Egymásnak eresztettük a Sony fotózásra tenyésztett mobilját és a cég egyik fényképezőgépét, hogy megnézzük, mi a különbség az általuk készített képek között.
A digitális fényképezőgépek piaca az elmúlt másfél évtizedben gyakorlatilag összeomlott. Amíg 2010-ben még 121 millió ilyen terméket értékesítettek, addig ez a szám 2023-ra durván 6 millió darabra csökkent. Ennek hátterében nem a felhasználó attitűd megváltozása áll, az emberek nem szerettek ki a fényképezésből. Sőt, épp ellenkezőleg, a fotózás minden korábbinál népszerűbb, amiről a képmegosztó közösségi appok irgalmatlan sikere is tanúskodik.
A hagyományos gépek visszaszorulásában a bűnös az okostelefon, amelynek kamerás képességei rengeteget fejlődtek tizenöt év alatt. A gyártók óriási energiát fordítanak erre a területre, és az egyik fő termékígéret ma már az, hogy milyen remek anyagok hozhatóak össze a mobilokkal, amelyek így akár a fényképezőgépekkel is felvehetik a versenyt bizonyos körülmények között.
A közelmúltban néhány profi fotós véleményét is kikértem ebben a témában, és némi meglepetésre, köztük többen is voltak olyanok, akik megerősítették mindezt.
Végül ezt adta meg a lökést, hogy csináljak egy összehasonlító anyagot arról, hogy ugyanarról a témáról, ugyanakkor milyen képet lehet készíteni egy jobb telefonnal és egy hagyományos fényképezőgéppel.
A Sonyt kértem meg, hogy segítsenek ebben, hiszen a cég egyedüliként mindkét területen jelen van termékeivel. Ők pedig rendelkezésre is bocsátottak egy Sony Xperia 5 V típusú telefont, amelynek fejlesztése során a képalkotásra is nagyon odafigyeltek, illetve egy Sony ILCE-7M3 kamerát, és egy Sony FE 24-70 mm F2.8 GM típusú objektívet.
Versenyfeltételek
A fényképezőgépek óriási előnye a telefonokhoz képest, hogy sokkal-sokkal kényelmesebben és sokoldalúbban állíthatóak az egyes paraméterek a különféle tárcsáknak, gomboknak és kapcsolóknak köszönhetően, amelyek azonnal elérhetőek. E téren egy érintőképernyős telefon soha a közelükbe sem ér majd, ez nem is lehet kérdés. Mint ahogyan az sem, hogy a megfelelő tudás birtokában az ember lényegesen pontosabban beszabályozhat mindent.
Emiatt csak egyetlen dolgot vizsgáltam, hogy teljesen automata módban, amikor az elektronikára és a komponensekre van bízva minden, akkor lesz-e különbség, és ha igen, akkor az miben nyilvánul meg. Természetesen a a fotók eltérő körülmények, fényviszonyok mellett készültek.
Egymás mellett láthatóak a telefonnal (bal oldalt) és a fényképezőgéppel (jobb oldalt) lőtt fotók, amelyek kattintásra meg is nyílnak nagy méretben. A képaláírásokban pedig egy-két fontos dologra felhívom a figyelmet itt-ott.
Kevés fénynél a telefon picit zajosabb
A fényképezőgéppel készült kép tisztább, még ha nem is annyira élénk.
A telefon színei látványosak
De a fényképezőgépnél a végeredmény természetesebb, közelebb áll a valósághoz.
Sötétben a mozgó objektumok elmosódottabbak a mobillal készült képen
A fényképezőgép jobban kezeli a mozgó objektumokat
Igazán sötétben jön ki a legnagyobb különbség.
Itt, a fényképezőgépnél a láng sokkal tisztább, élesebbek a kontúrok, a végeredmény tisztább.
Érdemes megnézni a hátsó hegyen a fényforrásokat
Itt tisztábbak, élesebbek.
Nagyítással készült ez a két két kép.
A telefon kamerája az árnyékban készült közeli témát annyira nem szerette.
Itt nagyon jól látszik, hogy a telefon elektronikája mennyire kivilágosítja a sötétben készült képeket.
Egy ilyen csarnokban nem ideálisak a fényviszonyok…
…..de mindkét eszköz jól teljesített
Ez az egyik legérdekesebb páros. A telefon szerint a virágok fehérek.
A fényképezőgép szerin viszont rózsaszínűek, épp úgy, mint a valóságban
Végszó
Miután egymásnak eresztettem a két eszközt, kiderült, hogy képminőség terén egy jobb kamerás mobil már ott liheg egy digitális fényképezőgép nyakán. Ez utóbbival készült képeken a színek egy fokkal szebbek talán, és az is biztos, hogy a gyors mozgásokat kevés fénynél jobban kezelik, hiszen az objektumok nem, vagy sokkal kevésbé lesznek elmosódottak.
Az is biztosnak látszik, hogy a különbség a jövőben tovább csökken majd, legalábbis látva-hallva, hogy a telefongyártók milyen irányba fejlesztenek gőzerővel. De ettől függetlenül azt gondolom, hogy a digitális fényképezőgépeknek továbbra is van létjogosultsága. Ám inkább már csak azok számára lehetnek vonzóak, akik szeretnek elbíbelődni magával a képalkotás folyamatával, vacakolni a beállításokkal, a tökéletes kompozíció megtalálásával. A nagy tömegeknek erre viszont nincs, és várhatóan nem is lesz soha igénye.