Megérkezett a világ valaha volt legszebb, legvalósághűbb grafikájú focijátéka. De az „új FIFA” néven emlegetett EA FC25 vajon tud ennél többet is? Megnéztük.
A videojáték-történelem egyik legnépszerűbb, legpatinásabb szériáját bő három évtizede bocsátotta útjára az Electronic Arts, amikor 1993 decemberén boltokba küldte a FIFA International Soccert. Ez megváltoztatott mindent, amit addig a focijátékokról gondoltunk. Akkora siker lett, hogy ezt követően minden évben érkezett egy új epizód, és azt hittük, hogy amíg világ a világ ez így is marad.
Csakhogy ezt a két fél nem pont így gondolta: összevesztek a pénzen, és a legendás sorozat 2022-ben véget ért. De csak névleg, mert az Electronic Arts továbbvitte az örökséget, a már meglévő alapokra építkezve.
Így született meg az FC franchise, amelyet persze a fél világ még mindig FIFA-nak hív, és amelynek legfrissebb epizódja, az „Új FIFA”, azaz az FC25 a napokban jelent meg.
Az időzítés nem véletlen, hiszen az aktuális rész mindig is az év végi, pénztárcsapoló ünnepi időszak egyik sztárja volt, amely megvadult pénznyomdaként termelte is a vagyont teremtőinek. De vajon mit ad az új széria idén?
Sosem volt ennyire szép
A FIFA az első pillanattól kezdve bitang erős volt látványban, és ebből idén sem engedtek. Még tovább finomítottak a grafikán, az animációk gördülékenységén, a mozgásokon, a közönségen, valamint nem utolsó sorban a focisták testén és arcán. A végeredmény pedig tényleg elképesztően valósághű.
Az ember hajlamos megfeledkezni arról, hogy nem egy tévés meccset néz, hanem egy videojátékot. Főleg a visszajátszásoknál, átvezetőknél közelít a tökéleteshez az illúzió.
Amikor a virtuális Szoboszlai Dominik a gólja után kirohant a közönséghez, felugrott a reklámtáblákra, az teljesen olyan volt, mintha mindez a valóságban történt volna.
Erre pedig rátesz egy a lapáttal, hogy a fejlesztők végre hangsúlyt fektettek a közönség reakcióira is, akik így együtt élnek a játékkal.
Góloknál felugrálnak, faultoknál jön a fújolás, nagy helyzeteknél beindul a szurkolás, és még a zászlókról, drapikról sem feledkeztek meg. A hangokat is jól eltalálták, ami szintén dob a hangulaton.
Irányítás, játékélmény: van hova fejlődni
A FIFA-epizódokra mindig jellemző volt az arcade játékmenet, és ez az FC25-nél is megmaradt. Azaz, sokszor olyan dolgok történnek a pályán, amelyeknek közük nincs a valósághoz, az igazi focihoz. Az irányváltások, rúgó és passzoló mozdulatok, cselek olykor szembe mennek a legelemibb fizikai törvényszerűségekkel is.
Elmozdult valamelyest a friss rész egy kicsit „szimulátorosabb” irányba. Ám még mindig nagyon távol van sajnos az e téren etalonnak tekinthető Pro Evolution Soccertől, amelyet néhány éve kivégeztek a fejlesztőcég kapitális üzleti baklövései miatt. Szó nincs arról, hogy ne lenne szórakoztató az FC25, iszonyú élvezetes meccseket lehet vele játszani, hatalmas feltámadásokkal, óriási szólókkal, világraszóló bombákkal.
Csak hát jobb lenne, ha nem csak a látvány, hanem a játékmenet terén is jobban megközelítené a valóságot.
Valószínűleg ezt érzik a Electronic Artsnál is, hiszen arra nagy hangsúlyt fektettek, hogy a gép által irányított játékosok meccs közbeni stratégiai, taktikai viselkedése hasonló legyen az igazihoz.
Ehhez állítólag AI segítséget vetettek be, és az tény, hogy két fokkal intelligensebbnek tűnnek a játékszereplők, mint korábban. Az irányítás a szokásos, a kontroller összes gombját, joystickját lehet és kell is használni. Több módon passzolhatunk, cselezhetünk, lőhetünk, szóval a változatosságra sem lehet panasz.
Csapatok, arcok
Jó pár valódi klubcsapat bekerült a programba, de azért ezúttal is akadnak bőven hiányzók, ami különféle jogi csörtékre vezethető vissza. Főleg az olasz bajnokságban van sok lyuk, hiszen le kell mondani a két milánói és római sztárcsapatról is.
Ezek más néven szerepelnek, viszont a játékoskeretük ugyanaz. Az EA rendelkezik ugyanis az ehhez szükséges a FIFPro jogokkal.
Sajnos a magyar klubcsapatokat teljesen hanyagolja a program, viszont a válogatott azért bekerült. És itt a nevek, illetve az arcok is többé-kevésbé stimmelnek.
Ezúttal is lehet a barátságos meccsek mellett kupákban, bajnokságokban is részt venni. Illetve mód nyílik arra is, hogy a játékos a semmiből építse fel saját csapatát, amiben a menedzseri és edzői hajlamait is kiélheti. Természetesen az online csatározások lehetősége sem maradhatott el, ami a széria nagy erőssége volt mindig is.
Megéri?
Az FC25 nem olcsó mulatság, hiszen 26-29 000 forintot kérnek érte. Viszont igaz, hogy ezért az összegért az ember megkapja a jelenlegi legszebb és legújabb, legtöbb valódi klubcsapatot tartalmazó, komoly háttértámogatással bíró focijátékot.
Azt nem mondom, hogy kifogástalan darab, de tény, hogy igen szórakoztató. Aki szereti az ilyen stílusú programokat, az nem hibázhat vele. És az is biztos, hogy irgalmatlan mennyiségű szabadidejét fogja elrabolni, de hát ez egy ilyen biznisz.
Az Electronic Arts FC25 játékot Xbox Series X konzolon próbáltuk ki, a Cenega Hungary-nak köszönhetően.