„Apa, motojjal jöttél?” – épp beszélgettünk, amikor megérkezett Bernáth Milán, becenevén Cosmic Bunuel, a youtube-os kisfilmekkel hódító Turbometal Motorblog egyik alapítójának kisfia. Nem tévedt: apa tényleg motorral jött, pontosabban mopeddel, azzal, ami a fotón látszik. A közjáték alapján valószínűleg senki nem gondolná, hogy a körülöttem ülők, a műsor szereplői milyen veszélyes dolgokat művelnek egy-egy forgatáson.
A filmek angol figyelmeztetéssel kezdődnek: „Vigyázat, a film felelőtlen viselkedést tartalmaz”. Elég belepillantani pár videóba, hogy kiderüljön, nemcsak ügyes, figyelemfelkeltő fogásról van szó. Nem kötnek kompromisszumokat, ha van egy jó ötletük, megcsinálják, csak jól nézzen ki a végeredmény: nem riadnak vissza attól, ha szétvert autóban, hátsó ajtó nélkül, a vázba, a keréktől szó szerint pár centire kapaszkodva kell driftelni, esetleg a pár méterre lévő szakadékba ledobni egy autót, de simán megkérnek egy benzinkutast arra is, hogy tankoljon tele egy elektromos Nissant.
Amellett, hogy minden filmjüknek története van, pont ez a vagányság adja a Turbometal egyediségét, nehezen megfogható, mégis jellegzetes kelet-európai hangulatát, ami a Totalcar korai, legjobb éveit idézi. Bernáth szerint ez az, amivel egy Tesláról forgatott kisfilmjükkel lenyomták a mezőnyt, és egy kategóriában (Best Journalism Film) a nagyságrendekkel több pénzből készül Top Gearrel elhozták a London Motor Film Festival díját: az autós szakmának nincs olyan, egyezményesen elismert díja, mint a filmeknek az Oscar, ez például önjelöléssel működik, viszont nagyon profin szervezett, és a zsűriben vannak szakértők.
Először autót sem kaptak
A hobbiként indult Youtube-csatornájuknak ma már egymillió feletti nézettsége van, megérkeztek az első fizető megrendelők is. A videós blogot pár, közös albérletben lakó srác alapította 2010-ben, amikor épp szünetelt a Totalcar. Az autókhoz nem értettek, ahogy az alapító fogalmaz: „megmaradtak a Matchboxok IQ-szintjén”, de szerettek volna megismerkedni velük, mindezt pedig a képernyőn, ha már úgyis volt némi videós múltjuk. Korábban gördeszkás-snowboardos kisfilmeket forgattak magukról, a filmeket felvevő Milán pedig a reklámszakmában rendezőként, operatőrként dolgozik.
A kemény mag 4-5 fő, egyelőre senkinek sem főállása a youtube-ozás, projektalapon működnek, de akad olyan forgatás, amire 15-en is összejönnek. Általában ünnepnapokon forgatnak maguknak, vagy ha megrendelés van, akkor a projekt keretéből váltják ki a mindennapokból. Mindenki több dolgot csinál a projektben is, a filmekben sokat szereplő Rigó Péter, aki egyébként ingatlanközvetítő és üzemeltető cégnél dolgozik, egyben szerelő is, ha éppen arra van szükség, „forgatási üzembiztos”, ahogy ő mondja. Milán testvére, Adrián aki szintén alapító, pedig egy pizzériát vezet.
Persze, az elején nem úgy ment, ahogy elképzelték: megpróbáltak autót szerezni, de mivel semmilyen referenciájuk nem volt, egyszerűen nem kaptak senkitől, úgyhogy az első, forgatáshoz használt autót saját zsebből fizették.
A fodrász volt a kapocs
Öt év után már teljesen máshol tartanak: első filmjüket még három hónapig forgatták, ma már jobban pörögnek, de ha nincs ötlet, nem erőltetik. Megjelentek a megrendeléses munkák is. Ez mostanában egyre többet fordul elő. Autós reklámfilmekhez is keresik őket. Ebben a témában is sikerült pénzért forgatniuk: pl. Guy Ritchie The Man from U.N.C.L.E. című filmjéhez rendeztek trailert, Trabantokkal az Intercomnak. Vagy az eddigi legsikeresebb együttműködés a Nissan szponzorációjával forgatott, elektromos Leafről készült útinapló. Az anyagiakról egyelőre nem szívesen beszélnek: “egy jól megkent zsíros kenyér” már kijött a nissanos forgatásból, amúgy pedig “a Top Gear költségvetésének töredékéből” gazdálkodnak.
Ahogy annyi történetben, az ő pályájukon is felbukkan a véletlen. A Teslának nincs Magyarországi forgalmazója, véletlen, hogy egyáltalán erről forgattak. A Vs.hu-t és az Origót kiadó New Wave Media értékesítési vezetője, Szilágyi Dániel keresett „benzinagyú csávókat, akik szórakoztató tartalmat hoznának a Vs.hu-hoz”. Az ő fodrásza ismerte Bernáth-ékat, így kerültek kapcsolatba.
“A nyertes videót, a Teslát én nagyon szerettem: minden snittje rohadtul ki van találva, és nagyon menőn néz ki. Az örömből ökörködés hangulatát fantasztikusan jól tudják, és annak még a dramaturgiájában is jók. Az mindenen érződik, hogy imádják az egészet – az autóval hülyülés és a filmkészítés részét is -, és az mindennek mindig nagyon jót tesz.” – mondja az anyagról Bazsó Gábor, a Totalcar műsorvezetője.
Inkább a nehezebb utat választják
Az adások mögötti mentalitást talán semmivel sem lehetne jobban bemutatni, mint a műsorokból már kimaradó kalandok részleteivel. Például Norvégiába indultak,egy baráti látogatásra autóval, de valahol a német-dán határon látták, hogy nem fogják elérni a dániai kompot. Ekkor úgy döntöttek, inkább körbemennek.
„Ezt így kimondtuk a kocsiban, de azt nem realizáltuk, hogy mennyivel nagyobb kör. Elmenni Svédország, Oszló, Norvégia, és úgy át Bergenbe, a Norvégia nyugati végébe, ahova egyébként a komp megérkezett volna. Körbe a hegyeken, ahol ötvennel lehet menni. Jeges volt a teteje, mi meg nyári gumival” – meséli Milán. Közel 3000 kilométert nyomtak le odáig, végül visszafele is lekésték a kompot és újra körbejöttek.
A szélvédőn adták ki a jogsit
Egy másik forgatáshoz, egy régi Volvo összetöréséhez kinéztek egy bányát a Tapolcához tartozó Diszelnél, aminek jó magas fala volt (30-40m), így le lehetett dobni róla a kocsit. De valahogy fel is kellett jutni vele. „Csak egy elhagyatott út vezetett felfelé a hegygerincen, meg kellett ásni, ki kellett kövezni. Nagy nehezen felküzdöttük oda a kocsit. Késő délután lett. Addigra egy óriási felhő bekúszott a Nap elé és kedvezőtlen lett a kép. Ott állt nyolc kamera készen a felvételre, és akkor én azt mondtam, hogy ezt nem ma fogjuk felvenni” – meséli Milán. A rossz idő miatt egy hét múlva újra visszatértek.
A Volvót a bányához Dunaharasztiból hozták, a korábbi jelenetekhez viszont már szétverték a kocsit. Egy szétvert lámpájú, hátsó ajtó és szélvédő nélküli kocsit kellett eljuttatni több száz kilométerre. Képzeld el, hogy a nulláson úgy mennek emberek, hogy nincs szélvédő, szét van verve az autó. Egy bukósisakot vettem fel, hogy mégis legyen rajtam valami” – veszi át a szót az autót akkor vezető, eddig szótlan Péter. „Megyek, egyszer csak megáll a kocsi. Kifogyott a benzin, mert elromlott a benzinjelző, nem tudtuk, mennyi van benne, egész nap forgattunk Dunaharasztiban”. Végül némi stoppos segítséggel sikerült eljutniuk egy közeli benzinkútig, megtankolni a kocsit, de a kalandoknak ezzel még nem volt vége.
„Várpalota előtt a forgatáson szintén szereplő Porschéval mentünk a Volvo előtt. A rendőrök pont razziát tartottak a városban. Mindkét kocsit félreállították. A Porsché-nál elkezdtünk piszmogni a papírokkal, hátha nem veszik észre a szétvert kocsit”.
De észrevették: „Ezen hol a szélvédő?” – kérdezte egy rendőr, miután Péter azon keresztül nyújtotta ki a papírokat. „Először nem értették. Valami főnök rendőr izomból röhögött, annyira tetszett neki. Ekkor egy hatalmasat villámlott. Mondta, hogy tegyék fel az első rendszámot, és jó utat. Teljesen szétáztak, de végül ennyivel megúszták.
Balról jobbra: Bernáth Adrián, Rigó Péter és Bernáth Milán – Fotó: Orbital Strangers
Terrorvédelem, olaszosan
Nemcsak a rendőröket és a forgatási baleseteket ússzák meg. Amikor a Nissan Leaffel forgattak a BL döntőn Milánóban, terrorveszély miatt lezárták a várost, a stadion előtt háromzónás ellenőrzést vezettek be. Nekik nem volt engedélyük a bejutásra autóval.
Több helyről elküldték őket, de egy helyen végül átmehettek, „a többinél úgysem juttok át felkiáltással”, a második mögött volt egy benzinkút, odáig bekönyörögték magukat. Itt már katonák vigyáztak a biztonságra. Mikor többen érkeztek az ellenőrző ponthoz és a katonák nem figyeltek, úgy döntöttek, hogy az elektromos autóval hang nélkül a stadion felé hajtanak ki a benzinkútról. Míg a katonák a többiekkel voltak elfoglalva ők suhantak tovább befelé. A harmadik helyen pedig már nem foglalkoztak velük, ha idáig eljutottak, biztos jöhetnek. Végül a legjobban őrzött területig jutottak az autójukkal egészen a BL-döntőnek otthont adó stadion alá.
Nem készülnek a tévébe
Ha az összes kaland nem is jön át a filmekből, az látszik, hogy szeretnek a saját fejük után menni, műsorszerkesztésben is. Emiatt nem hagynák el a Youtube-ot sem: bár voltak tárgyalásaik, végül nem lett még saját műsoruk a TV-ben.
„Őket nem érdekelte, hogy a Turbometal máshogy gondolkodik. Meg tudják nyomni a kamerán a felvételgombot, még úgy egész jók is, vannak arcaik, akkor ezt vonjuk be a tévébe, de pontosan ugyanabban a sémában, ahogy az emberek ezt megszokták” – mondja Bernáth. Szerinte online nincsenek megkötések, míg a tévében nagyon kötött a szerkezet, kereskedelmi félórának kell lenni, nagyon szigorú dramaturgiai, szerkesztési szabályok vannak, ebbe nem nagyon tudnak minket beszuszakolni.
Hasonló lett a vége a Totalcar tévés sztorijának is: “Egyszerűen azt tévéztük le, amit elmondani volt kedvünk az autókról. Nálunk a tartalom volt előbb: úgy kerültünk a tévére 2002-ben, hogy a Sváby szerette, amiket írtunk a Winklerrel a Totalcarra, és azt akarta kipróbálni, hogy ugyanaz átmegy-e a képernyőn. Aztán kiderült, hogy ezt a nézők is szeretik. És idővel aztán az is kiderült, hogy a kereskedelmi kompromisszumoktól mentes tartalomszerkesztés üzletileg nem országos kertévé-konform Magyarországon” – mondja Bazsó.