Égbe szálltak Európában is az autóbérlés árai, sőt hiány is lehet nyáron. Célszerű a nagy nyári szervezést az autóval kezdeni.
Tavaly nyáron teljesen újra kellett szervezzek egy utazást azt követően, hogy szembesültem az autóbérlés árával. Izland nem az a hely, ahol bérautó nélkül is elvan a turista, legfeljebb egy Reykjavík környékén tett gyors kört lehet csinálni szervezett buszos utakra befizetve. Távolsági tömegközlekedés alig van, a szigetet nem lehet menetrend szerinti busszal körbeutazni, ameddig meg el lehet jutni vele, ott horribilis árát kell érte fizetni. Meg amíg várunk rá, nagy eséllyel ronggyá ázunk és kockára fagyunk.
Az autóbérlés se volt olcsó sose, de az, hogy 10 napra alig lehetett félmillió forint alatt felföldi kiruccanásokhoz szükséges alapszintű összkerekes verdához jutni, extrém emelkedést jelentett. Mindez 2021 nyarán, amikor még sok európaihoz nem ért el az oltás és fele annyian se utaztak, mint két évvel korábban, a covid előtt.
Ám a helyzet most még rosszabb, egy hétre kell ezt a közel fél millát kicsengetni ugyanabban a kategóriában.
Gyengébb vírus, nagy kiszabadulás
Miután a koronavírus megtette azt a szívességet, hogy az utolsó komoly mutálódás által létrejött variánsa nehezen bír lejutni a tüdőbe, a korábbinál sokkal kedvezőbb kórházba kerülési és halálozási adatok megnyugtatták a világot. Az elmúlt hónapokban eltűnt Európában a korlátozások zöme, most nyáron eljön a várt nagy kiszabadulás.
A háború miatt az emberek döntő többsége nem változtat a pihenési tervein, az elmúlt hetekben az európai utazási szolgáltatók nagyon erős és folyamatosan növekvő keresletről számoltak be a főidényre.
Az Ukrajnában és Oroszországban erős két ultra low-cost légitársaság kénytelen volt a gépeit átcsoportosítani Európa más tájaira, de a Ryanair és a Wizz Air is azt látja, hogy az utazási igény növekvő, simán megtöltik az újonnan betett járatokat is.
A kereslet emelkedik, de autó nincs
Biztosnak tűnik tehát, hogy óriási lesz a kereslet idén nyáron nem csak szállásokra, hanem bérautókra is. Csakhogy míg a szállások kínálata nem, vagy alig szűkült 2019-hez képest, autóból borzasztóan kevés van. Az első covidévben az összeomló keresletre a flotta drasztikus visszavágásával reagáltak a szolgáltatók, tavaly pedig hiába csak a járvány előtti szintre, felére-kétharmadára jöttek vissza az igények, ezt sem bírták kielégíteni. A chiphiány és a felborult ellátási láncok jól ismert hatása lett az autóhiány és az áremelkedés, a bérlős cégek az új feltételek mellett nem tudták, vagy nem akarták annyira visszaépíteni a flottájukat, amit a visszapattanó kereslet kívánt volna.
A brutál áremelkedés már tavalyra bekövetkezett, nagyjából jó kis duplázódással a főbb európai nyaralóhelyeken Szicíliától Mallorcáig.
Tavalyhoz képest pedig idénre ugrik egy jókorát a kereslet, miközben az autóhiány és az áremelkedés kitart. A hatás nyilvánvaló.
Most húsvétkor már volt egy utazási csúcsidőszak, és sokan ekkor szembesültek a drasztikus drágulással. De már tavaly nyáron és a téli csúcsszezonban is előfordult, hogy egyszerűen elfogytak az autók olyan népszerű és korábban hatalmas flottákkal bíró helyeken, mint például a Kanári-szigetek.
Újratervezés
Az biztos, hogy idén teljesen máshogy célszerű szervezni az utazásainkat, mint korábban. A repjegyárak kicsit feljebb mentek, de nem látványosan. A szállásárak az elmúlt két év eséséből nagyjából visszatérni látszanak a covid előtti szintekre, a legnépszerűbb mediterrán úticélokon kicsit magasabbra. De közben autót dupla-tripa áron bérelhetünk. Ezért különösen fontos először azt eldönteni, hogy akarunk-e bérelni, vagy megleszünk nélküle.
Ha nem csak a hasunkat süttetjük, mehetünk szervezett útra, ahol alánk tolnak mindent, csak bírjuk megfizetni. Sok országban egyszerű és kényelmes tömegközlekedéssel mozogni, máshol viszont egyáltalán nem. Nyilván londoni, vagy barcelonai városlátogatáshoz tök értelmetlen autót bérelni, Izlandra vagy a Skót-felföldre autó nélkül indulni pedig lúzerség. De leginkább egyéni preferencia kérdése, ezer tényezőtől függ, hogy egy utazó az autózással jár-e legjobban. (Saját kényelmi szint, dugók, parkolási lehetőségek, mennyibe kerül a tömegközlekedés és az autó benzinnel, milyen az idő, bírják-e a gyerekek, mennyi időre megyünk, mekkora csomagokkal, stb.)
Ha autózunk, akkor viszont fontos, hogy ezzel kezdjük a szervezést.
Nem a repjegy és a szállás először, aztán majd keresünk autót. Előbb az autó, aztán ha van, sőt meg is fizethető, akkor léphetünk tovább. Autót minél hamarabb érdemes foglalni, a szállásoknál pedig ez attól függ, hogy mennyire frekventált időszakban és hova utazunk. Főidényben a legnépszerűbb helyeken a szállások is kifogyhatnak, már tavaly így jártunk több közepes méretű görög szigeten is. A repjegyek mozognak összevissza, most épp emelkednek a nagy utazási kedv miatt, de mindig jönnek hullámvölgyek is.
A legjobb megoldás valószínűleg minél hamarabb lemondható autót és szállást foglalni, a repjegy pedig akár várhat is, ha most drágánk tűnik. De az teljesen biztos, hogy az autóval idén nagyon sietni kell, ha pedig nincs egyértelmű úticélunk, a nagyon eltérő autóbérlés-költségeket is érdemes figyelembe venni a választásnál.