Április elején hivatalosan is megindult a vitorlásszezon. A brutális infláció a hajós közösséget sem kíméli. A Balaton eléri a tengeri árakat?
A Nagy Kikötőinfláció története
A Balaton-part átrendeződésének története a covid előtti gazdasági konjunktúra idején kezdődött. A klasszikus hajóscsaládokon túl egyre többen engedhettek meg maguknak vitorlást a Balatonon, relatíve jó áron szerethetett bele sok család a vitorlázásba, 2019 környékén végül meg is telt kis híján az összes kikötő.
A covid volt az első sokk-hatás, ami megrengette a kikötőket, a külföldi utak helyett tömegek célozták meg a Balatont, a feszített kereslet egy éven belül túlkeresletbe fordult át, a kikötőbe történő bejutást hosszú várólisták előzték meg. Megkezdődött egy szolid áremelés, de ez nem tartott sokáig.
„Kettős spirál alakult ki az üzemeltetésben. Egyszerre nyomta fel keresleti oldalról az árakat a kikötőhiány, költségoldalról pedig az inflációs és energiaválság.”
– meséli Holczhauser András, a Magyar Vitorlásszövetség főtitkára a Forbes.hu-nak. „Ott tartunk, hogy már szinte tengeri árakon lehet kikötőhelyet bérelni a Balatonon. Az elmúlt két évben reagált a piac a drágulási hullámra, több új kikötő is épült, a meglévő kikötők férőhely számot bővítettek, Alsóörsön, Balatonkenesén, Füreden, de többen fel is mondták a szerződéseiket a magas árak miatt.”
Holczhauser szerint a dráguló trend idén lassulni fog, bár a frekventált kikötőkben elvétve még kialakulhat túlkereslet.
A magas árak a szezonra is hatással lehetnek. „A hajók fenntartása, üzemeltetése egyre költségesebbé válik, ezért egyre többen fordulnak a bérelhető flották felé, mely évi 30 vitorlázott nap alatt egész biztosan költséghatékonyabb megoldás. Az aktív turizmus kitörési pontot jelent a régióban, melyhez a fürdőszezonon kívüli időszakban is jelentősen hozzájárul a vitorlássport.” – fogalmaz.
Drágább kikötők, nagyobb hajók, több hely
Az infláció nem egyformán viseli meg a hajótulajdonosokat. Németh Enikő, a balatonfűzfői Laguna Yacht Club kikötővezetőjének tapasztalata szerint a drágulást elsősorban a családilag közösen fenntartott, kisebb vitorlások sínylik meg, hiszen ezeket a családok érintette leginkább a 2022-es gazdasági válság.
De a válságtól függetlenül is elmondható, hogy a kikötőhelyek drágulása a vitorlások méretének és értékének növekedését is törvényszerűen okozza, hiszen a bekerülési és a fenntartási költség közötti arány egy pontnál jobban nem borulhat fel:
akinek van pénze egy évi többmilliós bérleti díj kifizetésére, annak lesz jobb hajóra is, akinek egy jobb hajóra nincs, annak a bérleti díj sem fog beleférni.
A trend a partról is látszik: egyre népszerűbbek a 8 méter fölötti és az elektromos hajók, kisebb vitorlásokat csak elvétve találunk a vízen.
A kikötői gazdálkodás új trendje továbbá, hogy nem elsődleges cél a teli kikötő.
Nem várható az árak csökkenése pusztán azért, hogy minden hely elkeljen. Senki nem szeretné a kikötőhely-keresőket elküldeni vagy várólistára tenni, mint a covid alatt.
Németh szerint aki szeretne, az idén már fog találni az igényeinek megfelelő kikötőhelyet.
BAHART-kikötők
Két lehetőség közül választhat, aki kikötőt szeretne bérelni: vagy a BAHART-nál keres magának állami tulajdonú helyet vagy piaci alapon bérel.
A BAHART (Balatoni Hajózási Zrt.) a Balaton körül 10 vitorláskikötővel rendelkezik, többségi tulajdonosa a Magyar Állam (Magyar Turisztikai Ügynökség, MTÜ). Az alacsony kikötői díjai miatt sok, kisebb hajóval rendelkező régi tulajdonos van még a BAHART-nál, az olcsó helyekért sorban állás van, bejutni kihalásos alapon lehet.
A túlkeresletet az állami cég is felismerte: 2021 óta átlagosan évi 14,5%-kal emelkednek a bérleti díjakon.
Mivel a kikötő-helyek árait a megnövekedett kereslet hajtja fel, azokon a helyeken alakul ki nagyobb áremelkedés, ahol a kínálat megnövelése drágább vagy egyszerűen lehetetlen.
Emiatt a szorultabb helyzet a sekély, déli parti településekre jellemző, mint például Siófokra. Az északi part elmúlt években kiépült kikötői lokálisan tudtak enyhíteni a 2019-2020-ra kialakult túlkeresleti nyomáson.
A Balatoni Hajózási Zrt. a cikk kapcsán történt megkeresésünkre nem válaszolt.
Piaci alapon működő kikötők
A piaci kikötők árai a BAHART-éinál jobban szóródnak a helyszín, a lakóterülettől való távolság és a szolgáltatások minőségének függvényében.
Lange Péter, a hajóforgalmazással és bérbeadással is foglalkozó Bavaria Yachts értékesítési vezetője szerint a szűk keresztmetszet a városok közti helyszínek kihasználatlansága, ami leginkább a déli partra jellemző.
„A Balatonhoz hasonló méretű Boden-tón 50 ezer kikötő van, és az összes hely foglalt. Ezt a számot a magyar piac nem indokolja, de azt látni kell, hogy a vízfelülethez képest nincs sok vitorlás. Itthon kevesebb a kikötő, arányaiban kisebbek és relatíve nagy távolságban helyezkednek el egymástól, főleg a déli parton. A piacot az is befolyásolja, hogy arányaiban délen több a BAHART kikötő, mint északon.”
| Kategória | Laguna (Balatonfűzfő) | The Sail (Tihany) | BLYC (Balatonlelle) | Tihany Yacht Club | |
| 1. (18 láb-ig) | 1 100 | 750 | – | – | |
| 2. (18-24 láb) | 1 460 | 1 425 | 1 925 | 1 950 | |
| 3. (24-30 láb) | 1 705 | 1 900 | 2 695 | 2 600 | |
| 4. (30-36 láb) | 1 904 | 2 350 | 3 135 | 3 640 | |
| 5. (36 láb fölött) | – | 2 800 | 3 630 + | 4 125 + | |
Piaci kikötők 2024-es díjai ezer forintban (2024 április 1-től 2025 március 31-ig tartó szezon)
Az árak különböző szolgáltatásokat foglalnak magukba, a Laguna áraira a téli tárolást még rá kell számolnunk, míg a The Sail-be ez már benne van. A BLYC árai viszont már nem csak a hajónk parkolása, de a kikötőben található wellness használatát is tartalmazzák: az ilyen és ehhez hasonló apróságokkal a piaci szereplők egyrészt kitűnni (USP) szeretnének másrészt az egyre nehezebben kifizethető árak mögé valamilyenfajta kompenzációs értéket adni.
Lange hozzáteszi, hogy a téli tárolás egyre kevésbé szempont, hiszen mostanában már nem kell számolni azzal, hogy befagy a Balaton. A kikötőhelyek klasszikus szezonalitása megszűnt, a legtöbben már egész évben a vízen tartják a hajót.
A kikötőhelyzet szétrázta a használthajó piacot is
Mivel sokáig csak kihalásos alapon lehetett kikötőhelyhez jutni a használthajók piacának árazása is megváltozott. 2020 környékén ha egy hajó a vízen volt tartva, az jelentősen megemelte annak árát, sokszor egy értékes kikötői helyen tartott koros hajót magáért a helyért is megérte megvásárolni. Ez a folyamat fordítva is igaz volt, a parton tartott jó minőségű hajók értéke sokat csökkent.
Ez az árazási aszimmetria a kikötői díjak drágulásával megszűnt, a használthajó-piac mégsem tért vissza a covid előtti nyugvópontjára.
„Csak a fiatal használt hajók kelnek el értelmezhető áron, az idősebb hajókra már nincs valódi kereslet”
– fogalmaz Lange. A folyamat itt is a bekerülési és a fenntartási költségek arányával magyarázható.
Ha inkább bérelnél
A bérlés természetesen a hajóhelyek drágulása miatt szintén drágul. Rigó Gergő a BalatonPro Kft. tulajdonosa a Forbes.hu-nak azonban elmondta, hogy az emelkedés a kikötők drágulásánál kisebb mértékű, arányaiban egyre jobban megéri a bérlés. A 2019-es, 2020-as csúcsidőszak óta a kereslet is normalizálódott, idén már jobb eséllyel találunk szabad időpontokat, szabad hajókat a Balatonon, mint pár évvel ezelőtt.
A BAHART olcsóbb helyeiről viszont kezdenek kiszorulni a kereskedelmi célú hajótulajdonosok.
Az állami cég az elmúlt években elkezdett felárat fizettetni azokkal, akik nem magáncélra tartanak vitorlást, ez a költség idén +70%, amivel már egy piaci kikötő bérleti díja is versenyben van. Ezek után a bérleti díjak 2024-ben skipper (hajóvezető) nélkül a hajó méretétől függően (maximális létszámmal a fedélzeten) átlagosan
10 000 – 15 000 forint / fő / nap körül alakulnak.
„Az elmúlt években azt vettük észre, hogy rövidül az aktív vitorlás szezon: júliusra és augusztusra összpontosul az érdeklődés, ez maximum 8-10 hét. A rövid szezon az árakat is szétlövi, egy május vagy szeptember hétköznapi vitorlázás egy augusztusi hétvégéhez képest már akár fele annyiért is elérhető.” – ad tanácsot Gergő azoknak, akiknek fontos, hogy jó áron szálljanak vízre.