Ahogy egyre több és több információ érhető el rólunk online, úgy kezdett el felértékelődni az online reputációmenedzsment szerepe is. Gondoljunk bele! Legyen szó egy állásinterjúról, vállalati tenderről, vagy akár csak a hiúságról, az énmárka szerepe elhanyagolhatatlanná válik. Az emberek több mint fele rákeresett már a saját nevére egyszer. Az érdeklődés tehát megvan. Viszont több mint 50%-uk még mindig nem foglalkozik az online tettei következményeivel, miközben közel harmadukat rúgták ki munkahelyükről, vagy fel se vették őket az online elérhető információk miatt. Tudatosság viszont még nincs.
Az online reputációmenedzsment pont ezt a tudatosságot adja meg. Itt arról a folyamatról van szó, amikor megismertetjük másokkal a rólunk kialakított online képet, és megpróbáljuk pozitívan befolyásolni azt. Akár egyéni, akár szervezeti szinten.
Gyakorlatban ez azt jelenti, hogy felmérjük a jelenlegi reputációnkat, majd azokat az eredményeket is, amelyeknek negatív hatása lehet. És ezeket próbáljuk meg kezelni, eltüntetni, vagy pozitív hírekkel háttérbe szorítani.
A következő hetekben egy 4 részes cikksorozat keretében azt mutatom be, hogy miért annyira érdekes és felkapott ez a téma manapság. A sorozat témái:
- A reputációmenedzsment fontossága és az online reputációnk állapotának felmérése
- Így elemezd a reputációd online és alkoss stratégiát a javítására
- Alapozd meg a tartalomgyártási tevékenységed
Miért számít az online reputációnk?
– Az online található információnak fontos döntéselőkészítő szerepe van
Egy állásinterjú tipikusan ilyen helyzet. Beadjuk önéletrajzunkat rengeteg más jelölttel együtt és már akár az előszűrési folyamat része lehet az, hogy megnézi a cég HR-ese, hogy mit talál rólunk a közösségi médiában, vagy Googleben a nevünkre keresve. Ha mi nem is tesszük meg ezt a keresést, biztosak lehetünk benne, hogy ők igen. Az elérhető információ (legyen az egy cikk, interjú, a profilképünk vagy a kommentjeink) befolyásolni tudják a döntésüket. Akár pozitív, akár negatív irányban.
– Online bárki mondhat bármit, következmények nélkül
Egy volt barát, barátnő, vagy egy csalódott kolléga, aki helyett mi kaptunk előléptetést? Egy versenytárs cég, akinek csökkent a bevétele a piacra lépésünkkel? Tipikus példái lehetnek azoknak, akik online mocskolódni kezdenek. Ezt pedig névtelenül is megtehetik.
Az itthon is egyre gyakrabban felmerülő online bullying egyre nagyobb fejtörést okoz. Gyerekek körében ráadásul ennek életreszóló következményei lehetnek.
– Régi tartalmakat szinte lehetetlen eltávolítani az internetről
Valamit tettünk 2010-ben, ami ma már kínosnak számít Facebookon? Olyan felvételt készítettünk, amit ma bánunk és valaki feltette a netre? Sokan az életük nagy részét online éljük. Ott tároljuk a képeket, videókat, vagy épp elég a közösségi médiában lévő megnyilvánulásokra gondolni. Sőt, azt sokan nem is tudják még a Cambridge Analitika botrány után sem, hogy mi mindent tárolnak rólunk a médiaóriások és azzal hogy élhetnek vissza.
A megfelelő tartalom segít, de a legtöbben nem tudják, hogy kell csinálni és eljuttatni a megfelelő helyre
A konzisztens és megfelelő online tartalom határozottan segíthet abban, hogy elérjük céljainkat. Ez döntheti el, hogy
- felvesznek vagy előléptetnek minket a kiszemelt pozícióba,
- tőlünk rendelnek meg egy terméket
- vagy inkább velünk dolgoznak mint a versenytárssal.
Ráadásul a saját lelkiismeretünket is megnyugtatja ha tudjuk, rendben van az online hírnevünk.
Ebben a cikksorozatban épp ennek elősegítése érdekében összegyűjtöttem néhány, a gyakorlatban is alkalmazható tanácsot, hogy Te magad is pozitívan tudd befolyásolni a saját online márkád. Azonban még mielőtt belevágnál, érdemes megvizsgálni, hogy jelenleg milyen a hírneved – és mi a kívánt állapot, amit el szeretnél érni.
1. Ellenőrizd a jelenlegi reputációdat
Első lépésként keress rá a saját, vagy céged nevére Googleben és nézd végig a találatokat. Itt első körben a top 10-re érdemes koncentrálni, de hasznos lehet a top 20-30 pozícióban lévő találatokat is megnézni.
Amire érdemes odafigyelni:
- A keresés előtt jelentkezz ki a Google fiókodból, vagy egy olyan böngészőből keress, amit egyébként nem használsz és nem engedélyezted a sütiket. De minimum inkognitó módban keress. Így kiszűrhető, hogy “személyre szabott találatokat” láss.
- Arra a névre keress, amire mások is fognak. Ha van bevett beceneved, használod is, vagy pont hogy nem használod a harmadik neved, akkor ezeket a változatokat is vedd figyelembe.
2. Diagnosztika és a célok meghatározása
Amiket találsz a keresés során, oszd be kategóriákba:
- Negatív: Ez a legrosszabb lehetőség. Nem csak azt jelölheti, ha bűnügyi hír jelenik meg rólad, de lehet ez egy kellemetlen közösségi média poszt is akár, vagy egy romboló hatású tartalom. Közösségi médiában egy bejegyzéssel, vagy akár egy blogposzttal akár anonim módon is könnyen rombolható másnak a reputációja.
- Semleges: Ezek a jellemzően idejétmúlt, vagy adminisztratív találatok, amelyek se nem ártanak, se nem javítanak a megítélésünkön. Cég esetén például egy céginformációs adatbázis tipikusan ilyen. Vagy személy esetén az, hogy nyertünk egy matematika versenyt harmadikos korunkban.
- Más személy: Ez akkor fordul elő elsősorban, ha gyakori a vezeték és a keresztnevünk is, és nem különböztetjük meg valami különlegessel. Rengeteg Nagy Dávid és Kiss Ádám van az országban. Ekkor a legrosszabb eset az, ha véletlenül rólad kerül fel egy kép akkor, amikor más reputációját rontják. De ez rendkívül ritka és legtöbbször könnyen javítható.
- Pozitív: olyan tartalmak, amiket márkázás szempontból szívesen veszünk és még rólunk is szól. Ha most nem is hemzseg ettől a Google toplista, akkor a cél, hogy minél több ilyen találatot kapjunk egy keresésnél a jövőben.
Ha átnéztük a top 20-30 találatot, már képesek vagyunk egy alap diagnózis felállítására. Gyorsan kiderül, hogy milyen jellegű találatok dominálják a Google találatokat. Ez alapján pedig meghatározhatóak a célok. Ezek olyan jövőbeli kitűzések lehetnek, mint:
- a negatív találatok semlegesítése, vagy eltüntetése
- a pozitív találatok előrehozása
- új találatok generálása
3. Nézd meg a versenytársaidat
Ne elégedj meg azzal, amit magadnál láttál. Ismersz olyanokat, akik ugyanarra a pozícióra pályáznak, vagy pályázhatnának? Ugyanazon a tenderen indultatok, vagy ugyanolyan termékeket értékesítetek? Érdemes lehet az előzőhöz hasonló elemzést rájuk is végigcsinálni.
Amire különösképp figyelni kell, hogy milyen típusú találatokkal szerepelnek jól Googleben. Érdemes felrajzolni egy táblázatot (akár papíron is) és kigyűjteni, hogy melyik versenytárs, hányadik Google pozícióban, milyen találatokkal szerepel. Olyan találati és tartalom típusokat érdemes elkülöníteni mint
- közösségi média profil (LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram)
- Wikipédia oldal
- Céges weboldal
- Megjelenített PR cikk
Ez a lista jó alap lesz arra, hogy milyen jellegű tartalmakra és oldalakra érdemes koncentrálni, amikor a saját reputációnkat szeretnénk javítani.
A cikksorozat következő, 2. részében pontosan erről lesz szó: a jelenlegi reputáció elemzése és az alapján stratégiaalkotás.
Sepsey Barna reputációmenedzsmenttel foglalkozik, ő alapította a The Pitch nevű marketinges blogot, majd a reputation.hu-t, 2018-ban a 30 sikeres magyar 30 alatti listánkra is beválasztottuk.
Disclaimer: A külsős szerzők nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a szerkesztőség álláspontját.