A csőd szélén tántorgott a vállalat 1997-ben, amikor egy bizalmas vezetői értekezleten feltette azt a bizonyos kérdést – és meg is válaszolta.
Könnyen elfelejtjük, hogy az Apple útja ahhoz, hogy a világ legértékesebb tőzsdei cége legyen, és a történelemben elsőként érje el az 1 000 milliárd dolláros értékelést, könnyen derékba törhetett volna, amikor majdnem kifogyott a pénzből. Steve Jobs egyetlen mélyreható kérdést tett fel, hogy újra sínre tegye a vállalatot.
Ahogy az amerikai Forbes vezetői tanácsadással foglalkozó vendégszerzője írja, előadásaiban gyakran mutat meg egy pixeles videót a legendás Apple-vezérről egy 1997-es értekezlet közben. Jobs nyolc héttel korábban tért vissza a bajba jutott céghez, ahonnan 1985-ben rúgták ki.
A jövő több volt, mint borús: a cégnek csak 90 napi működésre elegendő pénze maradt a bankban, nem sokan fogadtak volna a túlélésére, nemhogy olyan magasságokba jusson, mint ahogy most áll.
A jó stratégia jó kérdéssel kezdődik
Azon az 1997. szeptember 23-i értekezleten Jobs bejelentette a személyzetnek, hogy az Apple a termékkínálatának 70 százalékát megszünteti. “Ez egyszerűen túl sok dolog” – mondta. “Az Apple túl messzire sodródott attól, hogy az alapokat igazán jól csinálja.”
Ezután megmagyarázta, hogy miért vágta meg ilyen drasztikusan a kínálatot. Egyetlen kérdéssel kezdődött:
“Mi az Apple, mi keresnivalónk van ebben a világban?”
Jobs így fogalmazta meg a válaszát:
“Mi nem azért létezünk, hogy dobozokat gyártsunk embereknek, amivel el tudják végezni a munkájukat – habár jók vagyunk ebben. Az Apple ennél többről szól. Az Apple legmélyebb értéke az, hogy emberek szenvedéllyel meg tudják változtatni a világot. Akik elég őrültek ahhoz, hogy elhiggyék, meg tudják váltani a világot, ők azok, akik meg is teszik.”
Bejelentette, hogy ezentúl nem a cég nem technikai specifikációkkal és a sebességgel reklámozza magát, hanem azt fogja kommunikálni, a termékei hogyan segíti a legfontosabb vásárlóit– az őrülteket, a vakmerőket.
Ez a kérdés, és a rá adott válasz vezetett a vállalat ikonikus reklámszlogenjéhez (“Think Different”), állította talpra a céget, és indította újra el a siker útján, és azzá váljon, ami most: egy több mint 1000 milliárd dollárt érő pénzgyárrá.