Amikor még gyerekcipőben járt a WhatsApp, Jan Koum, a cég ügyvezető igazgatója az asztalára ragasztott egy cetlit, amit a társalapítótól, Brian Actontól kapott. Azért csinálta, hogy soha se felejtse el azt, ami az alkalmazás eredeti célja és értelme volt. „Semmi hirdetés! Semmi játék! Semmi csicsa!”
De a helyzet azóta bonyolódott, és ahhoz, hogy megőrizhesse az első helyét az üzenetküldő alkalmazások piacán, a WhatsApp is kénytelen itt-ott felcicomázni a programot, különben a sarkában lihegő Snapchat beelőzi – és ehhez bizony a versenytárs forgatókönyvéből lesi el a trükköket – írja a forbes.com
A cég nemrég közölte, hogy új elemekkel bővíti a repertoárt, többek között olyan funkciókkal, melyek lehetővé teszik, hogy a kamerával készített fotókra rajzolhassunk, vagy éppen teleragasszuk a képet emojikkal. A frontkamera kap egy vaku opciót, hogy még élesebb szelfiket lehessen lőni, a kibővített eszköztár pedig azonnal felugrik, ha megnyitjuk a kamerát, vagy a képgalériát.
Ezek az újítások bizony erősen beleesnek a cicoma kategóriába, de nincs mit tenni, a 16-25 év közöttiek imádják őket. Elsőként a Snapchat volt az, aki ezt a funkciót elérhetővé tette, és az előbb említett korosztály azóta is az egyik elsőszámú felhasználói rétege az alkalmazásnak.
Brian Acton summázott útmutatása. Kép: forbes.com/Sequoia Capital
A jó tanulóról lesni nem szép, de nem ez az első alkalom, hogy egy Facebook-holdudvarba tartozó vállalat koppint a Snapchatről.
Itt van például az Instagram (őket szintén megvette a Facebook) – amikor augusztusban elindult a Snapchat Stories nevű funkciója, akkor az Instagram azon melegében elindított ugyanilyen névvel egy ugyanilyen szolgáltatást (videók és képek diavetítése).
Ennyi az annyi
A Snapchat havi 150 millió, az Instagram 500 millió, a WhatsApp egymilliárd felhasználót tudhat a magáénak.
Bár rommá verte a mezőnyt, mindenképpen nagy hátránya az utóbbi alkalmazásnak, hogy viszonylag lassan sikerül az újdonságokat bevezetnie. De a Snapchatnak még ez a lassú tempó is idegesítő, hiszen rákényszeríti, hogy folyamatosan innovatív megoldásokkal rukkoljonm elő, hogy végre betörhessen azokba a régiókba is, ahol egyébként a WhatsApp uralkodik
“Ilyen terület például Brazília és több Dél-amerikai ország is” – ezt már a GlobalWebIndex piackutató cég elemzője, Felim McGrath mondja „Nagyon keményen meg kell dolgozniuk, ha át akarják venni a piacvezető szerepet ebben a régióban, mert itt a WhatsApp felhasználók főként a 16-24 éves korosztályból kerülnek ki.”
Ugyanez vonatkozik Ázsiára is. Szingapúr, Hong-Kong Malajzia és India is erődítményként világít a WhatsApp-térképein, sőt, még Európa bizonyos országai is, mint például Németország, Olaszország vagy Spanyolország „ahol a Snapchat látványosan hátul kullog” -teszi hozzá a szakértő.
A Snapchat Top10 piaca a 16-24 es korosztályra vetítve Kép:Forbes.com
Addig, amíg a WhatsApp és a hozzá hasonló alkalmazások egyszerűen „kölcsönöznek” a korábban egyedinek tartott snapchates megoldásoktól, mint a Stories vagy a filterek, addig a Snapchatnek komoly kihívással kell szembenéznie, ha be akar törni azokra a területekre, ahová eddig nem tudott.
A helyzetet viszont árnyalja, hogy világszerte egyre erősödő tendencia az, hogy egy okostelefonon több üzenetküldő app is használatban van, mert a felhasználók aszerint váltogatnak köztük, hogy éppen milyen helyzetet akarnak kommunikálni, szóval általában Snapchat simán elfér a WhatsApp mellett.