2017 márciusában Jan Hummel sárga lufik felé biccentett a Westendben, ezzel megnyitott az első magyarországi Fruitisimo, egyben az 58. közép-európai. A csehek gyümölcslébár-királya ma már öt budapesti egységnél tart, jövőre újabb 5–8 sajátot szeretne, és az éppen zajló tárgyalások nyomán 2023-ig az ötvenedik magyarországi dzsúszozó lufijait is felfújhatják. Mindeközben dobbantanak Németországban, Lengyelországban, Ausztriában és Oroszországban is.
„A cseheket tíz évvel ezelőtt szoktattuk rá a frissen préselt dzsúszokra, most a magyarokkal tesszük ugyanezt” – mondta optimistán 2017 márciusában Jan Hummel, és sárga lufik felé biccentett a Westend étteremsorán. Közép-Európa gyümölcslé-franchise királyának akkor éppen az volt a legújabb, 58. dzsúszbárja, egyben az első magyarországi. Az októberben megnyitottakkal együtt már a 77. egységet is meghaladták, köztük öt 66 csehországi, 6 szlovákiai és 5 magyarországi helyszínnel, és Jannak esze ágában sincs leállni: egy éven belül további 5-8 új itteni helyszínt tervez, azzal együtt, hogy új országokba is belép sárga lufijaival.
Jan Hummel, akinek csak egy főnöke volt (Fotók: Fruitisimo)
A prágai Jannak egész életében csak egy főnöke volt, az is csak négy hónapig, huszonévesen egy amerikai nyári munka alkalmával, de erre a tapasztalatra építette aztán saját európai cégét. „Elég jól kerestünk kint, és a 2001-es New York-i tragédia miatt a dollárjaink felértékelődtek” – Jan és barátja, Tomáš Lichtenberg megtakarításait a szülők kiegészítették, hazatérésük után, 2003-ban így indult el a Fruitisimo, ami akkor még inkább fagyizó volt.
Az olasz recept alapján, saját kézzel, minőségi alapanyagokból készülő fagylaltok jól mentek a 2000-es évek elején Prágában, ahol akkoriban nem nagyon volt más hasonló hely. A Fruitisimo Ice cream mellett hamarosan megjelent a Fruitisimo Fresh, amely kizárólag frissen préselt gyümölcs- és zöldségleveket árult, de fagyikat és a gyümölcsleveket ma már nem választják ketté, egységeikben mindkettőt egy helyen megvehetjük. Ugyanakkor Tomášt két éve kivásárolta a cégből társa, és kisebb részben új befeketők.
Friss dzsúsz, friss videó. Ez a Fruitisimo Magyarországon
A tavaly tavaszi első magyarországi nyitásuk óta újabb 150 ezer eurót fektettek be Magyarországon, a forrást csehországi anyacégük biztosította. A magyar boltok számának gyors növekedését persze az eladások növekedése előzte meg, ami a tulajdonosok szerint leginkább az aktuális életmódtrendeknek köszönhető. A Westend után fagyis-gyümölcsleves bódét nyitottak az Allee-ban, a pesti Árkádban, most októberben az Aréna Plázában és a Camponában. Jövőre újabb öt-nyolc új helyszínt szeretnének, szinte magától értetődően most is leginkább fővárosi bevásárlóközpontokkal szemeznek, vidéken felkészül Győr és Pécs – számol be Jan hosszú és lelkes emailben a fejleményekről.
Az ugyanis már a 2000-es évek elején gyorsan kiderült, hogy a plázák és a közlekedési gócpontok tökéletes helyszínei a pultoknak, ma is ez a fajta lokációválasztás az üzletpolitikájuk kulcsa.
Kis befektetés, gyors megtérülés
A Fruitismo koncepciójának e mellett fontos pillére az alacsony befektetési költség is (standjaik többsége nem több 20 négyzetméternél, tíz üzlet nyitása körülbelül 500 ezer euró), és gyors megtérülés a forgalmas helyszíneken. „Nagy lehetőséget látunk a magyar piacban az egészségtudatosság divatja miatt, a mi márkánk pedig jó lehetőség az F&B szolgáltatóknak arra, hogy szélesítsék palettájukat és kiterjesszék jelenlétüket már meglévő piacaikon” – írja Jan.
„Köszönhetően a három már működő, és két októberben megnyitott üzletünknek, mostanra bebizonyosodott, hogy a Fruitisimo működik a magyar piacon. Éppen ezért franchise-rendszerben kezdünk el gondolkodni.”
Jelenleg két nemzetközi lánc itteni egységével tárgyalnak ez ügyben, kizárólagosságról egyik esetben sincs szó. Bár konkrét neveket nem árul el, arra Jan is utal, hogy mindkét potenciális partner nagy tapasztalattal bír az üzletfejlesztés és kiterjesztés területén, és hogy az olyan láncok mint a Shell és a Hamleys már Prágában is bizonyították számukra együttműködési készségeiket.
A fagyikat Csehországból hozzák, saját üzemükből
„Szerintem a bolt a boltban modell a kiskereskedelem jövője, mert ez szinergiát hoz a munkabérekbe és a vásárlói folyamatokkal is összhangban van.”
A franchisingnak köszönhetően – számításaik szerint – 2023-ra az ötven magyarországi egységet is elérhetik.
„A következő két év növekedési terve: elterjeszteni a Fruitisimót Európa-szerte.” Jan azt írja, multifranchise-rendszerben gondolkodnak, Németországban épp most állapodtak meg három üzlet nyitásáról, és már készítik elő a 2019-es belépést Lengyelországba, Ausztriába és Oroszországba is.
Miközben Csehországban a több mint 80 egységet működtető Ugo a legkeményebb ellenfelük, onnan kilépve persze másokkal is találkoznak majd. Németországban az Immer Grün, a világpiacon pedig a Boost Juice és a Joe & The Juice a legkomolyabb versenytársaik Jan szerint. Ugyanakkor a Fruitisimo tulajdonosai úgy látják, mindig egy lépéssel a konkurencia előtt tudnak járni, mert egyedi tervezésű informatikai és kasszarendszerrel dolgoznak. Hűségprogramjuknak most 220 ezer tagja van, akiknek fogyasztási szokásaikat ismerik és elemzik, és hát az influencerkampányokban rejlő lehetőségeket is kihasználják, a közösségi média a marketingstratégiájuk sarokpontja.
Ugyanakkor – hangsúlyozza a tulajdonos – a termékeik még mindig kiváló minőségűek, igyekeznek minden esetben a környékről beszerezni a növényi alapanyagokat, azok fel nem használt részeit visszajuttatni a természetbe, helyi munkaerővel dolgozni, továbbá PLA alapú, tehát lebomló műanyag poharakat használnak.
Olvasd el korábbi, kapcsolódó cikkünket!
Egy cseh szoktatja friss dzsúszokra a magyarokat