Szandra 5 évvel ezelőtt látogatóba utazott az Egyesült Államokba a 60-as években kivándorolt és ott családot alapító anyai nagybácsihoz és számára ismeretlen rokonaihoz. Jól érezte magát Kaliforniában, modellkedni kezdett, ott maradt. De nem ebből lett a biznisz.
Az unokatestvérek barátai között akadt egy séf, Omar Lara, aki Budapesten már kóstolta a kürtőskalácsot, és egyből szerelembe esett az édességgel. Szandrának is ez volt a legkedvesebb magyar édessége, ma is emlékszik a nagymama sütötte kürtőskalácsok ízére. Ők ketten gondoltak egy nagyot. Üzletet álmodtak, amibe mindenki beletette a maga erőforrásait. Omar az üzleti tapasztalatot, Szandra a receptet, kreativitást, és mindkettőjük a megtakarított pénzét. A House of chimney cakes (Kürtőskalács-ház) valahogy így indult, de az ötlettől a megvalósításig legalább egy évet kellett várni.
Szabó Szandra
Amerikai élmény egy kürtőskalácsból
A pálmafákkal övezett kaliforniai utcában lévő üzlethelyiségre kocsikázás közben figyeltek fel, és rögtön le is csaptak rá. „Tavaly november elején nyitottunk, cirka 80 ezer dollár befektetéssel, ami hamarosan meg is térül. Én a tradicionális verziót tudtam elkészíteni, de az amerikai ízlést az évek alatt kiismerve úgy gondoltam, hogy a szokványos forma és ízvilág ide kevés lenne. Az amerikaiak szeretik és el is várják a „wao-élményt”, így ennek megfelelően alakítottuk ki a menüt” – mondja Szandra. Bár árulnak egyszerű formát is, az üzletet egyértelműen a kürtőskalácsból készült édességbombákra alapozzák. Milyenek ezek?
A kalácsból nem a jól megszokott hengeres, hanem tölcsérformát sütnek, amit aztán a szokásos fahéjas, kakaós, kókuszos, diós bevonaton túl cornflakes, Oreo, cukorka morzsákba hengergetnek, majd jégkrémmel töltik meg, és gazdagon díszítik, töltelékként almáspitét, nutellát, mogyorovajat és kekszvajat használnak.
A legolcsóbbért 6 dollár 50 centet (1700 Ft körül), a legextrábbért 9 dollárt (2500) kell fizetni, de átlagosan 8 dollár 50 centet kérnek egy-egy adag különleges édességért. Eredetileg hatféle kreációval indultak, és nem bíztak semmit a véletlenre, kifejezetten olyan töltelékeket használtak, amit az amerikaiak már jól ismertek. A fagyin túl Oreos, pillecukros, almáspités, sajttortás, karamell-popcornos töltelékkel megtöltött kalácsokkal biztosra akartak menni, és igazuk is lett: ezek fogynak a legjobban. Az állandó menü azóta bővült, de kifejezetten egy-egy időszakra is készítenek „seasonal” kreálmányokat. Ilyen volt például a közelmúltból a Mickey Chimney Cake, a figura megjelenésének 90. évfordulója alkalmából, vagy a Pink Cancer Chimney Cake a mellrák hónapja (október) kapcsán. „Az utóbbiból befolyó összeg 25 százalékát egy érintett alapítványnak adományozzuk” – teszi hozzá Szandra. Sokan jönnek azért, hogy videót készítsenek róluk, mert különlegesnek tartják, amit csinálnak. A FoodBeast népszerű kajás blogon megjelent videó nézettsége már 10 milliónál jár, és a Food Network szerint ott vannak Amerika 13 legőrültebb, legfullossabb desszertjei között.
„Ennek ellenére még most is gyakran lépnek az üzletbe, úgy, hogy azt hiszik, mi churrost árulunk. Mondjuk ez nem meglepő, itt a környéken ezt ismerik” – mondja. A környék pedig nem más mint a kaliforniai Anaheim, szinte kőhajításnyira a Disneyland Parktól. A siker nyilván ennek is köszönhető, hiszen akik Disneylandbe mennek, általában előtte tájékozódnak a környékről, megtalálják a House of chimney cakes finomságait. És ha már megtalálták, nem csak nézni szeretnék. A kürtőskalácsból egyébként nemcsak Amerikában készítenek különleges desszertet, idén nyáron a Vitéz Kürtőskalács is megnyitotta az első desszertezőjét a Fővárosi Állatkerthez közel. A klasszikus kürtősön szocializálódott magyar vásárlóknak magyaros desszerteket kínálnak, van köztük Madártej kürtőskaláccsal, Tejbegríz kürtősdarabokkal, Áfonyás Kürtőskarikák egy pohár tejjel vagy a Mákos Kürtős Guba.
A legőrültebb 13 desszert között
A House of chimney cakes kis döcögés után gyorsan beindult. Az utóbbi hónapokban körülbelül nettó 30 ezer dollár (kicsit több, mint 8 millió forint) körül alakult az árbevételük havonta, amivel Szandráék egészen meg vannak elégedve. „Itt sokféle édesség kapható, de a kürtőskalácsot egyáltalán nem ismerték. Először bizalmatlanok voltak, de nagyon kíváncsiak is, szívesen kipróbálták. Omarral a feladatokat nagyjából leosztottuk, de minden fontos üzleti döntést közösen hozunk meg. Én leginkább a kreációk trendi kivitelezéséért, a minőségéért, valamint az üzlet modern kialakításáért vagyok felelős. A partnerem része az üzletvezetés, és az ízvilág harmonikus összeállítása. Ebben igen jártas, hiszen korábban séfként dolgozott” – magyarázza Szandra. A népszerűsítéshez a közösségi médiát használták. Mivel biztosra akartak menni, megbíztak egy marketingcéget azzal, hogy segítsen az Instagram-oldal kiépítésében, a médiamegjelenésekben, de ma már ezeket a szolgáltatásokat nem veszik igénybe, maguk intézik. A piacokon itt-ott megjelent kürtőskalácsosokon felül komoly versenytárssal eddig nem kellett számolniuk. A profitot jelenleg bővítésre szeretnék fordítani. Hosszú távú terveik egészen grandiózusak: franchise-ot indítanának, amihez meg is tették már az első lépéseket.
Borítókép: House of Chimney Cakes