Az 1962-es GTO-t a napokban árverezték, 13 milliárd forintot fizetett érte valaki.
A Sotheby’s elárverezte az egykori Microsoft-fejes Greg Whitten autóját. A háromszáz lóerős, háromliteres, V12-es motorral felszerelt modell annak idején 18 ezer dollárba került, ez mai árfolyamon 150 ezer lenne, de közben eltelt fél évszázad – és az autó egyre csak drágább lett.
Ferrari GTO Fotó: RM Sotheby’s / Forbes.com
A teremben mindenki izgatott volt, amikor elindult az árverés, és nem vacakoltak sokat:
az autó ára 12 perc alatt elérte a 44 millió dollárt, ez forintra átszámítva percenként nagyjából egymilliárd forintos növekedést jelent.
A licit 48,4 millió dollárnál állt meg, ám azt nem tudni, hogy ki fizet majd ennyit, a licitáló ugyanis csak egy megbízott személy volt.
De miért a felhajtás?
Az 1962-es GTO (Grant Tourismo Omologato, vagyis versenyautóként is elismert autó) a maga nemében egy fogalom. Nincs belőle túl sok, ezért a világ elitje kapva kap az alkalmon, hogy rátegye a kezét egyre – az első körös tulajdonosok köre is exkluzív volt, a névsort maga Enzo Ferrari hagyta jóvá. Ez az autó egyszerűen nem hajlandó veszíteni az értékéből, és ezt a piac is igazolja, egyre brutálisabb összegeket hajlandóak fizetni egy darabért. A német autóversenyző, Christian Glaesel a saját 1963-as GTO-ját egy privát adásvétel során elképesztő, 70-80 millió dollár közötti összegért adta el a WeatherTech alapítójának, David MacNeilnek. (Mivel az adásvétel nem aukció volt, így pontos összeget sem tudni, csak egy becslést). Rebesgetik, hogy egy másik privát adásvételen az amerikai műgyűjtő, Paul Pappalardo 52 millió dollárért vált meg a szeretett GTO-jától. Utoljára 2014-ben volt nyílt árverés, akkor 38,1 millió dollárért kelt el az egyik modell.
A Ferrari-történész és szakértő Marcel Massini egy tévés interjúban azt nyilatkozta, hogy a következő években ezek az autók akár már százmillió dollárt is érhetnek az új tulajdonosaiknak. Azért a történelem során itt is voltak mázlisták és jó üzleti érzékkel rendelkező autófanatikusok. Például Frank Gallogny gyűjtő egymillió dollárt fizetett egy mezőn rozsdásodó GTO-ért, ami akkoriban valószínűleg ötletnek tűnt, de aztán helyreállíttatta, és 4,2 millióért eladta.