Szülés után, babázás mellett előjött belőlük a kreatív energia, saját üzletbe kezdtek, ma vállalkozó anyukák. Facebook csoportjuk egy éve indult, majdnem ötezren vannak, és nagyon aktívak. A Budapest Mompreneur Lounge#1 eseményén jártunk.
Mompreneur = anyuka, aki összehangolja a családi életet egy vállalkozással.
A fogalmat régóta használja a nemzetközi üzleti szakirodalom, itthoni képviselői kicsit több mint egy éve tartják egymással a kapcsolatot egy Facebook-csoportban, amelyhez mostanra majdnem 4900-an csatlakoztak. Kedden délelőtt pedig Budapest Mompreneurs Lounge #1 címmel megtartották első összejövetelüket, hogy személyesen is megismerjék egymást.
Körülbelül 40 anyuka és 4 bébi érkezik a Kaptár közösségi iroda rendezvénytermébe, az anyukák az asztalok mellett ülnek, a babák az asztal tetején, az asztalok alatt vagy ölben tekergőznek. Mellettünk babzsákok és egy szoptató szoba, ha szükség lenne rá – a háromórás szeánsz alatt időnként szükség is van rá.
Ez az első Mompreneurs-összejövetel, a hazai vállalkozó anyukák – maguk között csak mompok – eddig inkább virtuálisan tartották egymással a kapcsolatot. Már az első percekben kiderül, hogy van miről beszélgetniük, sok a közös téma, és öt perc alatt kirajzolódnak egyértelmű üzleti kapcsolódási pontok is.
Budapest Mompreneur Lounge #1. Középen Horváth Irma, az esemény szervezője (Fotó: Cseh József, Kaptár)
Az asztalomnál Judit, gyerekei születése előtt cégeknél volt szakpszichológus, ma saját vállalkozásában coachként dolgozik, ügyfélkörét leginkább szájhagyomány útján építi. Mellette Orsi, ő saját tervezésű játékbabákat horgol, főleg külföldre értékesíti azokat, és miközben horgoló workshopokat tart, most tervezi a magyar piacra lépést.
Pont kapóra jön neki a vele szemközt ülő Ági, aki több éves ügynökségi tapasztalatszerzés után ma már önálló online hirdetési szakértőként Facebook, Google Adwords és Instagram kampányokban segíthet neki. Az motiválja, hogy kevés pénzből (mondjuk 20 ezer forintból) érezhető (200 ezer forint) bevételnövekedést generáljon, mint ahogy a Mompreneurs több tagjának már megtette. Jobbján Anna, aki párkapcsolati, családi, munkahelyi kapcsolatok javításán dolgozik pácienseivel, terápiáit „gyógyító” selyemfestményekkel egészíti ki, ezeket maga készíti. (A nevek valódiak, de szándékosan csak keresztnevek, minden résztvevő ennyit matricázott magára.)
Mompok egymás között (Fotó: Cseh József, Kaptár)
Az nagyon gyorsan kiderül, hogy a Mompreneurs tagjai nem mindig szokványos ötletekre alapozva indítottak vállalkozást. A csapatban ugyan elég sok a coach, a tréner, a szervezetfejlesztő és a mentor, de általában ezt is megspékelik valamivel, kínai asztrológiával, kifejezetten önbizalom-, önbecsülésépítéssel vagy karrierváltó fókusszal. Akad, aki ügyvédként korábban házastársak közötti vagyonjogi szerződésekkel foglalkozott, ma inkább “érzelmi szerződésekkel” segíti a kapcsolatokat. Olyan is van köztük, aki mai lifecoach énjéhez szükséges tapasztalatait világutazóként (is) szerezte, miután négy évig tartó nászútján negyvenezer kilométert tekerve körbebiciklizte a Földet. Ő egyébként Zárug Zita, ismertebb név, hiszen könyvet is írt kalandjaikról.
Az érdekes foglalkozások versenyébe Andrea, a holisztikus üzleti mentor is benevezhetne, de vannak az övénél is meglepőbb profilú vállalkozások. A gyors bemutatkozásoknál csak kapkodjuk a fejünket: egészen változatos ötletekre lehet céget építeni, és azt egyébként sikeresen is működtetni.
- Van, aki például kézzel festett dizájnharisnyákat tervez,
- innovatív nyelvórákat, például sétálós angolórákat tart,
- minden részletre kiterjedően leszervez egy komplett kisgyerekes családi utazást, és előkészíti a terepet, bármelyik országba utazik a család,
- recepteket és hozzá a meghámozott fokhagymagerezdekig bezárólag konyhakész alapanyagokat szállít házhoz egy napon belül,
- női táskákat tervez ezer rekesszel és belső világítással,
- nőkre specializálódik, mint fotós és hozzá szépségszalont üzemeltet.
Nem ő volt a legfiatalabb résztvevő, viszont az egyik legaktívabb (Fotó: Cseh József, Kaptár)
Mindezt úgy, hogy sokan egészen mást csináltak korábban, vagy átlagos alkalmazotti munkakörben dolgoztak például egy multinál, ahová szülés után nem akartak, esetleg nem tudtak visszamenni. Szinte kivétel nélkül azt mesélik, hogy bár részben kényszer szülte új munkájukat, a szülés, az otthoni babázás saját magukat is meglepő kreatív energiákat szabadított fel bennük, és határozottan büszkék rá, hogy bele mertek vágni a saját vállalkozásukba.
És mindannyian úgy érzik, hogy a – Nagy Erika által indított – hazai mompreneur-közösségtől is sokat kapnak. Hasonló élethelyzetben vannak, hasonló dilemmák foglalkoztatják őket, hasonló megoldásokat keresnek, és egymást is tudják segíteni. A Facebook csoportjuk pörög, ha valakinek épp grafikusra, webdesignerre, könyvelőre van szüksége, beír, és azonnal jön rá valami ötlet.
Nyolc mompreneur egy asztalnál (Fotó: Cseh József, Kaptár)
Nem meglepő, hogy a Budapest Mompreneurs Lounge #1, az első Kaptárbeli esemény – amit az egyébként szervezetfejlesztéssel, tréningekkel foglalkozó Horváth Irma, maga is vállalkozó anyuka szervezett meg – sem az utolsó személyes találkozó lesz. Igény legalábbis biztosan van rá, a hazai mompok nemcsak babázni és vállalkozni, networkölni is kimondottan szeretnek.
(Korrekció: A cikk első verziójában azt írtuk, hogy Zárug Zita négy évig tartó nászútján négyezer kilométert tekerve biciklizte körbe a Földet. A helyes adat: 40 ezer kilométer. A hibáért elnézést kérünk, javítottuk.)