Rendhagyó, Európában is ritkaságszámba menő kutatás eredményei jelentek meg a Föld Napja alkalmából: végre megbecsülték a tudatos vásárlás hazai piacát.
A világ másik részéről importált helyett a közeledben termett zöldséget vásárolsz? Ázsiai búvártúra helyett biciklizel egyet a tó körül? Légkondi helyett szigetelésre és napelemre költesz? Ha igen, valószínűleg tudatos vásárló vagy. A statisztikákban mindenképpen.
A magyar háztartások 2014 és 2016 közötti költéseit vizsgáló Tudatos Vásárló Piaci Jelentés adatai alapján 1014 milliárd forint volt a tudatos vásárlói döntések értéke. Ebbe az összegbe olyan fogyasztási cikkeket és szolgáltatásokat is beleszámoltak, ami „egy fenntarthatóbb, felelősebb világhoz járult hozzá”. A magyar lakosság 2014 és 2016 között közel 180 milliárdot költött energiahatékony háztartási gépekre, majdnem 80 milliárdot tartott értékalapú bankban, 50 milliárd forintot költött biciklikre és 23 milliárd forintért vett napelemeket.
Az 1014 milliárd forintos összeg a következőképpen oszlott meg az egyes területek között: élelmiszerre mintegy 360 milliárd, lakásfenntartásra 237 milliárd, közlekedés és szabadidőre 334 milliárd, pénzügyekre 84 milliárd forint jutott. Ez azt is jelenti, hogy az elmúlt három évben a környezeti és etikai szempontból átgondolt döntések a legtöbb kiadási kategóriában jelentős növekedést mutattak. A méltányos kereskedelem (fairtrade) értéke 2014 és 2016 között közel hétszeresére, az elektromos autók piaca a háromszorosára, míg a bioélelmiszerek és a közösségi mezőgazdálkodás forgalma 50 százalékkal, az energiahatékony háztartási eszközök forgalma 40 százalékkal nőtt.
Szintén érdekes, a kutatásban megbecsült adat a bojkottok értéke: ez az összeg az elmúlt 12 hónapban 129 milliárd forintra rúgott, vagyis a felnőtt lakosság 17 százaléka, több mint 1,2 millió ember bojkottált termékeket és szolgáltatásokat etikai vagy elvi okokból.
Az idén először megjelenő Tudatos Vásárló Piaci Jelentés azoknak a naponta meghozott vásárlói döntéseknek a piaci értékét becsüli meg, amelyekkel a fogyasztók egy fenntarthatóbb és méltányosabb világra szavaznak. A jelentés az ökológiai lábnyomunkra legnagyobb hatással bíró élelmiszerfogyasztás, lakásfenntartás, közlekedés és szabadidőt, valamint az értékalapú pénzügyek és bojkottok területét vizsgálta. Az első alkalommal elkészült jelentést a Tudatos Vásárlók Egyesülete, a MagNet Bank és a GfK közösen készítette.