Az elektromos kerékpárok nem olcsók, de sokat ígérnek. Megnéztük, hogy életképes-e a koncepció, mennyire van létjogosultsága a városban és a túrázás során.
Jó darabig hittük, hogy ez bekövetkezik, de végül a digitális transzformáció elérte az emberi erővel hajtott járművek univerzumát is. A motoros rollerek szinte egyik napról a másikra árasztották el a városokat, és az elektromos kerékpárok száma is észrevehetően megugrott.
Sok szépet és jót ígérnek ezek a masinák, viszont láttunk már példát arra, hogy nem mind arany, ami fénylik, pláne, hogy az árukért akár egy autót is lehet venni.
A hagyományos „biobiciklizés” odaadó híveként régóta kíváncsi voltam arra, hogy mit várhatunk egy modern e-biciklitől. Problémás-e a kezelés, kell-e hozzá bármilyen extra tudás, miben más, mint tradicionális, lábhajtásos rokonai.
Illetve természetesen, hogy milyen előnyöket és hátrányokat kínál, hol és mire lehet használni, valamit, hogy kinél válhat be egy ilyen termék.
A válaszok megleléséhez az egyik nagy magyar piaci szereplő, a közel másfél évtizedes múltra visszatekintő Ebikeshop nyújtott segítséget. Miután tisztáztuk, hogy városban is használnám, túrázni is elvinném, és a budai hegyekre is felmásznék, egy úgynevezett trekking kerékpárt javasoltak a cég szakértői. Így került hozzám egy időre kölcsönbe a Winora Yakun 10, amely tehát papíron egyike a sokoldalúbb e-bringáknak.
Winora Yakun 10
A Winora több, mint száz éves múlttal bíró német kerékpárgyártó vállalat, amely mára a több márkát is magában foglaló Accell Csoport tagjává vált. A Yakun 10 uniszex, nyomatékszenzoros jármű, amely megkapta a jelenlegi egyik legjobbnak számító Bosch Performance Line CX motort. Az előírásoknak megfelelően 25 km/h eléréséig nyújt rásegítést, és ezt nem is lehet nagyon megkerülni.
Önmagától nem képes gurulni, csak leejtőn lefelé, azaz a haladáshoz mindenképpen nyomni kell a pedált. Több teljesítményfokozat közül lehet választani, és kellően erős ahhoz, hogy akár egy meredek hegyre is feljusson vele az ember. Én többször is feltekertem vele a Normafára, János-hegyre és Gellért-hegyre, és sokkal-sokkal kevésbé pukkadtam ki, mint általában.
Több teljesítményfokozat közül lehet választani, ami nem csak arra van hatással, hogy mennyire könnyű a tekerés, hanem, hogy meddig bírja szuflával a jármű. Az akkumulátor 750 wH kapacitású, és a tapasztalataim szerint ez maximum 110 kilométerre elegendő energia elraktározására elég. Amennyiben lemerül, akkor sincs tragédia, hiszen tekerni továbbra is lehet, de ez már nem túl komfortos. A nulláról durván 6 óra alatt telik csurig energiával az akksi. A Yakun 10 súlya 25 kilogramm, cipelni nem egy leányálom. Teleszkóppal rendelkezik, ami jó szolgálatot tesz a rosszabb minőségű, gödrös, kátyús utakon.
A nálam járt változat saját műszerfallal nem rendelkezik, viszont a kerékpár smart rendszere képes együttműködni mobillal. Azaz a telefon használható műszerfalként, és azon jelennek meg a fontos információk, valamint akár a térkép is, hiszen az app rendelkezik egy fejlett navigációs szolgáltatással is. A rendszert ellátták lopásgátlóval, amely az aktiválást követően blokkolhatja a motort. De ez önmagában nem nyújt teljes körű védelmet, és így egy jó zár mindenképpen szükséges hozzá. A modell ára 1,6 millió forint, amivel a jelenlegi mezőnyben durván a középkategória felső részébe tartozik. Ugyanis lehet már kapni lényegesen fejletlenebb, gyengébb új e-bicikliket is már fél millió forintért is. A skála másik végén pedig ott figyelnek a 4-5 millióba kerülő darabok.
Elektromos vs. hagyományos + általános benyomások
Az elektromos bicikli sokkal nehezebb, robusztusabb, és a súlyelosztása is más. Teljesen máshogy kell vele közlekedni, mint egy hagyományos bringával. Egyáltalán nem annyira kezes, nem reagál a finomságokra, valamint nagyobb a fordulóköre. Nem lehet benne kiállva tekerni, és úgy általában nem nyújt olyan „bicikli érzést”, mint a régi vágású, analóg rokonai.
A nagyobb tömege miatt kifejezetten kellemetlen emelgetni, ami komoly problémát okozhat, akkor, ha valaki pincében vagy az emeleti lakásban tárolná, esetleg vonaton szállítaná rendszeresen. Arról le kell mondani, hogy az ember egy kézzel feldobja a vállára, aztán mászkál vele ide-oda kényelmesen. Aki azt szokta meg, hogy csak felkapja a padkára az első kereket, az ezt is elfelejtheti.
Sokkal lomhább, mint egy „normális” kerékpár, azaz rosszabbul gyorsul, legalábbis sík terepen mindenképpen.
Viszont kevesebb energiára is van szükség a kívánt tempó eléréséhez és pláne a szinten tartáshoz. A hegymenetet pedig nagyon megkönnyíti, mert kell taposni, de azért korántsem annyit és olyan intenzitással. Sőt, az is biztos, hogy vannak olyan útvonalak, amelyek sokak számára hagyományos biciklivel leküzdhetetlenek lennének, pláne csomaggal, ám egy elektromossal viszont pikk-pakk felkarikázhatnak rá.
A 25 km/h eléréséig a motor óriási segítséget nyújt, azonban utána olyan érzése van az embernek, mintha kinyitná a fékezőlapátokat. Itt nincs motorfék, de a nagyobb tömeg miatt kínszenvedés a nagyobb sebesség. További hátrány a töltési kényszer, hiszen energia nélkül az akkumulátor, a motor és az elektronika is csak kellemetlen holt teher.
Városban?
Az intenzív városi közlekedéshez az elektromos bicikli nem ideális. Tehát ha valaki azt szokta meg, hogy az autók között halad, amikor szükség van a maximális rugalmasságra, a ritmusváltásra, hogy tartani tudja a nagyobb tempót, az nem fogja élvezni, sőt. Az állandó megálláshoz, elinduláshoz, sietős felgyorsításhoz ez a csúcsmotorral felszerelt kerékpár is lomha.
Ettől függetlenül természetesen lehet vele városban is közlekedni, de csak komótosabban, bicikliutakon, autóktól elzárt környezetben vagy kisebb forgalmú utcákban.
Én másfél évtizede kerékpározok napi szinten Budapesten, télen-nyáron, melegben-hidegben, de a Yakun 10 nyergében idegennek éreztem magam a dzsungelben.
Túrán?
Túrázni viszont egy élmény vele ez nem is lehet kérdés! Amikor valaki nem siet, csak suhanna viszonylag egyenletesen, hegyre fel, hegyre le, annak nagyon jól beválhat. Még kevésbé edzett állapotban is simán meg lehet tenni a nyergében napi 50-60 kilométert.
Ráadásul a csomagokat is elbírja, a gyerek sem kottyan meg neki. Az ember nem készül ki a nap végére, karikázás közben pedig kényelmesen lehet beszélgetni. Nem csoda, hogy rengetegen kifejezetten hobbi célból vásárolják. Akár úgy is, hogy felpakolják az autóra, elmennek valameddig, ott bicikliznek akár napokon át.
Megéri?
Az elektromos kerékpár abszolút életképes ötlet és konstrukció, de nem csodafegyver, és nem való mindenkinek. Emiatt egy-egy vásárlási döntést alaposan át kell gondolni! Azaz, hogy egyáltalán szükség van-e rá, ki tudják-e használni, mert ahhoz azért drága mulatság, hogy csak évente egyszer-kétszer vegyék elő rövid időre.
Mindenképpen érdemes szakértő segítségét kikérni, még akkor is, ha az ember már látott korábban ilyen masinát. Én is kaptam egy kisebb fejtágítást, a cég egyik szakemberétől, ami igen hasznosnak bizonyult.
Azt nem mondanám, hogy az e-bringák jobbak vagy rosszabbak, mint a hagyományos rokonaik. Egyszerűen mások, eltérő előnyökkel, illetve hátrányokkal, és biztosan vannak olyan élethelyzetek, amikor az e-bicikli egyértelműen jobban beválhat. De általánosan alkalmazható, nagyobb vásárlói rétegekre felhúzható, egyszerűen alkalmazható szabály itt nincs.
A Winora Yakun 10 kerékpárt az Ebikeshop adta kölcsön a cikkhez.