30 bár, 11 nap, egy verseny és csak erre az alkalomra készülő italok. Kipróbáltuk a szeptember 13-án induló Budapest Cocktail Week hat legizgalmasabb kreálmányát.
Bármennyire is klisé felemlegetni az elmúlt évek gasztronómiai fejlődését, megmosolyogtató egybeesés, hogy először a budapesti, majd a vidéki vendéglátásra is szépen lassan átterjedő gourmet forradalom mellett az intellektuális alkoholizmus (értsd: a koktélszcéna) is épp ugyanakkor lépett előre majdhogynem ugyanakkorát.
A fővárosi modern bárélet kezdete nagyjából a Boutiq 2008-as nyitásához datálható – tizenöt évvel később pedig úgy tűnik, hogy a brit legénybúcsúzók kezére kerülő romkocsmákból dezertálva végleg áttelepültünk a rooftop barokba és a speakeasy-kbe.
Az italkultúra fejlődésének pedig velejárója, hogy a sör- és borfesztiválok népszerűségét követve végre a koktélhét is elstartolt a fővárosban. A Budapest Cocktail Week a 2022-es sikeres rajt után idén ráadásul egy extra koncepcióval és egy, a tavalyinál még izgalmasabb versennyel tér vissza: harminc bár méretteti meg magát tizenegy nap alatt csak erre az alkalomra készülő italokkal. A mezőny egy részét még a szerdai rajt előtt teszteltem; íme hat ajánlott állomás (a részletes leírásokat lásd lejjebb).
Így néznek ki a Budapest Cocktail Week italai: a képek megtekintéséhez kattints a galériára! Fotók: Sebestyén László (6 kép)
Mi az a Budapest Cocktail Week?
30 résztvevő bár, több mint 1600 eladott ital és 150 karszalag. A nemzetközi koktélfővárosokban, köztük Londonban, Párizsban, Szingapúrban de akár Bécsben is már hagyománynak számító eseménysorozatot először tavaly rendezték meg nagy sikerrel Budapesten, hogy összekovácsolják az italkultúra szerelmeseit. A hosszú távú cél nem kisebb, mint a főváros koktélturizmus térképére való emelése – és a folyamatosan fejlődő budapesti bárszcénára pillantva ez közel sem tűnik lehetetlen vállalkozásnak.
A koktélhétre minden bár egyedi, csak az esemény ideje alatt kapható itallal készül; az alapszesz előre meghatározott (egy-egy bár a huszonkét szponzor márka egyikével dolgozik együtt), a kreativitás mondhatni végtelen. A résztvevő helyek bármelyikénél megvásárolható, 2500 forintos karszalaggal kedvezményes áron kereshetjük a kedvencünket, amire szavazással bátorítanak a szervezők. A koktélhét ugyanis egy szakmai megmérettetés is: a látogatók voksai mellett nemzetközi szakmai zsűri teszteli vakon a recepteket. A fődíj egy londoni utazás, ahol a nyertes koktél készítője a majdnem 200 bár kreálmányait felvonultató London Cocktail Weeken vehet részt októberben.
A Lánchíd két oldalán
A Cocktail Week tematikájának megfelelően a frissen átadott Lánchíd budai oldalán kezdődik a túránk. A Clark Ádám téren a leginkább étteremként funkcionáló, de koktélmenüt is kínáló Leo Bistro, valamint a Hotel Clark tetején található Leo Rooftop Bar itala már nevében is utal az ikonikus hídra: a Chain Bridge Fizzt Ketel One vodkával, tokaji aszúval, kamilla tinktúrával és barack kordiállal (cukorral, vízzel és citromsavval készülő szirupos koncentrátum, amit általában gyümölcsökkel és/vagy gyógynövényekkel ízesítenek) keveri nekünk Sós Richárd bármenedzser-helyettes, amíg Tőke Ildikó marketingvezető a Leo világát eleveníti meg pár szóban.
Fine drinking és a spiritualitás a kulcskifejezés itt: a bár csapata Dreghiciu Gábor irányításával a csapatépítőkön erdőben szed galagonyát és gombászik – a fenntarthatóság és a magyar alapanyagokhoz való ragaszkodás mellett pedig a japán icsigo-icsie, azaz a pillanat megismételhetetlenségének elve előtt tisztelegnek. A gyógynövények, tinktúrák pedig energiát, spirituális mondanivalót tartalmaznak, mondja Richárd. „Ez persze nem azt jelenti, hogy ide csak holisztikus szemlélettel lehet beülni” – nevet.
A Chain Bridge Fizz ennek megfelelően szintén a gyógynövényes tengelyen mozog. A tokajis-verjus kordiálba kerül barack (ezt szintén a csapat szedte) és hárs is, a szódába pedig csipkebogyó és galagonyakivonat, ami Gábor etyeki kertjének titkos receptje alapján készül. A tinktúra alapja a drágább – épp ezért más helyek által ritkán használt – hortobágyi kamilla, amit a szomszédból, a Zhao Zhouból szereznek be; ez az aszú édessége és a sárgabarack mandulás-marcipános jegyei mellett kölcsönöz egy teás beütést is a kiváló összképet alkotó italban.
Mindez az eddigi koktélmániás pályafutásom alatt látott egyik legszebb pohárban érkezik. A Budapest Cocktail Week x Art kezdeményezésben is részt vevő Leo Ruzicska Tünde keramikus-iparművésszel, a hazai gasztrokerámia kiemelkedő alkotójával működött együtt – akivel korábbi közös munkáiknak köszönhetően már „fél szavakból is értik egymást”, mondja Ildikó. A kék-arany színekben pompázó alkotás egyszerre jeleníti meg a Lánchíd fényeit és a Dunát – a hullámzó alátéten lebegő csepp alak pedig szintén játékos vizes utalásként hat.
Budapest Cocktail Week x Art
Az idei koktélhétre a szervezők az egyedi italok mellett egy művészi kollaborációs programot is megálmodtak. A Budapest Cocktail Week x Art nevű együttműködésben a tavalyi eseményen kiemelt sikereket elérő tizenegy bár vesz részt: ők egy-egy kortárs magyar művésszel – köztük például Vályogos Balázs képregénytervezővel, Bognár Bogi fotóművésszel, Kovács Gabriella festőművésszel vagy a Luiza Jewels ékszertervezőjével, Zboznovits Lillával – együtt dolgozva készítenek különleges, nem csak az ízekre támaszkodó élményt.
A kreatív együttműködésre a bartenderek és a művészek szabad kezet kaptak a szervezőktől, az esemény azonban tematikus: az idén átadásra kerülő Lánchíd, valamint Pest, Buda és Óbuda egyesítésének 150. évfordulója a koncepció alapja.
A híd pesti oldalán a könnyed és lebegő formák helyett Bredács Vanda formatervező és a Múzsa csapata már a szilárd alapokhoz nyúltak. Az építmény masszivitására utal a beton tárgy, amibe a koktélpoharat helyezik – emellett a Duna arany vonala és a koktél habjára nyomtatott oroszlángrafika egyértelmű motívumként bólintanak a Cocktail Week központi tematikája előtt.
De a lényeg itt is a pohárban rejlik, amit már Rédli Ádám bármenedzser mesél nekünk. A Strong Foundations alapja a trendekhez simuló hálás választás, azaz a gin – ebből is egy citrusosabb fajtát, a mediterrán murcial navel naranccsal és mandarinnal készülő Bombay Sapphire Premier Crut kapta a Múzsa a verseny alapanyagának.
Szinte adott volt, hogy az aromás gyümölcsízeket, a citrusosságot hangsúlyozzák ki Ádámék – grapefruit, narancs és savanyított lime pörög centrifugában az italhoz –, de a hőkezelt, cukorral és felnyitott vaníliával összefőzött zsálya nyomán szerepet kap a zöldfűszeres vonulat is. Csepp só, narancs bitter, ami még dukál, izgalmas textúrát pedig a tojásfehérjehab kölcsönöz a koktélnak.
Hiába a népszerű, könnyített pályás alapanyag, a Múzsához híven innovatív az összkép. Könnyedségével az ital a mezőny egyik egyértelmű, könnyen fogyasztható nyertese, amire még az aszkorbinsav, azaz a C-vitamin is rásegít, mint jópofa geg. Rédli, aki a hotelbár pohárkollekciójáról is olyan lelkesedéssel beszél, hogy legszívesebben üvegfúvó-manufaktúrát nyitnál, nevetve mondja: ezzel az egészséges részét is lefedik a történetnek. (A savat valójábban azért állítják be, hogy ne oxidálódjon és színeződjön el hamar az ital.) „Én azt mondom, hogy olyan nyolc-tizennégy pohár körül meg lehet inni belőle” – viccel.
Tündérmesébe illő csillogás és fordított koktél
Csak pár lépést kell tennünk a következő állomásig, ugyanis a Four Seasons szomszédságában található Tokio a tavalyi siker után szintén részt vesz a megmérettetésben. Koktéljuk, a Hana egy tündérmesébe illő erdő világát jeleníti meg, meséli az étterem bármenedzsere, Nauner V. Luca: ez az elképzelés Daubner Anna tervezővel közös együttműködésük szinte egyértelműnek tűnő jutalomjátéka.
A tervező kollekcióiban is fellelhető virágminták ugyanis a japán kultúrához is erősen kapcsolódnak – az italhoz pedig gyöngyökből font növényláncot készített, és a koktélban úszó méretes jéggömb közepén is egy gyöngyvirág található.
A virágos tematikának megfelelően a házi készítésű kordiálban a japán alapanyagok kapnak főszerepet. A cseresznyevirág mellett használnak bodzát és jázmint is, amihez még licsi kerül – ennek van egy jó sava, mondja Luca, és a Ron Zacapa rum is kiemeli a könnyedebb, gyümölcsös jegyeit.
Érdekes az összhatás, mert a sötétebb, csillámló kinézet és a rum, mint alapanyag ellenére meglepően friss, roppanós – és valamiért szőlős hatású, pedig ez nem is kerül bele – ízrobbanás a végeredmény; annak ellenére, hogy itt már érhezhetően feljebb ugrunk az alkoholtartalom szelídségi skáláján.
Innen szintén nem kell messzire mennünk a következő ajánlott állomásért. Az Október 6. utcában található Bombay Budapestben ráadásul ismerős arc fogad: Dez O’Connell-lel még a Rolls-Royce Black Badge Ghost tavalyi kelet-közép-európai bemutatóján találkoztunk a csepeli Szőke Gábor Stúdióban, ahol alighanem az általam próbált eddigi legfinomabb alkoholmentes, Espresso Martinira hajazó koktélokat keverte.
Ebből már tudtam, hogy jó kezekben leszünk, és valóban nem csalódtunk: az Egyesült Királyságból érkező, de már évek óta a magyar bárszakmát színesítő úriember az Unicum Riserva transzformálását kapta feladatául.
A transzformáció a Chain Reaction esetében azonban érdekes módon elmarad – szándékosan, meséli O’Connell. Fordítva gondolkodott, mondja, és nem minél több és több hozzávalóval akart koktélt keverni, hanem a Riservát önmagát mutatva – sőt, itt-ott annak egy-két tulajdonságát akár a citromsav-oldattal leöltöztetve – kreált egy költeményt.
Az Ábel Tamás üvegművésszel közös együttműködést, a kék-zöld retrofuturisztikus üvegalátétet jól keretezi az abszintból készülő cukorüveg: ez ehető, ahogy a rábiggyesztett, elsőre dekorációnak tűnő physalis, azaz földicseresznye is. A cseresznye csokis bevonatával ráadásul tökéletesen harmonizál a koktélba kerülő Angostura Cocoa Bitters-szel és az Unicum tokajis jegyeivel is, így nyújtva teljes balanszot az italhoz.
A sárgadinnyés-zelleres csodát nehéz lesz megverni
Túránk vége felé visszakanyarodunk a Forbes Hajós utcai szerkesztőségéhez – és szerencsénkre a közvetlen közelünkben is van két kiváló koktélhetes megálló. Az egyik ráadásul épp Budapest jelenleg legizgalmasabb helye, a gyönyörűen felújított Drechsler-palotában található W Hotel és annak három vendéglátó egysége.
A W Lounge, a Nightingale by Beefbar és a Society25 is a Historical Banter nevű itallal várja a koktélhét résztvevőit. Az ikonikus palota felújításához hasonlóan pedig szintén egy klasszikushoz, a Tom Collinshoz nyúltak, meséli Bém Tibor bármenedzser. A trendi gin-tonic vonalon mozgó italt a Monkey 47-el, valamint levendulából, kakukkfűből és citrusokból készülő kordiállal keverik, majd szódával töltik fel.
Közkedveltsége okán könnyű volt a ginnel dolgozni, mondja Bém, az alap italhoz pedig a dekorációval is kapcsolódnak. A Monkey 47 dugóján lévő gyűrűvel lyukasztották ki a citrom és lime héját. Erre kakukkfüvet is raknak, hogy az illatélmény is meglegyen. A végeredmény egy jó időre huzalozott, könnyed ital, amiből ha nyolc-tizennégyet nem is, az „itatja magát”-élmény miatt többet szinte probléma nélkül fogyaszthatunk a W teraszán.
Egy útvonal a sok közül
A harminc bár közül egyaránt válogattunk a művészi kollaborációban részt vevő és a programra „csak” remek koktélokkal készülő helyek között, az alapszeszek különbözőségét is szem előtt tartva. Hogy a tematikához ragaszkodjunk, a 0. kilométerkőtől indultunk, és a Lánchídon átsétálva egészen a Hajós utcai szerkesztőségünkig kanyarítottuk a túrát.
Ez viszont csak egy potenciális útvonal a sok közül – és bátorítok mindenkit a kínálat végigmazsolázására! A Forbes Makers Day-en például a Bestia Cherry Bang-jét is megkóstoltam, a Johnnie Walker Black Labellel készülő ital szegfűszeges-fekete borsos lecsengése kifejezetten izgalmas; a Barside Metaxával kevert kakaós-fekete ribiszkés ízvilága pedig instant bajnok. Rajtuk kívül nálam biztos programpont a Duchess Hennessy konyakos-Eminente rumos, pezsgőkordiálos kreálmánya; a jól csengő The Count of Boutiq; vagy a Warmup merész, gulyáskordiálos (igen, jól olvasod), chilis, whiskys koktélja.
A mezőny eddigi legjobbját – teljesen véletlenül, nem újságírói fordulatként – sikerül pont a túra végére időzíteni. A tavaly szintén egy gin-tonic újragondolást prezentáló Tuk Tuk Bar idén a Grey Goose vodkáját (a klasszikusat, nem ízesítettet) kapta alapnak. Melony Melody italukhoz pedig sárgadinnyés shrubot, lime-ot és zellerszódát kevernek.
A receptúra legizgalmasabb pontja a dinnyés alapanyag. A shrubot tulajdonképpen bármilyen gyümölcsből készíthetjük, meséli Szabó Mirjam bartender. Leginkább ananászból vagy bogyós gyümölcsökból szokás, amihez fehér cukrot (markánsabb ízvilág céljából esetleg barnát) valamint ecetet kell adagolni.
„Mi dinnyével készítjük, és kókuszecetet rakunk hozzá. Összezötyögtetjük, hogy a cukor feloldódjon, majd két napon át érleljük a hűtőben – mondja Mirjam. – Néha fel kell rázni, hogy ne üljön le a cukor. A gyümölcsöt pedig egy idő után le kell szűrni, mert különben elkezd erjedni.”
Az édes shrub ad az italnak egy remek savgerincet, amit a zellerszódával húznak fel. Ehhez a vizet és a zellert darálják egybe, amivel kap a koktél egy zöldes árnyalatot – a SodaStreamnek köszönhetően pedig szénsavat. „Épített ital, a zellerszódából fagyasztunk még hozzá zselécsíkot, ami szépen feltapad a pohár oldalára” – teszi hozzá Mirjam.
A végeredmény egy izgalmas, frissítő, gyümölcsös-zöldséges ízkombináció, amivel elegánsan farol a Tuk Tuk a verseny élmezőnyébe. Ezt bizony nehéz lesz megverni – a shrub és szóda kombója önmagában, vodka nélkül is tökéletes reggeli indítója lehetne a napnak.
Már ha problémája van valakinek a reggeli vodkával, persze.