Az Egyesült Államok szép lassan nyaralásfóbiás lett. Pedig a pihenés kihagyása szinte mindig a hatékonyság rovására megy.
Miért nem nyaralnak többet az amerikaiak? – teszi fel a kérdést magának az európai. Ugyanezt kérdezi magától a Forbes.comon megjelent cikk szerzője, Roger Trapp is. Kívülről nézve úgy tűnik, az Egyesült Államok egyszerűen képtelen gyakorlatba ültetni a „szabadidő” fogalmát. Annak ellenére, hogy az amerikaiak nagy része szeretne néhány napra elszabadulni egy tenger- vagy medenceparti feltöltődésre, a felmérések azt mutatják, a legtöbbjüknek ez csupán álom marad. A munkavállalók ellazulásában maga a rendszer sem segít: az Egyesült Államok az egyetlen olyan fejlett ország, ahol nincs államilag garantált fizetett szabadság.
A kérdést a The Hard Break című könyv szerzője, Aaron Edelheit is felteszi. Edelheit a „24/6 életmód” mellett teszi le a voksát, azaz azt hangoztatja, hogy minden héten legyen legalább egy olyan nap, amikor egyáltalán nem dolgozunk.
Ez az engedmény persze egy átlagos, kétnapos hétvégékhez és normális nyaraláshoz szokott európai számára nem nagy szám, de az amerikai munkakultúrában, ahol a 0–24-es teherbírás az elvárt, ez a felvetés mindenképp elgondolkodtató.
Edelheit akkor tapasztalta meg személyesen is, hogy a (kényszer)pihenő inkább pozitív, mint negatív hatással van a hatékonyságra, amikor egyszerre támadtak üzleti nehézségei és egészségügyi problémái. Elkezdett terápiára járni, újraértékelt mindent, amit addig csinált. Végül rájött, hogy mi az, ami nem működik a rendszerben: az, hogy heti hét nap folyamatosan dolgozott, nemcsak a magánéletét nem kímélte, a vállalkozásának sem tett jót. Azóta hangoztatja, hogy milyen fontos a heti egy nap pihenés: kreatívabbá, hatékonyabbá tesz, és kevésbé valószínű, hogy hibázunk. Más kérdés, hogy hogyan válhatna ez normává egy olyan országban, ahol a hétvége fogalma teljesen más, mint Európában.
Ráadásul a helyzet, úgy tűnik, egyre rosszabb.
A Project: Time Off nevű amerikai kezdeményezés becslései alapján múlt évben az amerikaiak 662 millió fizetett szabadnapot nem használtak fel. Azóta, hogy Edelheit megírta a könyvét, már 705 millió napról van szó.
A számok a Kimble Applications (egy Egyesült Királyságokban lévő szofvercég) nemrég publikált felmérése szerint sem kedvezőek. A kérdőív alapján az amerikaiak 47 százaléka nem veszi ki az összes szabadnapját, 21 százalékuk pedig több mint öt napot pocsékol el azzal, hogy nem veszi ki.
De miért ennyire lehetetlen gondolat egy átlagos amerikai számára az, hogy nyaralni menjen? A kutatás tanulságait a Forbes.com egy másik cikke veszi sorra. Ez alapján az amerikaiak négy fő okból nem vesznek ki szabadságot:
1. A nyaralás gyakran ahelyett, hogy csökkentené a stresszt, csak növeli azt.
A felmérésben részt vevők 27 százaléka válaszolt úgy, hogy túl sok projektje, határideje van ahhoz, hogy lelépjen, 13 százalékuk pedig attól félt, mi várja őket akkor, ha visszatérnek. Jól mutatja ezt a cikkben bemutatott értékesítőként dolgozó nő története is. A fiatal nő elutazott egy hétre, amikor viszont visszatért, szembetalálkozott a főnökével, aki azzal támadt neki, hogy a számok egész évben nem voltak olyan alacsonyak, mint abban az egy hétben. Jött a nyomás, a stressz, majd a kórházi ügyelet.
2. A főnök nem szereti.
A felmérésben részt vevők 19 százaléka válaszolt úgy, hogy azt érzi, a menedzsment nem nézné jó szemmel, ha nyaralni mennének.
3. A technológia miatt sokkal nehezebb valóban kikapcsolni és kikapcsolódni.
A válaszolók 48 százaléka néz rá néha, mi folyik a munkahelyén nyaralás alatt. 19 százalékuk minden nap.
4. Félelem attól, hogy a nyaralás miatt kisiklik a karrier.
14 százalék gondolta úgy, hogy az, ha nem veszi ki az összes szabadnapját, jobb lehetőségeket teremt arra, hogy fejlődjön a munkahelyén.
És mi a helyzet itthon?
Magyarország a 20 napos alapszabadságával átlagosnak mondható (az EU-ban évi négy hét a minimum). Talán azért, mert a nyaralásfóbia itthon nem akkora probléma, mint az Egyesült Államokban, kevesebb adat található arról, hogy hogyan, mennyit pihen a magyar, vagy hogy hány napot nem vesz ki. Lazulás tekintetében azért még van hova fejlődnünk. A Profession.hu 2016-os felmérése szerint a magyar munkavállalók 53 százaléka dolgozott a nyaralás alatt is, tíz százalékuk rendszeresen, függetlenül attól, mennyire volt fontos a feladat. Emaileket 52 százalék nem néz, viszont csupán 16 százalék volt az, aki nyaralás közben nem veszi fel a telefont.
A korszerű cégben nincs one man show – és így a szabadság sem gond
Korlátlan, fizetett szabadság – működne, vagy káoszt hozna?