Séf- és foodtruck-bérlés online, bárkinek, bárhova, bármikor. Budapestet választotta első nemzetközi próbálkozásának a Chef Plaza, és a gasztrokedvelők mellett rögtön a szakmát is megcélozta egy plusz szolgáltatással. A holland start-up célja belátható időn belül a gasztronómia komplex online közvetítőplatformjává válni.
Egy nyáron át halogatom a nagyon vágyott saját kerti partit, egyszerűen azért, mert lusta vagyok 20-30 emberre főzni. Egy bográcsozás megkönnyítené a helyzetem, de tüzet rakni a belvárosban nem lehet. Mire itt az ősz, a megoldás is bevillan a budapesti gasztroorientált köztudatba: megérkezett Magyarországra a Chef Plaza, a holland Tim De Visser, az egykori adószakértő startupja.
Tim, mint sok más későbbi vállalkozó, a harmincadik születésnapjához közel megunta az alkalmazotti létet, és akart valami sajátot. A rotterdami gasztroforradalom barikádjaira kapaszkodott fel 2014-ben, és Chef Plaza néven indított online szakácsbérlő vállalkozást. Igen, gyakorlatilag egy ügynökséget, ahol séfeket bérelhetünk.
„Láttunk arra lehetőséget, hogy az óriási online piactereket, mint az eBay és az Alibaba, kisebb egységekre szegmentáljuk. Voltak más vonzó területek is, a catering mellett a takarítás, a ruhatisztítás vagy a gyerekfelügyelet. Én és a csapatom szenvedélyesen szeretjük az ételeket, szóval könnyen döntöttünk a gasztronómia mellett, ahelyett, hogy a következő éveinkben a takarításon gondolkodunk volna.”
Tim De Visser
A Chef Plaza (Magyarországon SefPlaza) gyakorlatilag online szakácsbérlést jelent. Felmegyek a weboldalra, végignézem a cég rostáján már átesett profi szakácsok profilját, és kiválasztom, melyikük története, ízlésvilága vagy személye a legszimpatikusabb. Dobok egy mailt a beépített levélküldő rendszerben arról, hogy mondjuk jövő hét pénteken, vagy esetleg két hét múlva csütörtökön szeretnék egy 25 fős házibulit tartani adott séf vezényletével, és 24 órán belül már csörög is a telefonom, hogy megbeszéljük a részleteket. Innentől kezdve már csak a szervezés kellemes része – a menü leokézása, finomhangolása –, illetve a fizetés marad rám.
„Nem csak a felső, komoly fizetőerővel rendelkező rétegekre lövünk. – mondja Szántó András, aki a most Magyarországon induló szolgáltatás egyik kulcsembere – A rajtunk keresztül intézett vacsora sem kerül többe, mint egy jó alapanyagokból, jó séffel dolgozó étteremben.”
Hollandiában egy nyolcfős, négyfogásos étkezés átlagára fejenként 20 ezer forint körül, Magyarországon 15 ezer forint körül alakulhat, mondja ki végre, miután sokáig erősködök. Aláírom, átlagot belőni tényleg nehéz, hiszen egytől száz főig, fővárosi luxuslakástól vidéki pusztai helyszínig, török stílusú reggelitől köbre emelt, kilencfogásos fine diningig a Chef Plaza gyakorlatilag mindent vállal. Az ideális vendégség hat-nyolc fős, így elég egy séfet felkérni, aki még eléggé oda tud figyelni a részletekre, a teljes összeget pedig összeadhatja a társaság. Viszont minél nagyobb a tömeg, annál alacsonyabb lehet az egy főre jutó összeg.
Nem catering. Konvoj és konyha
„A hagyományos catering esetében a nap végén legtöbbször egy sablonmegoldást kapunk” – mondja András arra a kérdésre, hogy bizonyos létszám fölött tulajdonképpen mi a különbség a Chef Plaza és a cateringcégek között.
„Mi különleges, személyre szabott, maradandó élményt akarunk adni, és fontos a minőség.”
És itt jön képbe egy újabb láb, a Food Convoy. A séfekhez hasonlóan – előzetesen a cég által kiválasztott és ellenőrzött – food truckokat is házhoz hívhatunk. Sorrendben Timnek is ez a cégláb jött később, a street food erősödésével, azzal, hogy az új receptek kiforrtak, 2015-ben indította be szülőhazájában.
Nyilván a holland mozgó járművek legtöbbje is úgy működik, hogy egy tágas és kényelmes, hagyományos épített konyhában lehetőleg minél több fogást előkészít, az utcára kigurulva pedig már csak az utolsó simításokat végzi el egy-egy ételen, aztán tálal gyorsan. Mégis Magyarországon nyit meg először a SefPlaza Kitchen, egy ilyen előkészítőkonyha, egy jól felszerelt, tágas és bérelhető rendezvénytér. Pont olyan, mint egy coworking iroda, csak séfeknek. A budapesti a szépen felújított Klauzál téri piac első emeletén épül éppen.
„Ez egy 30 milliós befektetés, amiből 15 millió forint értékű támogatást, szponzorációt kaptunk konyhai gépek formájában” – mutat a piaci gangról az egyelőre még csupasz falak között lógó óriási páraelszívóra András. Az egészből úgy 3 millió forint megy majd a magyar webes háttér felépítésére, amelyet teljes egészében Budapesten fejlesztenek.
Petra Maas rendezvényszervező, Roderik Rath saleses. Wirgha Márk rendezvényszervező, és Zsirmik Tibor értékesítő. Középen Tim de Visser. Szántó András jobb szélen.
Most a magyar és a holland egységen is négy-négy fő dolgozik főállásban. Itthon András mellett Wirgha Márk mint gasztroszakértő és rendezvényszervezési igazgató, és Zsirmik Tibor értékesítési és üzletfejlesztési igazgató (a képen Tim körül). Hollandia- és Belgium-szerte már hatszázan főznek a cégnek, egy-egy séfre átlagosan havi hét privátvacsora jut. Magyarországon most, az indulás idején 10-12 szakácsot regisztráltak, akiknek – ahogy külföldi kollégáiknak is – főállásuk vagy egyéb saját vállalkozásuk van az alkalmi projektek mellett. Tim megjegyzi, külföldön sokkal kevésbé jellemző, hogy a séfek teljes állásban dolgoznak, de várhatóan itt sem jelent majd problémát.
A gasztronómia Amazonja
„A catering egy sokmillió eurós piac az EU-ban, amelyben elég sok hely van még, hogy terjeszkedjünk!”
Tim azt mondja, a magyarországi terjeszkedés csak a kezdet. Amellett, hogy ez most egy vonzó turisztikai célpont, azért is választotta, mert „kívülről is rendkívüli fejlődés látható a gasztronómia területén”, és viszonylag sok a food truck, amelyeket trailereken külföldi nemzetközi eseményekre is el tudnak szállítani.
Közép-Kelet Európa mellett a következő években Luxembourgban, Ausztriában és Svájcban is kipróbálná ötletét. Bár a United Food Concepts Kft. kizárólagos tulajdonosa Tim, a növekedéshez már keresi maga mellé a befektetőket. Ahogy mondja, nem az a lényeg, hogy melyik országból, hanem az, hogy olyan személy legyen, akinek van elég rálátása, kapcsolatai és kockázatvállalási kedve egy olyan start-uphoz, amelyik éppen nemzetközi céggé növi ki magát.
A cél, hogy a Food Convoy ernyőmárka alá felsorakozó cég egy-két éven belül – ők mondják így – a gasztronómia komplex közvetítőplatformja, amolyan Amazonja lehessen.