Rendelsz egy Taxifyt, vársz kicsit, majd látod, hogy begördül a sarkon a megszokott sárga autó. Na de mi ez a különös forma? És miért nincs hangja? És miért van egy hatalmas tablet a műszerfalon? Gratulálunk, megnyerted az applottót, egy Tesla S-sel gurulhatsz hazáig!
„Ma is meglepődött egy taxify-os utas. Késésben volt, de nem hívott másik autót, inkább kivárta, hogy érte menjek, mert meglátta az appban a típust” – mondja Varga Andrea, Budapest első és egyetlen Tesla taxijának társtulajdonosa.
Kedvesével, Károllyal felváltva vezetik a sárgára fóliázott Tesla S-t.
Öt éve kezdtek cukormentes cukrászdát üzemeltetni a 13. kerületben, de mivel „több lábon kell állni”, mellette ma már taxiznak is. Régen két külön autóval mentek, de szeptemberben úgy döntöttek, beruháznak egy használt, „10-15 millió forint közötti áron” vásárolt Tesla S-be, mert úgy számoltak, hogy jobban kijön a matek, ha nem kell üzemanyagra és szervizre költeni.
„Ezek a taxis foglalkozás legnagyobb kiadásai” – mondja Andrea. Három hónap alatt az autó afféle internetes mém lett, a taxis közösség és az utasok is sokat emlegetik, utóbbiak pedig gyakran meglepődnek, amikor a Taxify feldobja, hogy hopp, jön az autód, ami egyébként egy Tesla Model S.
„Budapesten ingyenesen is tölthető az autó, de még ha nem így lenne, a Tesla akkor is abszolút megérné”
– magyarázza Andrea, bár hozzáteszi, hogy a többi elektromos autóval nem végzett efféle kalkulációkat. „Míg más taxis beül kávézni vagy pihen az elosztón, én ülök az autóban és várom, hogy feltöltődjön.”
Van, aki el sem hiszi
A taxis közösség reakciója vegyes, Andrea szerint sok butaság terjed róluk, pedig az autó ára annyival nem több, mint egy felsőkategóriás fosszilis modellé, ezekből pedig igenis sok furikázik a városban. Amíg viszont egy Merci vagy Audi már megszokott látvány, addig a Tesla S még nem az, a meglepetés ereje pedig sokszor vicces helyzeteket okoz.
Volt utas, aki egyszerűen nem akarta elhinni, hogy ebbe az autóba nem kell benzint tankolni, mások pedig a hatalmas műszerfali kijelzőn vagy az autó meghökkentően élénk színén lepődtek meg.
Utóbbi persze fólia, eredetileg ezüstszürke lenne a kasztni, de ahhoz, hogy taxiként működhessen, muszáj volt átfóliázni.
„Azon, hogy luxusautó, a fóliázónál nem lepődtek meg, mert sok csúcskategóriás autót fóliáznak ott. De azon, hogy taxi lesz belőle, pörögtek egy ideig, győzködtek, hogy ne már.” De persze van, aki észre sem veszi, mibe ül bele: a Taxify-os közösség egy része csak bepattan és kipattan, így akad, aki azt sem tudja, hogy egy Teslában ült.
Digitálisan kényelmesebb
Andrea és Károly korábban voltak más taxitársaságnál is, de a Taxify-t tartják a leginnovatívabb megoldásnak. Mivel nem fizetnek fix havidíjat a társaságnak, és csak a munka után von le százalékot a Taxify, ezért a cukrászda mellett is tudnak így dolgozni: amikor épp van lehetőség fuvarra, mennek. Nappal általában Andrea, éjszaka Károly vezet, de mint mondja, idővel kéne még egy autó, mert „a párkapcsolatnak nem tesz jót, ha csak a kilincset adjuk egymásnak”.
Ráadásul a taxizás nemsokára a pár elsőszámú bevétele lesz, mert januárban elengedik a cukrászdát. Ennek oka Andrea szerint kettős: egyrészt a cukormentes és mindenféle érzékenységekre fókuszáló cukrászdák terjedése miatt már nem annyira jó üzlet az övék, másrészt régen két dolgozója volt a helynek, de mára csak egy maradt, szakképzett munkaerőt pedig egyszerűen nem találni.
Marad tehát a taxizás, a második autó terve azonban még képlékeny. Andrea szerint egy Tesla X nem volna rossz vétel, de még nagyon drága, várni kell, míg lejjebb megy a használt modellek ára. A Taxify budapesti tarifája egyébként 700 Ft alapdíj és 300 Ft/km vagy 75 Ft/perc, ez érvényes a Tesla taxira is.
Két év múlva megéri
Kivárni márpedig érdemes, mert a páros tapasztalatai szerint igenis megéri az elektromos autó. A sárga Tesla négy éves, Andrea kalkulációja szerint két év múlva behozza az árát. Egy átlagos műszak 10 címet jelent, ezen felül pedig külön is lehet hívni az autót, vagy akár Facebookon üzenni és kérni egy saját, kiemelt fuvart.
„A különutak mindenképp hosszabb utazások kell legyenek, hogy megérje addig kikapcsolni a Taxify applikációt”
– mondja Andrea. Az ilyen kérések gyakran szülinapi kocsikázások, meglepetések, mert Teslával furikázni itthon még kuriózumnak minősül.
A magyar Taxify szerint nagyon jók a Tesla Taxi visszajelzései, és nincs még egy ilyen taxi Budapesten. „Andreának és Károlynak is nagyon magas az értékelése, 4,95-5 között mozog. A visszajelzések között olyan értékeléseket találtunk, mint például: » szuper autó«, » awesome drive« és olyan hozzászólásokat kapnak például, hogy »Andrea profi, gyors és kedves«” – írták e-mailben.
Nem lesz túl sok konkurens
A Taxify-nál megemlítették, hogy a jövőben szeretnék támogatni az elektromos és hibrid autókat, így adja magát a kérdés, hogy Andrea és Károly nem tartanak-e attól, hogy egy nap elözönlik a várost a sárga Teslák. Ez a veszély azonban a casco megkötésének körülményessége és magas ára miatt egyelőre nem fenyeget, Andrea és Károly is csak kötelezőt kötöttek az autóra, amit szerintük a taxisok többsége egyszerűen nem mer bevállalni.
„Mondjuk úgy, hogy nagy az önbizalmunk vezetés terén” – mondja Andrea mosolyogva, bár könnyen beszél: régen autóversenyző volt, évekig ralikrosszozott, még országos bajnok ötödik helyezett is volt.
„Autóversenyzős múlt után olyan autóvezetési ismeretekkel rendelkezik az ember, amik mindenképpen jól jönnek, ha mondjuk csúszós az út”
– magyarázza, ugyanakkor a budapesti autókázásban szerinte nem sok előnyt jelent a versenyzői múlt.
Bár elektromos autó esetében sok dolog másként működik, mint egy mezei benzines modell esetében, Andrea szerint még ilyenkor sem mindegy, mennyire tapasztalt sofőr valaki.
Képek: Sebestyén László