A diétás és mindenmentes élelmiszereket gyártó és forgalmazó Szafi nemcsak egy brand, hanem egy trend is. Ebben a trendben pedig 2018-ban félmilliárd forintos forgalomnövekedés volt – és jóval több is lett volna, lesz is, de Burján Safira és Zsombor fontolva haladnak. (Mert minden lépés előtt gluténmintát kell venniük.)
„Itt jó lesz? Hoztam ki két széket a tárgyalóból” – mutat Burján Zsombor XIV. kerületi üzletük félkész részére, ahol a burkolaton kívül egyelőre csak két leszögelt asztal árválkodik, rögtön az utcára néző üvegfal előtt. Ott ülünk le, én háttal az utcának, szemben viszont a Szafi Shop nagyon is befejezett másik felével, ahol szerdán délben egy pillanatra sem áll le a forgalom. Vásárlók – többnyire harminc-negyven közötti nők – szüntelenül jönnek ki-be és nézelődnek, költenek.
A Nagy Lajos király úti bolt 2018 januárjában nyílt, 2019 márciusára várhatóan már bisztró is lesz benne. Vele egy időben avanzsál hasonlóan sokoldalúvá az Etele téri üzlet, és ezzel a korábban csak mindenmentes termékeiről ismert fejlesztő- és gyártó, a Szafi márka egy új dimenzióba lép.
„Még csak hároméves a cég, még nagyon az elején járunk” – mondja Burján Zsombor, a cég ügyvezetője, Szafi férje. A cég a 2018-ban eladott 2,5 millió darab termékével, összesen 1,7 milliárd forintos forgalmával (félmilliárdos forgalomnövekedéssel) hosszú távon látja a jövőt.
Mindenki Szafija
„Van ismerősöm, aki próbálta már a Szafi termékeket?” – tízévnyi Facebook-használat alatt ezzel a kérdéssel sikerül kiváltanom a legtöbb reakciót. Húszan kommentelnek vagy írnak rám egy órán belül, és már szórnak is kérés nélkül süteményreceptekkel és saját ételfotóikkal rég nem látott osztálytársak, emigrált barátnők, idősebb rokonok is, és köztük csak egy van, egy cukrász, aki elégedetlen; így kezdtem a 2017 decemberi Forbes Üzlet rovatában a cégről szóló cikkemet.
Forbes, 2017/12. Itt írtunk róluk először
Burján Szafi reform és mindenmentes élelmiszereket, elsősorban lisztkeverékeket és ételporokat fejleszt, mégsem egyszerűen csak vásárlói vagy követői vannak. Szafi termékeinek igazi rajongói, fanatikusai vannak. A Facebookon 248 ezren, az Instagramon több mint 113 ezren. Itt találkozom vele először én is: a feedet elöntő #szafifree és #szafireform tagek, a házi készítésű túrós batyuk, friss zsemlék vagy lángosok mögé gondosan beállított márkázott lisztes tasakok naponta visszatérő elemei a tartalomnak.
A Szafi nemcsak egy brand, hanem egy trend is.
„Nincs még egy olyan termék, ami ennyi mindentől mentes, természetes eredetű alapanyagokat tartalmaz, ennyiféle étrendbe beilleszthető és ilyen könnyen elkészíthető vele bármi, ráadásul finom” – foglalta össze Szafi sikere lényegét a korábbi Forbes-cikkben. A saját hashtagek mellett sorra olyanok állnak, hogy #paleo, #gluténmentes, #laktózmentes, #lowcarb, azaz szénhidrát-csökkentett, #lowfat, azaz (extra) alacsony zsírtartalmú, és még #vegan is. Ha pedig táplálkozásról van szó, meg tudatosságról, akkor éppen ezek ma a hívószavak.
A szinte minden, leggyakrabban gondot okozó allergén összetevőre érzékeny Szafi eredetileg saját maga kedvéért kezdett kísérletezni, és ma sincs ez másként. A piaci réseket még ma sem igazán üzleti szempontból keresi, hanem fogyasztóként. Azaz ha van már jó minőségű és ízű tejmentes fagyi vagy sajt a magyar piacon, ő nem szeretne plusz egyet kitalálni – „az ilyen gyártókkal inkább igyekszünk jó kapcsolatot ápolni” –, hiszen van még sok minden más, amiből itthon, de talán még külföldön sem elérhető egyszerre tej-, tojás-, szója- és gluténmentes verzió. Nem véletlenül keresik őket egyre több országból: print cikkünk megjelenése óta termékeik megjelentek Svédországban és Oroszországban is, egyedi címkékkel. Utóbbi helyen például cirilbetűssel, annyi különbséggel, hogy a magyar lángoshoz való lisztkeverék címkéjén pirog szerepel.
Nem mindenkinek
„Bruno Banani mottójában hiszek: Not for everybody” – a házaspár közös cégében az értékesítésért felelős Zsombor sejtelmesen mosolyog, hiszen válogathatnak a lehetséges franchise-partnerek között. Saját üzletük koncepciójára – amelyekben elsősorban persze saját termékeiket forgalmazzák – mostanáig több száz megkeresést kaptak. „Nem mindenkinek szeretnénk jogot adni, összesen ötven boltnál nem is tervezünk többet az országban. Nekünk elsődleges, hogy ahol egyszer kinyit, ott rentábilis legyen az üzlet, ne kelljen bezárni rövid úton.” Üzletileg tapasztalt partnerek jöhetnek csak szóba, és olyanok, akik például az üzletük teljes gluténmentességét is garantálni tudják, az esetleges szennyeződések elkerülése érdekében. Ez a műfaj ugyanis nagyon nem egyszerű, az alapján, ahogy Zsombor mondja.
„Egy gluténmentességi vizsgálat 15-20 ezer forintba kerül. Mi tavaly 1200-1400 laborvizsgálatot végeztünk, és idén még többet fogunk.” Mindenmentes termékeikre ugyanis csak akkor tudnak garanciát vállalni, ha üzemükben a szinte kizárólag külföldi alapanyagoktól a gyártósor apró alkatrészein át a dolgozók tenyeréig minden tökéletesen mentes az allergénektől, és ezt persze rendszeresen ellenőrizni kell. Ugyanezért tartott egy évig külső szakértői gyártót találniuk olyan saját fejlesztésű termékeikre, amelyekhez nekik nincsenek eszközeik, például a 2018-ban bevezetett száraz tészták, vagy a szintén 2018-as innováció, a speciális lekvárok előállításához.
Mindez a körülményesség megdobja a termékeik árát. Egy kiló, kenyérhez való mindenmentes (Szafi Free termékcsalád) lisztkeverék például 1939 forint, ennek szénhidrát-csökkentett verziója (Szafi Reform termékcsalád) 2180 forint a forgalmuk zömét adó webshopjukban. Árat a tavalyiakhoz képest annyival emeltek, amennyivel az ő beszállítóik is; az egyszeri vásárló számlájának végösszege persze az 1500 viszonteladójuknál eltérhet. És az ezzel kapcsolatos információkat egy eladónak, egy franchise-partnernek mind át kellene adnia a vásárlóiknak.
Mert úgy látják, hiába a nagy közösségimédiás felhajtás, a naponta többször frissülő oldalak, hiába a látogatott Szafi blog, még a rendszeres vásárlóik sem tudják pontosan, melyik termékük kinek és mire ajánlott, és főleg, hogy hogyan készül. Éppen ezért a Szafi Shopokban QR-kódokkal terveznek innoválni: a termékeket egyedi kóddal látják el, amelynek linkje alapján a vásárlóknak azonnal termékismertető videók jelennek majd meg.
„A miénk nem egy olyan termék, mint a BL 55-ös liszt, nem mindenki érti. Ráadásul Magyarországon nagyon-nagyon sok a táplálkozással kapcsolatos tévhit.”
Zsombor az asztalra mutat, ahol még mindig ülünk: körülöttünk a félkész burkolat a tabletek bekötésére vár, ugyanis a Szafi Shop Street food and Bakery-ben ilyenek mutatják majd a hasznos információkat, valamint a gyártás folyamatát, miközben vegán hamburgert, mindenmentes lángost (700-800 forint körül), vagy például szénhidrátcsökkentett, paleo palacsintát (2 db 990 forint) eszünk, esetleg az elviteles pékárúnkra várunk. Utóbbiak egyébként nem biztos, hogy helyben készülnek majd, egy részük valószínűleg a bérgyártótól érkezik – akit szintén hosszú ideig tartott megtalálni a mindenmentességi tisztasági elvárások miatt.
„Amit mi csinálunk, hogy ennyi allergéntől mentes ételeket fejlesztünk és gyártunk, az a magyar piacon biztosan tökéletesen egyedülálló. De mi külföldön sem láttunk még ilyet.”
Habár sajátmárkás termékpalettájuk már most is szokatlanul széles és bonyolult, Zsombor szerint a jövőben ez csak fokozódni fog, a termékfejlesztéssel nem állnak le. Eladták a koktél- és bártermékeket forgalmazó üzletüket, a Minden, ami bárt is, így a Szafi mögött álló Flair Mojito Kft. már kizárólag a diétás élelmiszerekre fókuszál.
„Elsősorban termékgyártók maradunk, a bolt és a majdani franchise csak mellékvágány”
– mondja Zsombor, és a forgalmi adataik alátámasztják, hogy üzletek nélkül is jól megvannak. Ettől függetlenül már a házhozszállítási opciókban is gondolkodnak: a két Street food and Bakery üzlet (a XIV. kerületi és az Etele téri) saját körzetében kiszállítja majd termékeit (kizárólag lebomló és újrahasznosított csomagolásban), de egy országos készétel-futárszolgálat is látszik a jövőben.
„Ebben nagy potenciál van, de ezt hagyjuk a végére.” Ahogy saját üzemükben és gyártó partnereiknél, úgy a majdani melegételt készítő konyhai partnerüknél is maximális tisztaságot várnak el, és saját élelmiszerbiztonsági vezetőt delegálnának a konyhába, a hét minden napjára. „Valószínűleg még mirelitpizzánk is előbb lesz, mint ételfutár-szolgáltatásunk, de látjuk, hogy ez lehet a vége.” Megkeresés már ezzel kapcsolatban is érkezett.
Fotók: Orbital Strangers