Az egész szórakoztatóipart fel fogja rázni az új Grand Theft Auto epizód, a GTA VI. Mutatjuk, hogy miért és hogyan.
A játékipar egyik leghatékonyabb pénzcsináló gépezetévé vált a legendás GTA széria, és már biztos, hogy jövőre érkezik az új epizód, ami garantáltan bankot fog robbantani, zokogásra késztetve a pénztárcákat szerte a világon. Pedig 1997. november 28-án, azon a napon, amikor az első rész a boltokba került, ezt egészen biztosan még a készítők legmerészebb álmaikban sem gondolták volna.
A beszédes című Grand Theft Auto ugyanis első pillantásra nem tűnt egy világmegváltó darabnak. A grafikája a kor nagyágyúihoz képest csúnyácska volt, az irányítás nehézkes, viszont akadt benne valami megfoghatatlan vonzerő, kínált valamit, ami a csili-vili riválisokból hiányzott.
Olyan alaplét főzött a DMA Design alkalmazásában álló néhány skót srác Edinburghben, amely a mai napig sem veszített szavatosságából.
A hozzávalók pedig: korlátlan szabadság, gátlástalan agresszió, erőszak, rengeteg vezetés, karrier-tündérmese fűszerezve a bűnözés romantikájával. Ez pedig egy olyan kombináció, amelynek a jelek szerint az emberiség egy része egyszerűen képtelen ellenállni.
Út a csúcs irányába
A széria első részében lefektették az alapokat, de a különbség ordító azzal összehasonlítva, amit ma a GTA-ról gondolnak az emberek. Ekkor még felülnézetből látszódott a játéktér, ahol kis hangyának látszó karaktereket, illetve matchboxnak tűnő autókat lehetett irányítani.
A végcél pedig az volt, hogy a semmiből indulva váljunk a bűnözés királyává. A tovább lépéshez pontokat kellett gyűjteni, amiket különféle erőszakos cselekedetek végrehajtásával, illetve a különféle maffiacsaládoknak végzett munkákkal lehetett bezsákolni.
Az újdonságot az jelentette, hogy a játékos egyrészt a rossz oldalon állt, azaz az akkori szokásokkal ellentétben nem hős rendőr, katona vagy az emberiség megmentője volt. Másrészt pedig bármit, de tényleg bármit megtehetett.
Oda mehetett a hatalmas játéktéren, ahova csak akart, és azt tehette, amihez kedve támadt. Bárkit kirángathatott a járművéből, hogy azt elrabolva furikázzon tovább (innen jön a név is), lophatott, rabolhatott, azzal dolgozott, akivel csak akart, sokszor egymás ellen kijátszva a bűnszervezeteket.
Ahogy az lenni szokott, a Grand Theft Autót a kritikusok fanyalogva fogadták, viszont a nagyközönség imádta, és némiképp váratlanul hatalmas siker lett. Igen hamar több mint egymillió darabot adtak el belőle, ami még ma is korrekt eredménynek számítana. És miután Nagy-Britanniában a gyermeklelkek védelme érdekében okosan betiltották a forgalmazását, valamint a médiában rendszeres támadások érték a programot, az értékesítési adatok kilőttek az űr irányába. Apró érdekesség, hogy 2012-ben a DMA Design alapító igazgatója, David Scott elárulta, hogy ezen támadások mögött általában ők álltak. Valaki főállásban dolgozott azon, hogy így kreáljon felhajtást és ingyen reklámot a GTA-nak. Okos.
Az időközben gazdát cserélő fejlesztő cég pedig úgy ütötte a fehéren izzó vasat, mint amfetaminnal kitömött harkály a korhadó tölgyfát. Igen gyorsan érkeztek a kiegészítők és egy új rész is, de itt már érezni lehetett, hogy ez a struktúra kifulladt, elérte a határait. Ekkor megtehették volna, hogy elengedik a sorozatot, azonban az új tulajdonos, a Take-Two vezetése úgy határozott, hogy ideje egy kicsit szusszanni, hogy aztán a valódi bűnözőket megszégyenítő módon fosszák ki a játékosokat.
GTA III: Royal flush 3D-ben
A DMA Design legénysége pedig köszönte szépen a regenerációra szánt időt. Kibéreltek egy nagy házat, szereztek egy csomó füvet, rengeteg italt, és megállás nélkül nézték a bűnügyi filmeket, valamint sorozatokat. Mindent amiben bandázás, maffiáskodás, bankrablás, tolvajlás, zsarolás vagy autós üldözés volt, és közben döngették a gengszter rapet, hogy még inkább hangulatba kerüljenek. Aztán pedig elkezdtek dolgozni.
2001 októberében megjelent a GTA III, amely atombombaként robbant a játékpiacon, és azonnal egy új standardot teremtett.
Megmaradt az alapkoncepció a hatalmas szabadsággal, az óriási bejárható térrel, viszont az egészet háromdimenzióssá és ezzel élővé tették, valamint ráadásként behoztak egy nagyon erős történeti szálat is. Ezzel pedig minden tégla a helyére került.
A látvány és a hangulat elsőrangú volt, rengeteg játékos napokig, hetekig csak céltalanul cirkált a gigantikus terepen, felfedezve az ezredforduló New Yorkját idéző várost és annak környezetét. Maga az említett sztori, a szuperül kidolgozott karakterekkel, csavarokkal pedig egyszerre idézte meg a Keresztapát, a Casinót, a Nagymenőket, a Ronint, a Francia kapcsolatot, a Sakált, és a jakuza filmeket. Az élmény olyan volt az ezredforduló környékén, mint amikor a majmok találkoznak a monolittal a 2001: Űrodüsszeiában.
Rockstar Games
A GTA neve összefonódott a Rockstar Games nevű nagy fejlesztő stúdióval. Pedig a sikeres első részt a brit BMG alá tartozó DMA Design alkotta meg. 1998-ban a BMG jó érzékkel eladta a játékos részlegét és így a DMA-t is a Take-Two Interactive nevű amerikai vállalatnak. A Take-Two égisze alatt született meg a felvásárlás évében a Rockstar Games, amelybe szép fokozatosan bepakolták a BMG-től korábban megszerzett kisebb fejlesztő csoportokat. A DMA Design 2002-ig tartotta meg a függetlenségét, ebben az évben azonban beleolvadt a nagy Rockstar Games csoportba, és Rockstar North név alatt folytatta tevékenységét. A fő GTA játékokat továbbra is ez az alvállalat hozza létre, a kiegészítőket viszont átvehetik más, a cégcsoporthoz tartozó stúdiók is, így például a Grand Theft Auto: Chinatown Wars című darabot a Rockstar Leeds készítette.
A Rockstar Games-hez a GTA mellett más igen sikeres franchise-ok is kötődnek. Ezek közül a legismertebbek a vadnyugati környezetben játszódó Red Dead Redemption, a Max Payne vagy a Midnight Club
A megjelenést követően mindent elhomályosított maga körül, és a kritikusok, illetve a felhasználók is imádták. Természetesen az év legsikeresebb játéka lett, az elmúlt bő két évtizedben 18 millió darabot adtak el belőle, amivel durván félmilliárd dollárt termelt. A programmal megalkották a nyerő receptet, amin mostanáig különösebben sokat nem változtattak.
Bekapcsolt pénznyomda
Az elkövetkező években egymást követték az ugyanolyan alapokra épülő friss epizódok, amelyek a hardverek fejlődésével párhuzamosan egyre szebbek, látványosabbak, változatosabbak és hatalmasabbak lettek.
A döntéshozók okosan figyeltek a változatosságra, az egyes részekkel, illetve kiegészítőkkel ugráltak a térben és időben, illetve a főszereplőkkel is igyekeztek minél szélesebb potenciális vásárlói réteget lefedni.
Így például a 2002-es GTA: Vice City a nyolcvanas évek Floridáját idézi, konkrét Miami Vice és Sebhelyesarcú utalásokkal, és egy olasz főhőssel. A GTA: San Andreas pedig a kilencvenes években játszódik, amiben egy gettóból kitörő fekete sráccal kell a csúcsra törni.
A jelentős grafikai ráncfelvarráson átesett GTA IV 2008-ban került a boltokba, és egyetlen nap alatt 350 millió dollárt termelve minden idők leggyorsabban fogyó szórakoztatóipari terméke lett a maga korában. Igen, lekörözve ezzel a filmeket, zenei albumokat és könyveket is. Ám még ez is elhalványult a 2013-as GTA V mellett, amelyben már három főszereplőt kellett irányítani. A gazdasági elemzők előzetesen arra számítottak, hogy ez 405 millió dollárral nyitja az első napot, azonban a valóság durván az orrukra koppintott.
A Grand Theft Auto V a megjelenést követő 24 órán belül ennek közel a dupláját produkálta 11,21 millió értékesített példánnyal. Három nap alatt több, mint egymilliárd dollárt hozott a konyhára, és az első két hónapban mintegy harminc millió példányt adtak el belőle. Nyolc Guinness rekordot döntött meg néhány nap alatt, többek között a „24 óra alatt a legnagyobb példányszámban elkelt videojáték”, illetve a „A leggyorsabban 1 milliárd dolláros bevételt hozó szórakoztatóipari termék” cím lett ezé a játéké.
Nehéz örökség – GTA siker
Azóta GTA V grafikus motorjára épülve megjelent néhány kiegészítő, egy online játszható verzió, és nyugodtan mondhatjuk, hogy az elmúlt egy évtizedben csapágyasra járatták a pénztermelő gépezetet. A Take-Two Interactive-től származó hivatalos adatok szerint az elmúlt tíz évben, tehát az ötödik rész bemutatója óta a franchise durván 8,5 milliárd dollárt termelt, és így mindent összevetve már bőven 10 milliárd dollár felett jár. Éppen ezért nehéz súllyal nehezedik a kiadó és a fejlesztő vállára az örökség, de örökké nem ülhetnek a babérokon.
A pletykák szerint 2014-ben (!!!) megkezdték a munkát a vadonatúj epizódon, és abban biztosak lehetünk, hogy nem spóroltak az erőforrásokkal. Nem is tehetik meg ezt, hiszen a nagyvilág a jelek szerint nem unt rá a Grand Theft Auto univerzumra.
Most pedig nagyon úgy fest, hogy eljött az idő a legfrissebb rész megjelenésének, a várakozás pedig óriásinak tűnik.
A fejlesztőcég bejelentette, hogy 2023. december elején érkezik az első hivatalos trailer, ami már azt jelzi, hogy tényleg a célegyenesben vagyunk, és ha minden jól megy 2024 tavaszán már bele is vághatunk a vadonatúj kalandba. Az egymillió százalék, hogy az első időszakban iszonyatosan fog aratni az új GTA, mégpedig a FOMO jelenség (Fear of Missing Out: félelem, hogy lemaradunk valamiről) miatt, ami a trendeket elnézve egyre komolyabb szerepet játszik az emberiség kollektív tudatában és viselkedésében. Egyes elemzők azt sem tartják kizártnak, hogy egy hét alatt 2 milliárd dollárt kaszál vele a kiadó, ami újabb történelmi tett lenne, nem csak a játék- hanem a komplett szórakoztató iparágban.
De, hogy a GTA VI ugyanakkora durranás lesz-e, mint az elődei, arról nem lehetünk száz százalékig meggyőződve. Egyrészt a korábbi részek igen magasra pakolták a lécet, így a túlzott várakozás könnyen átcsaphat csalódásba, ha kiderül, hogy csak ugyanazt kaptuk pepitában. Emellett pakliban mindig benne vannak a komoly rejtett hibák, mint ahogy azt a szegény, sokat szidott Cyberpunk 2077 is megtapasztalhatta. És még az is lehet, hogy hamar kiderül, hogy a népek mostanra egyszerűen ráuntak az agresszióra, az erőszakra és bűnözők idealizálására. Bár a világot elnézve, erre azért nincs sok esély…