A magyar Axanne Jelasity még csak 29 éves, de már egy háromszázmilliós árbevételű üzletet visz. Mi a titka?
Neves francia egyetemeken végez, majd Berlinben a világ egyik legnagyobb online multiplayer játékplatformjánál, a Gameduell-nél helyezkedik el online marketing vezetőként, mégis úgy dönt, hogy visszatér Magyarországra. Miért? A válasz egyszerű: nagyon jó érzékkel rátapintott egy olyan piaci résre, ami ma évi 300 milliós árbevételt produkál Magyarországon.
Fotók: Sebestyén László
Eredetileg belsőépítésznek készült, de a szülei javaslatára mégis a közgazdaságtant választotta. A lakberendezés iránti szenvedély azonban megmaradt, és új utakat nyitott számára, akkor, amikor nem is gondolta. A magyarországi online bútorbolt ötlete akkor fogalmazódott meg benne, amikor párjával, Axel Schikalow-val Berlinbe költöztek. „Gyorsan kellett berendeznünk a lakásunkat, nem voltak még ismerőseink, kocsink sem volt, nehezen tudtuk volna a hagyományos módon megoldani. Úgyhogy leültem és elkezdtem online vásárolni. Mindez 2014 környékén történt. Rájöttem, hogy ha ugyanezt Budapesten kellene megoldanom, bajban lennék” – meséli Axanne. A Butopêa.hu, első
nevén a butoraim.hu szerencsés csillagzat alatt született. Egyrészt Axanne kisujjában volt az online marketing, másrészt szülei akkor már 25 éve működtettek egy olyan vállalkozást, amelynek egyik ága bútorok importálásával foglalkozik. „Megvolt az érdeklődésem, ráláttam a bútorpiac működésére, és voltak innovatív ötleteim” – összegzi.
Egyszerű, inspiráló, olcsó
„Nyilvánvaló volt számomra, hogy a vásárlói szokások megváltoztak az előző generációkhoz képest. Míg szüleink vagy a nagyszüleink hosszú távra, akár egy életre vásároltak bútort, addig ma sokkal rövidebb ideig ragaszkodunk egy-egy darabhoz. Változik az életmódunk, nem akarunk elköteleződni egyféle stílus mellett. Csak az volt a kérdés, hogyan tudjuk ez maximálisan kielégíteni” – folytatja. Az emberek kevés utánjárással, gyorsan szeretnék berendezni az otthonukat, és örülnek, ha inspirációt is kapnak mindehhez. És persze legyen olcsó, hiszen nem egy életre kell. Ez lett a piackutatás eredménye, és ez a három igény lett a butoraim.hu három pillére.
Közvetlenül a gyártótól
Egy bútor hosszú utat tesz meg, míg eljut a fogyasztóhoz. A designer megtervezi, a gyártó legyártja, az ügynök piacra viszi, a nagykereskedő eladja a kiskereskedőnek, a vásárló megveszi. Közben minden szereplő ráteszi a maga hasznát. Axanne úgy látta, az alacsonyabb árat akkor tudják garantálni, ha ezt a láncot a lehető legjobban lerövidítik: „Közvetlenül a gyártótól vásárolunk, ezért tudjuk olcsóbban adni a termékeket. Például van egy nagyon kedvelt kanapénk, amit most kb.140 ezer forintért árulunk.
A hagyományos rendszerben ez legalább kétszer ennyibe kerülne.
Ma a fogyasztók 95 százaléka offline vásárol, csupán 5 százalék használja az online lehetőségeket.
“Számunkra nem az online, hanem az offline bútorboltok jelentik a konkurenciát. A legnagyobb kihívás, hogy át tudjuk szoktatni az embereket az online platformra. Már látszik a növekedés, az előző évhez képest is körülbelül 15 százalékkal nőtt az online kiskereskedelmi forgalom. Ez nálunk is megmutatkozik, de még mindig van egy kis bizalmatlanság az emberekben. Jó példa erre az, hogy a vásárlóink 60 százaléka még mindig utánvéttel fizet.”
A családban marad
A vállalkozás kezdőtőkéjét családi segítséggel sikerült előteremteni, és mindenki beletette a saját tudását. Axanne dolgozta ki a marketing és üzleti stratégiát, programozó párja a weboldalt programozta, a szülői vállalkozás raktárában pedig volt hely az eladandó bútorok tárolására és használhatták az infrastruktúrát. Így indult a butoraim.hu 2015-ben. Klasszikus reklámkampányra nem maradt forrás a büdzsében, de ahogy Axanne mondja, ettől nem ijedt meg, hisz a legkreatívabb ötletek akkor jönnek, amikor szűkös a keret. A legfontosabb cél az volt, hogy az emberek megismerjék a céget, ezért az lakberendezésben utazó influencereken keresztül próbáltak megszólítani olyan vásárlókat, akik egyébként is érdeklődnek. A stratégia sikeresnek bizonyult, hiszen 2016-ban már 100 milliós árbevétellel számolhattak, amit 2017-ben megtripláztak. Tavaly a butoraim.hu-t egy dallamosabb névre, Butopêa.hu-ra cserélték, nem titkoltam azért, hogy külföldön is megéljen.
Flott ügyfélszolgálat, fél siker
„Ma 800-1000 megrendelésünk van havonta. Nem volt benne semmi erőlködés, magától beindult az egész” – teszi hozzá. Mivel az ügyfelekkel személyesen nem találkoznak, sokat dolgoztak azon, hogy meglegyen a bizalom a vásárlók oldaláról, a Butopêa.hu maximálisan ügyfélközpontú legyen. Aki tőlük rendel, akár 2 nap múlva is megkaphatja a bútort, a szállításért 10 ezer forint felett nem kell fizetnie, és ha mégsem tetszik, 30 napon belül visszaadhatja. Ebben az esetben az elszállítást a cég szervezi, Axanne szerint ez nagy biztonságérzetet ad a vásárlóiknak.
Mennek a pálmaleveles minták
Axanne nemcsak a cég vezetéséért felelős, a Butopêa termékskáláját is ő határozza meg. Ő utazik vásárokra, kiállításokra, a gyártókhoz, hogy megismerje a legújabb trendeket és megszerezze a legjobb ár-érték arányú bútorokat, dekorációs tárgyakat. „Minden közösségi csatornán jelen vagyunk, igyekszünk nagyon gyorsan reagálni a vásárlói igényekre. A kommentek, visszajelzések alapján egy algoritmus segítségével próbáljuk meg feltérképezni, mik a trendek, mit keresnek ma Magyarországon az emberek. Ezek nemcsak időben, földrajzilag is változnak, így Magyarországon nem ugyanaz fut most, mint Franciaországban vagy Németországban. Kicsit más az ügyfelek igénye is, fontos, hogy ezeket megértsük. Már két éve látszott, hogy a dzsungeles-pálmaleveles minta lesz az egyik trend, ezért már akkor ilyet kértem az egyik gyártótól. Jelenleg 20-30 európai, ázsiai gyártóval állunk kapcsolatban, de szeretnénk magyar gyártókkal is dolgozni!”