Noha a magyar légiforgalmat a két ultradiszkont cég, a Wizz Air és a Ryanair uralja, és velük több mint 60 célállomásra repülhetünk kedvező áron, néhány izgalmas úti cél nem érhető el budapesti vagy debreceni indulással. Hiába fejlesztették szépen a hálózatot az ultrák az elmúlt években, és tér vissza a covid után a korábban indult útvonalak zöme, van, amiért érdemes a szomszédból, Bécsből, illetve Pozsonyból indulni.
Bécsben a két ultra közti nagy verseny mérséklődött azután, hogy a Wizz Air visszavonulót fújt és a felére vágta a járatai számát, mégis maradt, illetve újonnan beindult jó pár olyan célállomás, amely Magyarországról nem elérhető. Ennél meglepőbb, hogy még a Budapest forgalmának töredékét bonyolító Pozsonyból is akad egy olyan útvonal, ami kifejezetten vonzó lehet a magyar utazóknak.
Év eleji belazulásként öt olyan célállomásra hívom fel a figyelmet, amiért érdemes lehet nemcsak Nyugat-Magyarországról, hanem akár Budapest környékéről indulva is bevállalni a bécsi vagy pozsonyi indulást.
Bilbao
Vetélkedők beugratós kérdése lehet, hogy mi Baszkföld fővárosa, mert hiába tartják maguk a lakók is annak Bilbaót, hivatalosan itt sem a legnagyobb településé a cím. Vitória ugyanis a közigazgatási központ, ahova a Baszk Autonóm Közösség kormánya és parlamentje telepedett. Ez persze semmit se változtat azon, hogy Bilbao és környéke is megér egy látogatást. Nem kell félni a büszke, ámde kissé mogorvának tűnő baszkoktól.
A Guggenheim Múzeum nem véletlenül, és nemcsak a formája miatt világhírű. Maga a város is az egyik legjobb példa arra, hogy egy iparváros miként tud átalakulni kulturális központtá. Érdemes hajókázni is egyet a város a folyóján, meg felsiklózni az Artxanda-hegyre. A közeli tengerpart vad, szabdalt, de akadnak jó strandok.
A covid előtt a közeli Santanderbe volt Ryanair-járat Budapestről, de ez nem tért vissza a járvány lecsengésével. A Wizz most Bécsből júniusban indítja a bilbaói járatait, ezért nem kell attól megijedni, hogy a jegyek nem igazán fapados áron pörögnek.
Minden nagyon drága még nyárra, ráér foglalni április-május tájékén.
Sarm es-Sejk
Budapestről is van Egyiptomba járat, Gurdakába, az is a Vörös-tenger partján fekszik. Kérdés, mivel tud többet a szemben, a Sínai-félsziget déli csücskén található Sarm es-Sejk. Három érv szólhat mellette.
- Egyrészt a jegyár általában sokkal alacsonyabb, most márciusra és a következő téli szezonra is elérhetők 25 eurótól, tehát potom 10 ezer forinttól.
- Másrészt sokkal szebb itt a víz alatti világ. Gurdakában is lehet és érdemes búvárkodni, de össze se lehet hasonlítani Sarm es-Sejkkel, ahol szinte az összes szállodának saját korallzátonya van. Elképesztő hajókirándulásokat lehet tenni a világ legtutibb búvárhelyeihez, de ott vannak a hegyi kirándulások is.
- Végül Sarm es-Sejk sokkal kisebb, kevésbé zsúfolt.
A gízai piramisok? Oda sajnos mindkét nyaralóhelyről sokat kell utazni, több napos túra, nem számít a döntésben.
A Wizz Air júniusig repül Bécsből Sarm es-Sejkbe, a nyári csúcsban Európán belüli nyaralóhelyekre forgatja át a gépeit, hogy aztán szeptember végén újra beindítsa az egyiptomi járatát. A legjobb időszak az utazásra november környéke, amikor még igen meleg van, és nem szeles az idő.
Jereván
Az örmény főváros a világ harmadik legrégebben alapított városa, és egy-két napra szolgál kiváló látnivalókkal. További pár napot érdemes országjárással tölteni, gyönyörű tájakon, eldugott kolostorokat érintve.
Különlegesség a Tatev kolostor megközelítése, ahova a világ leghosszabb kabinos drótkötélpályája visz. A hossza 5,7 kilométer és 300 feletti magasságban is halad. Örményországnak nincs tengerpartja, de az ő Balatonjukon sokkal rövidebb a szezon, mint a miénken, mivel a Szeván-tó közel 2000 méter tengerszint feletti magasságon fekszik. Cserébe nagyon szép hegyek veszik körül.
Jerevánba tavaszig 20 euróért is vannak jegyek, persze később folyamatosan drágul, a nyáriak megvételével érdemes még várni. Júniustól már heti 5 járattal tervezi a Wizz Air Bécsből.
Tallinn
Budapestről sajnos mindkét útvonalát bezárta a Ryanair a Baltikumba, se Riga, se Kaunas nem érhető el olcsó járattal, előbbibe legalább az összeköttetés fennmaradt az Air Baltic révén. Észtországba azonban eddig nem kísérletezett járatnyitással Budapestről egyik olcsó szolgáltató sem, miközben Bécsből mindhárom balti fővárosba kínálnak járatokat.
Tallinn egy kis ékszerdoboz, egy kisebb, dombosabb és bájosabb Helsinki, főleg, hogy utóbbinak nincs is óvárosa. Tallinné viszont lenyűgöző, visszacsöppenünk a középkorba a világörökség részét képező helyszínen. Két napig bármikor el tudnék csatangolni a város modern és középkori részein jó sok megállással a kellemes kis kávézókban. Hétvégi kiruccanásra kiváló, de még jobb összekötni Rigával, vagy Helsinkivel. Előbbibe olcsó buszok járnak, a finn fővárosba kellemes kompút vezet. Bárhol kezdjük és fejezzük be a kanyart, Bécsből mindhárom város elérhető olcsó járattal.
A Ryanair március végéig heti kétszer repül Tallinnba Bécsből, a menetrendváltástól viszont ez ötre nő, többféle hosszú hétvégés kombinációra adva lehetőséget.
Dalaman
A török líra mélyrepülése egészen olcsóvá tette Törökországot és van egy meglepő járat is a tengerpartra. Hogy a hazai pályát jelentő Dublin mellett miért pont egyedül Pozsonyból repüli a Ryanair Dalamant, csak ők tudják, de amíg így van, érdemes kihasználni. (Frissítés: azóta kiderült, hogy a Wizz Air újra indít járatokat Törökországba Magyarországról.)
Dalaman 50 kilométerre sincs Rodosztól, de miközben a görög szigetvilág könnyen elérhető fapados járatokkal, a most már jóval olcsóbb török oldalra Magyarországról csak charterrel repülhetünk. Ha az olcsóbb partszakaszhoz hozzá tudjuk rendelni az olcsó eljutást is, kijön a nagyon gazdaságos nyaralás. Természetesen nem a szállásárakon látható a líra gyengesége, ezeket jellemzően euróban határozzák meg a külföldiek által látogatott helyszíneken. Viszont a bolti bevásárlás mellett a kirándulások és a helyiek kedvenc éttermei is jóval olcsóbban abszolválhatók a török pénz mélyrepülése miatt, mint korábban.
A turisták többsége Antalyába érkezik, és szűken véve azt a környéket hívják Török Riviérának. Dalaman környéke vadregényesebb, itt is vannak kisebb, de nagyon szép strandok a türkiz parton, és persze minőségi szállásból sincs hiány.
A tavaszig jellemző 25 eurós jegyárak persze jócskán emelkednek, de őszre valószínűleg idén is be lehet majd gyűjteni őket 40-50 euró környékén.
A kijutás
A bécsi, illetve pozsonyi indulás amúgy nem jelent komoly terhet. A bécsi reptér a Flixbus járataival 10 euró körül induló áron érhető el Budapestről, a menetidő általában két és fél óra. Pozsonyba a reptérre nincs közvetlen eljutás tömegközlekedéssel, a városba a busz 8-9 eurótól indul, de vonat is van 11 euróért kétóránként. Aztán már csak egy gyors buszút mezei helyi járattal a reptér.