Elindul a kelenföldi indóház megmentése: a vasúti terepasztalokat és modelleket bemutató, kifejezetten családbarát kiállítóhely és új közösségi tér születhet a mintegy százharminc éves, mára elhagyott kelenföldi állomásépületből. Az épület újratervezését az Építész Stúdió végzi.
Új helyre, az Északi Járműjavító kőbányai épületébe költözik a Közlekedési Múzeum, a terveket egy világhírű amerikai építésziroda, a Diller Scofidio + Renfro jegyzi – írtuk egy jó évvel ezelőtt, a nemzetközi tervpályázat kihirdetése után. De nem ez az egyetlen, budapesti vasútőrülteket lázban tartó helyszín, amely a múzeum koncepciója szerint újulhat meg.
A kormány által biztosított 100 millió forintból megkezdhetik az elhanyagolt állapotú kelenföldi pályaudvar átfogó műszaki állapotfelmérését és a rekonstrukció tervezését, tudatta közleményében a koncepcióért felelős Közlekedési Múzeum.
A mostanra bezárásra ítélt épület eredeti, vasúti funkcióit az elmúlt években elvesztette,
a 4-es metró átadása óta a jegyvásárlást és egyéb vasúti szolgáltatásokat fokozatosan az aluljáróba helyezték át.
Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója a hír kapcsán elmondta, hogy „a Közlekedési Múzeum küldetésének érezte az épület megmentését, mely az egyik legrégebbi épített vasúti emlék Budapesten. A 130 éves épületben létrejövő új kiállítóhely és kulturális központ abban is segít majd, hogy kisebb kiállításokkal abban az előttünk álló néhány évben is meg tudjunk jelenni Budapesten, ameddig az új kőbányai otthonunk elkészül.”
A bezárt épületben a tervek szerint vasúti fókuszú kiállítóhelyet alakítanak ki. A fő attrakciót a gyermekes családok és vasútbarátok körében kifejezetten népszerű terepasztalok és a múzeum vasútmodelljei jelentik majd, amivel a múzeum szerint méltó funkciót kaphat a ma még romos állapotú régi állomásépület.
A most induló tervezési munkák során a Közlekedési Múzeum partnere az Építész Stúdió lesz, ami tavaly a Helsinki Nemzeti Múzeum megépítésére, vagy éppen a volt Északi Járműjavító területén felépülő Új Közlekedési Múzeumra kiírt nemzetközi tervpályázatokon is eredményesen megmérettette magát.
Nevükhöz fűződik a Széll Kálmán tér rekonstrukciója, az FMH Fővárosi Művelődési Ház és lakóház tervezése, vagy a győri Mobilis interaktív kiállítási központ terveinek elkészítése.
A tervek szerint ide kerülnek az év elején megszűnt, korábban nagy sikerű Andrássy úti Miniversum Közlekedési Múzeum által megvásárolt egyes terepasztalai és modelljei, itt lesz látható többek között a Nyugati pályaudvar, a zuglói és győri vasútállomás kicsinyített mása is.
Emellett a Közlekedési Múzeum gyűjteményének világhírű, 1:5 méretarányú vasúti modelljeinek egy részét is itt mutatják majd be. A nemzetközi ritkaságnak számító modellek között száz, sőt százötven évvel ezelőtt készült alkotások is vannak.
A képek forrása: Hungaricana / Közlekedési Múzeum