A Magyar Nemzeti Bank nevében csalók hamis emaileket küldenek ki. Pénzt, banki adatokat próbálnak megszerezni. A jegybank feljelent.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ügyfélbejelentések alapján értesült arról, hogy ismeretlenek a jegybank nevében, vagy annak elvárásaira hivatkozva, esetenként az MNB hivatalos elérhetőségeit is tartalmazó, az MNB által alkalmazott levelek formavilágához hasonló magyar nyelvű emailt küldtek ki. Ehhez hasonlóm megtévesztő csalási kísérlet legutóbb 2016 decemberében történt.
A mostani levelek egy része – hasonlóan a korábbiakhoz – az úgynevezett 419-es vagy nyugat-afrikai/nigériai csalás jellegű: ezeknél a feladók nagy összegű pénz – jelentős örökség – rövidesen várható érkezéséről értesítik a címzetteket – áll az MNB sajtóközleményében. Az átutalás feltételeként ugyanakkor a feladók az MNB-nek kérik az ügyfelek saját banki azonosítóit (pl. a várható átutalások eredetének igazolására, bizonyítására), illetve pénzt, rövid határidővel.
A levelek másik típusa szerint az MNB éppen azért kéri el az ügyféladatokat, hogy könnyebben felderíthesse a jövőben az ügyfelet érintő esetleges csalási kísérleteket.
Ha az ügyfelek az üzenetekre esetleg gyanútlanul válaszolnak, a megszerzett azonosítókkal a csalók pénzt emelhetnek le bankszámlájukról.
Az MNB soha, semmilyen alkalommal nem küld ki ilyen tartalmú leveleket, soha nem kéri a bankszámla-, bankkártya-adatokat, fogyasztóknál átutalással összefüggő ügyintézést nem végez, azzal kapcsolatos információt e-mailben nem igényel. Az MNB szerint üzenetek feladói ismeretlen bűnözők, akik egyértelmű célja a fogyasztók megkárosítása. A jegybank azt javasolja, hogy aki ilyen témájú üzenetet kapott, semmiképp ne válaszoljon, és az esetet jelezze az MNB-nek. Ha valaki mégis kiadta banki azonosítót, szóljon saját bankjának. Az MNB ilyen esetben ismeretlen tettes ellen csalás gyanúja miatt büntető feljelentést tesz.