Mitől lesz a vásárlás élmény, mitől lesz szimpatikus egy márka? Ezekre a kérdésekre adnak választ a 2018-as Mastercard – Az év kereskedője verseny győztes megoldásai. Idén harmadszor hirdették meg a pályázatot, közel harminc magyarországi kereskedő, köztük számos nagyvállalat versengett a címért.
„Az innováció fontos része a Mastercard vállalati kultúrájának, a verseny is ebből a megfontolásból jött létre. Egyrészt szerettük volna felhívni a figyelmet arra, hogy milyen nagyszerű megoldások vannak, másrészt inspirálni szerettük volna a piacot. Kezd felnőni egy új generáció, akiknek új elvárásaik vannak mind a digitalizáció, mind az ügyfélélmény területén. Az idei év áttörés volt – sok erős pályamunka érkezett, amiből azt látjuk, hogy egyre többen ismerik fel az új igényeket, és indulnak el ezen az úton” – mondta Mondovics Péter, a Mastercard marketing menedzsere.
„Nincs idő pocsék kávéra és rossz könyvekre”
A Bookline buszból lett mozgó könyvesboltja és országszerte működő partnerkávézói nem csak a könyveket hozzák el a vásárlóknak, igazi közösségi térré váltak. A sajátos hangulatú buszban pedig a vásárlók írókról és könyvekről ötletesen elnevezett kávék mellett élvezhetik kedvenc olvasmányaikat. A Bookline-busz a Legjobb multichannel fejlesztés, azaz a többcsatornás értékesítés és a Legjobb ügyfélélmény kategóriában is első helyezett lett a Mastercard versenyén.
„A Bookline busz nem csak egy ötletesen megvalósított marketing eszköz, az olvasással közösséget teremt és képviseli azt a missziót, amit az egész cég vall: az olvasásnépszerűsítést. A Bookline kilépve az online térből, a legizgalmasabb magyarországi kulturális fesztiválokon offline is megszólítja az olvasókat, és az adott fesztiválhoz szabott kínálatával alkalmazkodik az esemény közönségéhez. A busszal szerettünk volna a kávé és az olvasás szerelmeseinek egy különleges teret létrehozni és az idén kapott sok díj és elismerés, illetve a közönség visszajelzése alapján, ez úgy tűnik sikerült is – Sándor Gabriella, a Libri-Bookline kommunikációs és marketing igazgatója.
Jótettekkel egy jobb világért
A dm üzletlánc sok munkatársa önkénteskedik, amióta a vállalat külön programmal ösztönözi a kollégákat a jótékonykodásra. Az egészséges életmóddal kapcsolatos edukáció, rászoruló családok segítése, a bőrrák kialakulásának megelőzése – csak néhány a több tucat helyi ügy közül, amelyben a dm számos családnak és többezer gyermeknek segített. A Mastercard kifejezetten a hasonló kereskedői programok ösztönzésére hozta létre a Legjobb társadalmi felelősségvállalási programkategóriát, melynek első helyén idén a dm „Együtt egymásért” elnevezésű programja végzett.
„A dm idén ünnepelte 25. születésnapját, ez alkalomból 25 civil szervezetet támogattunk helyi közösségeket érintő projektek megvalósításában, s ezekbe a dm munkatársai is bekapcsolódhattak önkéntes munkával. A dm minden kollégának biztosít évente 1 napot, amit önkéntes segítséggel tölthetnek el egy választott szervezetnél. Azt tapasztaljuk, hogy a kollégák nyitottabbá válnak, szociális érzékenységük erősödik, és nő a vállalat iránti lojalitásuk. Olyan sorsokat ismernek meg, amelyek után átértékelik saját kihívásaikat, motiváltabbá válnak és olyan új kompetenciákat sajátítanak el, amelyeket a munkájukban is hasznosíthatnak” – Kanyó Roland, a dm marketing és PR menedzsere.
Pörgesd fel kerek tízesre – játékos vásárlás
A Legjobb kereskedői promóciónakjáró díjat idén a MOL vitte el. Programjukban egy mindennapi rutin feladatba csempésztek játékosságot, izgalmassá téve a vásárlást.
“A Pörgesd fel kerek tízesre promóció célja az volt, hogy a hagyományos mechanizmusokat átlépve bevonjunk egy olyan játékos elemet az aktivitásba, mely egyszerre szórakoztató és egyben ösztönző is. Nagyon örülünk neki, hogy ezzel nemcsak a vásárlóink, de a szakma elismerését is kivívtuk” – mondta Orosz András, a MOL Magyarország Kiskereskedelmi Igazgatója. „A jövő kulcsa a személyesség. Számunkra kiemelten fontos, hogy megértsük, a vásárlóinknak mire van szükségük és mit várnak tőlünk, így tudunk folyamatosan kiváló szolgáltatást nyújtani. Nagy hangsúlyt fektetünk a big data elemzésekre, mely mélyebb megértést enged azokhoz a döntésekhez, amelyek az egyéni, személyes vásárlói szokásokat befolyásolják. A piacon az tud hosszú távon a legsikeresebb lenni, aki a legjobban érti a vásárlóit és jól tudja prognosztizálni a fogyasztási trendeket, döntési preferenciákat. Ennek kell kiegészülnie a szubjektív vásárlói visszajelzésekkel, hogy jól értelmeztük az információkat és helyes irányba fejlesztjük a szolgáltatásainkat. Ma is és holnap is.”
Az év kereskedője
A fődíjért szoros verseny alakult ki idén. A szakmai zsűri többek között az eredetiséget is értékelte, de számított a pályázók megoldásainak hatékonysága és fejleszthetősége is. Az első helyen holtversenyben a Libri-Bookline és a SPAR végeztek. A Libri-Bookline két kategóriában is tarolt „Egy könyv: Egy kávé” programjával.
A SPAR modern, ügyfélbarát környezettel és környezetkímélő megoldásokkal tette élménnyé a vásárlást. Az ügyfélélmény mellett pedig kiemelkedő figyelmet fordított a társadalmi felelősségvállalásra. Az üzletlánc évek óta áll olyan, a társadalom számára fontos ügyek mellé, mint a kultúra, a sport, vagy a rászorulók segítése.
„2017-ben közel 170 millió forintot fordított társadalmi célú kezdeményezésekre és jótékonysági célokra a SPAR Magyarország. A vállalat mindig is nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy olyan közösségeket, szervezeteket támogasson Magyarországon, amelyek részt vesznek a társadalmilag jelentős ügyekben. A cégcsoport számára kiemelkedően fontos az egészségtudatos életmód, a tudatos táplálkozás és a sport támogatása és felkarolása. Ugyanakkor azokra az emberekre is gondol, akik nélkülözésben élik az életüket. Mi több, az üzletek vásárlóit is igyekszik bevonni olyan programokba, ahol ők maguk is segíthetnek a rászorulókon.” – mondta Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója.
Harmadik helyen a Budapest Park végzett. A rendezvénytér a népszerű koncerteken és programokon túl új szórakoztató elemekkel, élményeket nyújtó lojalitásprogrammal és megújult honlappal várta a látogatókat 2018-ban. A programok sikerét jelzi, hogy idén rekordszámú vendéggel büszkélkedhetnek, ebben az évben először félmilliónál is többen látogattak a Parkba.
“Az egyedülálló, különleges megoldásokra törekszünk, amivel még felejthetetlenebbé tehetjük a közönségünk számára a koncertélményt. Nincs ez másképp a szponzorainkkal sem – mindig kreatív, egyedi módon, közösen gondolkodunk és törekszünk az olyan együttműködésekre, amik passzolnak az adott brandhez, de mindeközben illeszkednek a Budapest Park génjeibe is. Ezért is örültünk Az év kereskedője versenyen elért eredményeinknek, mert ez egy olyan visszacsatolás, ami azt igazolja, hogy jó úton haladunk.” – mondta Kólya Dániel, a Budapest Park ügyvezetője.