Mindössze egy év telt el azóta, hogy a Google a mesterséges intelligencia (artificial intelligence, AI) használatára helyezte át fejlesztési tevékenységének fókuszát, de az eredmények már most megkerülhetetlenek. Szinte minden jelentős terméket a háttérből mesterséges intelligencia és gépi tanulás (machine learning, ML) támogat a hirdetésektől egészen a Google térképig. A folyamat pedig nem áll meg, a jövő egyértelműen a gépeké. Gandera Balázs, az Intren vezetőjének beszámolója a Google Marketing Live-ról, aminek 2018-as meghívotti listájára – az eddigiektől eltérően – néhány kiemelt európai ügynökség is felkerülhetett.
A Google stratégiája az elmondottak alapján egyszerűnek tűnik: amit a felhasználók vagy a hirdető partnerek rosszul vagy problémásan oldanak meg, azt inkább megoldják „helyettük” gépi tanulással, mesterséges intelligenciával. A lényeg, hogy a fejlődés ne álljon meg, a hirdetők érjék el a kívánt eredményt, és ezáltal a pénz áramoljon a Google számláira – hiszen a Google jelentős részben a hirdetési bevételekből él. Kifogásunk nem nagyon lehet, minden piaci cégnek az a célja, hogy hasznos legyen és pénzt keressen. Eközben természetesen a felhasználók is nyernek az egyre jobb szolgáltatásokkal. Na, de mit jelent ez idén a szakemberek és a felhasználók számára? Néhány egyoldalúan kiragadott példa következik.
Teltház / Fotó: Gandera Balázs
A hirdetés, ami eladja magát
A Google többek között bejelentette, hogy legújabb fejlesztéseinek köszönhetően a hirdetőknek rengeteg munkát jelentő hirdetés-tesztelést gépek veszik át. Ez azt jelenti, hogy a Google hirdetési rendszere ezután képes lesz arra, hogy számos kreatív változatból, képekből, videókból és szövegekből összeállítsa a leghatékonyabb hirdetést. Mindezt emberi beavatkozás nélkül.
A honlap, ami megcsinálja magát
A technikai háttértámogatásnak köszönhetően a rendszer arra is alkalmassá válik, hogy a cégünk számára felállítson egy új honlapot. Ez azért fontos, mert minden eddiginél nagyobb hangsúlyt kap a hirdetés mögött álló weboldal betöltési sebessége. Ha lassú, rossz weboldalra tudnánk csak látogatót küldeni, esetleg nincs is saját weboldalunk, az interneten található és a feltöltött információkból (térkép bejegyzés, Google Cégem adatlap, képek, videók) a hirdetési rendszer képes olyan gyors weboldal létrehozására, ami kielégíti a látogatók igényeit. Ezt úgy is lehet értelmezni, hogy a hirdetés témájához illeszkedő, kapcsolatfelvételre alkalmas weboldal automatikusan elkészül számunkra, akkor is, ha mi magunk nem tudjuk megoldani a feladatot.
A Google az adatok elemzésének területén is nagyon komoly fejlődésen ment át. Könnyedén követhetjük egy felhasználó életútját a webanalitikai jelentésekben, függetlenül attól, hogy hány alkalommal, milyen eszközről tekintette meg a weboldalunkat. Egy vásárló, aki egy hete utazás közben mobilról vett egy terméket 10.000 Ft értékben, és tegnap a notebookjáról egy másikat 20.000 Ft értékben, minden további nélkül egy darab, 30.000 Ft forgalmat bonyolító vásárlónak látszik, külön munka nélkül. Ez egy óriási lépés azon kisvállalkozásoknak, akik mögött nem áll szakértő partner vagy ügynökség.
Vásárlás a YouTube-ról
És végül jöjjenek az elmaradhatatlan kényelmi szempontok. A YouTube-on futó videó hirdetéseket felkészítik az azonnali vásárlási szándék kezelésére. Vagyis ha a videóban látott termék elnyerte a tetszésünket, hamarosan már közvetlenül a YouTube felületéről indíthatjuk a vásárlást. Így nincs szükség még egy közbenső lépésre.
A fentiek szinte egytől egyig olyan problémák, amelyek jelenleg még viszonylag sok időt vagy szakértelmet igényelnek. Látszólag minden egyszerűsödik, de valójában arról van szó, hogy a szakértő partnerek feladata egyre inkább a magas hozzáadott értékű „agymunka” lesz: a stratégia felállítása, tervezés és az üzleti célok átformálása kommunikációs célokká. Ha úgy tetszik, utána a „végrehajtást” megoldják a gépek.