Megkerülhetetlen alakja a hazai csúcsgasztronómiának, például a budapesti Michelin-csillagos éttermeknek és menő szállodáknak, ugyanis ő az első számú hazai importőre a párizsi Rungis piacról származó kiváló alapanyagoknak. Lóczki Jánosnak márciusban a beszerzési forrása és az értékesítési céljai egyszerre zártak be. De feltalálja magát: Európa legnagyobbjáról Budapest legkisebb piacára váltott, az I. kerületi Czakó kertben és a neten is nyitott a lakosság felé. Nála találunk wagyu marhát, steaket magyartarkából, francia tejesbárányt, kiváló olasz biorizseket és tésztákat, máshol el nem érhető francia szószokat, desszertalapokat, csokoládékat – ha épp a karanténban szeretnénk beletanulni a fine diningba, akkor a a France Gourmet Foods weboldalán és Facebookján, illetve rögtönzött I. kerületi boltjában érdemes szétnéznünk. Sőt, egyre bővül a hazai tej–kenyér–zöldség kínálat is.
Mikor és hogyan ért a
felismerés, hogy itt járvány és válság közeleg?
Hirtelen jött. Január–február a gasztronómiában soha nem a legerősebb hónap, ehhez képest jól indult az év. Március elején még többen kérdezték, hogy hozunk-e friss árút, de azért már lehetett sejteni valamit, úgyhogy próbáltunk kicsit többet is hozni. Aztán ahogy március 11-én kimondták, hogy a vendéglátóhelyek legfeljebb délután 3-ig tarthatnak nyitva, szinte minden partnerünk azonnal bezárt.
Mennyi idő alatt
lettél importőrből, illetve nagykerből kisker és hogyan?
Azonnal eldöntöttem. Korábban is hetente küldtem ki az ajánlatainkat
a partnereinknek, akik séfek, szállodaigazgatók, éttermi vezetők… nekik
kommunikálok továbbra is, ők most otthon vannak, ott főzőcskéznek. Közben a
szakma segítségével elkezdtem felkutatni a legjobb hazai termelőket, pótolni a
kiesett francia alapanyagokat.
Egy partner azt is felajánlotta, hogy az éttermében (amely mini delikáteszként is működik, és amelynek kertjében alkalmanként kisebb piacot is szoktak tartani – a szerk.) alakítsak ki egy kisebb közértet. Az I. kerületi Czakó kertben már el is kezdtük a munkát, folyamatosan bővítjük a kínálatot.
Hogyan alakul most a matek?
Korábban heti szinten 90–100 étteremnek szállítottunk, most átlagosan hatnak. Összességében jelenleg a korábbi forgalmunk huszadát tartjuk.
Ami raktárkészleten van, azt nagyker áron adjuk, nyilván az a cél, hogy a készletünkből is pénzhez jussunk, fenn tudjuk tartani magunkat. De természetesen a kiskereskedelemben óriási költség, hogy utána kell járnunk az alapanyagoknak, ha kell, elhozni azokat, ezeket bele kell építenünk a termékek árába. Mindenesetre árúban kompromisszumot továbbra sem kötünk, a legjobb minőséget keressük.
Házhoz szállításra nettó 30 ezer forint felett veszünk fel
lakossági megrendeléseket. Budapesten kívül is szállítunk, de a megrendeléseink
a fővárosra koncentrálódnak. De például Szolnokról is megkerestek már, családok
összeálltak és olyan mennyiséget rendeltek, amit megérte kivinnünk.
A hírünk egyelőre szájról szájra terjed, anyagi lehetőség most nincs óriási reklámkampányra, és eddig sem csináltunk ilyesmiket. Bízunk benne, hogy minél többen hallanak rólunk. A Facebookunkat azért próbáljuk használni, erre korábban nem fordítottunk különösebb figyelmet.
Mire számítasz a
következő időszakot illetően?
Nyár előtt nem számítunk arra, hogy az éttermek újra kinyithatnak. Abban bízunk, hogy talán júliusban már igen.
Nem kell a prémium zöldség-gyümölcs az ország legjobb éttermeinek, kétszer annyi munkával nekünk hozza házhoz Horváth Boldizsár – ha érdekel, hogy élnek túl a magyar gasztro más arcai a járvány alatt, olvasd el ezt is.
Nyitókép: Facebook/Czakó kert