a cég munkatársai arról beszéltek, szerintük a szolgáltatás óriási szabadságot ad, és egyfajta tanácsadóként is funkcionál. Megkönnyíti a válogatást a vállalat választékából, és olyan termékekre is felhívja a figyelmet, amikre az ember talán nem is gondolt volna. Ennek köszönhetően pedig értelemszerűen a végeredmény közelebb lehet az ideálishoz.
Mindennek a végén pedig el lehet küldeni az ismerősöknek a virtuálisan berendezett szobákról készített képeket. Illetve nem túl meglepő módon arra is figyeltek, hogy azonnal meg is lehessen vásárolni a kinézett termékeket.
Működik a valóságban?
A szolgáltatás tényleg nagyon felhasználóbarát, a szoba szkennelése és az adatok feldolgozása durván tíz perc alatt megvan. Ezt követően pedig máris kezdődhet a kreatívkodás. A kezelés nem bonyolult, az alkalmazás tud magyarul, a használatába az is könnyen belejöhet, aki egyébként idegenül mozog a technológiai eszközök univerzumában.
Az remek, hogy az egyes objektumok eltüntethetőek, viszont néha a tárgyak torzan jelennek meg. Az elhelyezésük sem totálisan pontos, és alaprajz készítése sem megoldott,
tehát arról szó sincs, hogy az IKEA Kreativ nyugdíjba küldené a lakberendezőket vagy pláne a belsőépítészeket.
Már csak azért sem, mert igazából nagyon pepecs munka, ha valaki tisztességes eredményt szeretne elérni. A Kreativ arra lehet jó inkább, hogy valaki vásárlás előtt végigpróbálgasson néhány opciót, és nem arra, hogy az egész házat vagy otthont ennek segítségével rendezze be. Értelemszerűen csak IKEA termékekkel lehet használni, és a kínálat még nem teljes.
Költöző magyarok
Az IKEA egy évtizede vágott bele az Élet otthon nevű kutatásába, amelye az otthonok gyakorlati aspektusait vizsgálja. Rendszeres időközönként megismétlik, hogy így mérjék fel a trendeket és a felhasználói szokások változásait.
A legfrissebb jelentésből kiderül, hogy a magyarok 42 százaléka úgy érzi, hogy az otthona a legkellemesebb hely, ahol az idejét eldöntheti. Viszont a 31 százalékuk tervez költözést, 34 százalék pedig a már meglévő lakhelyének a felújításába vágna bele. A svéd elemzései alapján a költözés valószínűsége a válaszadó életkorával csökken. Míg a Z-generáció tagjainak 58 százaléka fontolgatja ezt, addig a „baby boom” nemzedékéhez tartozóknak csupán 18 százaléka. Emellett az is tény, hogy az idősebb generációk nagyobb valószínűséggel újítják fel jelenlegi otthonukat, mint a fiatalabb generációk (41%, szemben a Z-generáció 14%-ával). A saját ingatlannal rendelkezők logikusan kisebb valószínűséggel költöznek, mint a bérlők, azonban teljesen érthető nagyobb valószínűséggel döntenek a felújítás mellett.
A válaszadók 19 százaléka egy nagyobb alapterületű ingatlan miatt költözne, 18 százalékuknál a munka játszik ebben szerepet, 17% az iskolához vagy családjához kíván közelebb kerülni, 16 százalék esetében pedig a megélhetési költségek miatt vált lakhelyet.
Biztonság és vélemény
A mesterséges intelligencia technológia nem a telefonba építve dolgozik, hiszen egy felhő alapú technológiáról van szó. Azaz az algoritmus távoli szervereken fut, ami értelemszerűen felvethet biztonsággal kapcsolatos kérdéseket. A vállalat munkatársai elárulták, hogy ennek a fontosságával ők is maximálisan tisztában vannak. Meg is tesznek mindent a felhasználók adatainak védelme érdekében, és a Kreativ által használt eljárás megfelel a legkomolyabb kibervédelmi előírásoknak.
Az ötlet egyébként remek, a megvalósítás is jól sikerült, de ez a szolgáltatás nem fogja lebeszélni az embereket arról, hogy áruházakba járjanak. De ezzel az IKEA háza táján is tisztában vannak. Felmérések szerint a vásárlók 77 százaléka továbbra is a gyakorlati próba során dönt egy-egy termék beszerzése mellett. Azaz magyarán élőben akarja megnézni, megtapintani és kipróbálni, hogy mennyire kényelmes, illetve néz ki jól egy-egy bútor vagy használati tárgy.
A Kreativ jelenlegi állapotában leginkább egy hasznos extrának tűnik, amely megkönnyítheti, meggyorsíthatja egy-egy vásárlási döntés meghozatalát.
Aki szereti a svéd cég termékeit, annak bátran ajánljuk, hogy tegyen vele egy próbát hiszen ingyenes, a használatába könnyen bele lehet jönni, magyarul is tud és veszteni nem lehet vele semmit.