Ahogy a hajótársaságok újra útra kelnek, egyre több kérdésre kapunk választ a jövőjüket illetően. A kilátás mindenesetre egyelőre nem túl idilli, a koronavírus-járvány és a gazdasági visszaesés is radikális változtatásokra kényszeríti őket.
Az AP hírügynökség szerint a hajóutak piacára eredetileg 32 millió utazót és 71 milliárd dolláros forgalmat vártak 2020-ra – ezek a becsült számok mára felére estek. A Norwegian Cruise Line Holdings, a Carnival és a Royal Caribbean társaságok fedik le a piac 75 százalékát – részvényeik múlt szerdán sorra 12, 8 és 8 százalékokat estek. Hogy a felszínen maradjanak, hiteleket vettek fel, a norvégok közleményük szerint ezzel 18 kihívásokkal teli hónapot is kihúznak.
A kisebb társaságoknak még nehezebb. A Virgin Voyages – amely úgy jellemzi magát, mint a „lázadó luxus kizárólag felnőtteknek” – első útja elhalasztására kényszerült, írja az amerikai Forbes. Európában és Ázsiában néhányan már készen állnak a startra (például néhány német járat már megindult múlt héten), mások várnak a nyár végéig – például a Windstar hat hajója csak szeptemberben indul meg Tahiti felé. Olyan szolgáltatók is vannak, amelyeknél ugyan már lehet foglalni, de még nem tudják, mikor nyomhatják le a restart gombot.
Az amerikai Járványügyi Központ (Centers for Disease Control – CDC) márciusban rendelte el a hajók dokkoltatását július 24-ig. Most, hogy Kanada, Spanyolország és Ausztrália és meghosszabbította a tengeri tiltásait, várható, hogy a CDC is így fog eljárni.
A pofon sokáig fájni fog
A 2008-as gazdasági világválság után a hajózási iparnak három évébe telt talpra állni. Most ennél sokkal hosszabb kilábalásra számítanak a szakértők, mivel jelenleg nemcsak gazdasági okokból nem utaznak az emberek, hanem azért is, mert tartanak a járványtól. Talán nincs is ember a Földön, aki a járvány terjedésének korábbi szakaszában ne hallott volna azokról a hajókról, amelyek nem köthettek ki, mert fedélzetükön COVID-fertőzöttek voltak. A Carnival Diamond Princess nevű hajója gyakorlatilag legendássá vált, a Japán partjainál várakozó 600 utas közül 14-en haltak meg.
Hogy mindezek után melyik hajózási cég mennyire optimista, az változó, de hogy mindannyian radikális biztonsági előírásokkal készülnek, az biztos. Várható, hogy a beléptetési-kiléptetési procedúrák során bevezetik az idősávos elosztást, akárcsak az étkezéseknél. A büféasztalokat felválthatják a maszkos pincérek és a kiporciózott adagok, amelyeket egymástól távol elhelyezett asztaloknál szolgálnak majd fel.
A Norwegian Cruise Line Holdings egészségügyi szakembereket is alkalmazni kezd és közleménye szerint egészségügyi szűréseket vezet majd be. A Carnival magasabb hőfokra állítja mosógépeit.
Mindezek nyilvánvalóan okoznak majd kellemetlenségeket a nyaralóknak és plusz költségeket a szolgáltatóknak, de semmi sem lehet olyan drága, mint egy botrány egy járvány és egy válság közepén.
Nyitókép: Reynier Carl / Unsplash