A két márka együtt reagál a fogyasztói igények és a digitális pénzügyi piac változásaira. A közös projektek a fizetési infrastruktúrától a prémium szolgáltatásokig terjednek.
A Raiffeisen Bank és a Visa stratégiai partnersége olyan területeken hoz érdemi előrelépést, amelyek közvetlen hatással vannak a digitális fizetési megoldások fejlődésére és az ügyfélélmény javítására. Rajna Gábor, a Raiffeisen Bank lakossági területért felelős vezérigazgató-helyettese szerint az együttműködés nem pusztán a kártyák tömeges cseréjéről, hanem arról szól, hogy a pénzintézet „kapcsolódik egy nemzetközi digitális fizetési ökoszisztémához”, amellyel kiemelkedő innovációs képességre és biztonsági háttérre tesz szert. Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője hangsúlyozta: büszkék arra, hogy „a jövőben a Raiffeisen Bank magyarországi ügyfelei Visa kártyát fognak használni, és az ügyfélközpontú megoldásokkal még kényelmesebbé és biztonságosabbá” tehetik a mindennapi pénzügyi tranzakciókat.
A közös munka a bankkártyás fizetésekhez kapcsolódó infrastruktúrától a digitális szolgáltatásokig terjed, miközben mindkét fél a saját tapasztalatát és szakmai tudását teszi hozzá a projektekhez.
Rajna Gábor kiemelte: mindez „egy biztonságos, magas megbízhatósággal rendelkező technológiai infrastruktúrán” történik, közben pedig megjelennek a rendszerben a Visa népszerű prémium szolgáltatásai, a nemzetközi kedvezményprogramoktól a koncertbelépőkön át a reptéri VIP-szolgáltatásokig.
A digitális piac alakulásával kapcsolatban mindkét szakértő egyetértett abban, hogy az ügyfelek „abszolút mobil fókuszúvá váltak”, így a mindennapi pénzügyek szintjén is alapvető elvárásuk lett az azonnaliság. A bank célja éppen ezért az, hogy a Visa segítségével egyszerű, intuitív és gyors megoldásokat biztosítson, amelyekhez nincs szükség szakértői segítségre. Rajna Gábor úgy véli, a legjobb úton járnak, amit az objektív mérőszámok alapján odaítélt „Visa #1 Online Payment 2025” díj is bizonyít.
„A Visa portfólióján belül a Raiffeisen Bank ügyfelei fizetnek a legnagyobb arányban online. Úgy gondoljuk, hogy a Visa Awardson elnyert díj visszaigazolja egyrészt az ügyfélkörünk digitális érettségét – hiszen egy bank mindig az ügyfeleinek köszönheti a díjakat –, másrészt pedig azt az innovációt és magas szintű ügyféltámogatást, amellyel elértük, hogy az ügyfeleink bíznak a digitális megoldásainkban és mernek online fizetéseket alkalmazni” – vezette le.
A magyar piac fogékony a digitális újdonságokra
A fizetési szokások dinamikusan tolódnak el a digitális irányba: amíg 2020-ban a magyarok 48 százaléka részesítette előnyben az elektronikus fizetést, ez az arány 2024 végén már 69 százalék volt. Sármay Bence szerint „a régiónk egyébként különleges helyzetben van: az érintéses fizetések arányát tekintve a globális élmezőnyben vagyunk, és az e-kereskedelemnek szintén volt egy erős felfutása, emellett a mobilfizetésben is nagyot léptünk előre”.
Magyarországon ma már minden harmadik bankkártya a mobiltelefonokba költözött, ami alapjaiban formálja át a digitális fizetési élményt – mindeközben viszont a digitális fizetések darabszámának és értékének aránya egyaránt 50 százalék alatt van, ami azt mutatja, hogy van még tér a fejlődésre.
A Visa Magyarországért felelős vezetője kiemelte: az e-kereskedelem robbanásszerű növekedése (ami Magyarországon 2018 és 2023 között átlagosan évi 25 százalék volt) jelentősen átalakította a vásárlási szokásokat. A vásárlók ma már zökkenőmentes, gyors és mindenekelőtt biztonságos fizetési folyamatot várnak el. Ezt egy friss felmérés is alátámasztja: a magyar fogyasztók 83 százaléka számára a biztonság a legfontosabb szempont, 44 százalékuk pedig valószínűleg megszakítja a vásárlást, ha a fizetési folyamat túl bonyolult vagy hosszadalmas.
„Mi erre olyan megoldások fejlesztésével reagálunk, mint például a Visa Click to Pay, amely hatékonyan oldja meg mindkét kihívást egyszerre: a vásárlóknak nem kell manuálisan megadni a kártyaadatokat, így biztonságosabb és gyorsabb az online vásárlás.”
Tokenizált kártyaadatok, maximális biztonság
Rajna Gábor kiemelte: a biztonság és a sebesség a két vállalat számára a partnerség egyik központi eleme, és a Visa „a világ egyik legerősebb képességével rendelkezik a valós idejű kockázatelemzés területén”. Sármay Bence hozzátette: az AI-alapú modellek „másodpercenként akár 83 000 tranzakció elemzésére képesek, tranzakciónként 500 jellemzőt vizsgálva”. A Visa ennek köszönhetően a globális csalási arányt a tranzakciók kevesebb mint 0,1 százalékán képes tartani, miközben évente több mint 320 milliárd tranzakciót dolgoz fel világszerte.
Ez nemcsak a csalásmegelőzés gyorsaságát javítja, hanem az online jóváhagyások sebességét is, ami érezhető változást hoz az ügyfélélményben.
A bankkártyacsere programot szintén közös kulcsprojektnek nevezeték, amelynek célja, hogy a Raiffeisen ügyfelei egyszerűen és gördülékenyen éljék meg az átállást, úgy, mintha egy egyszerű kártyamegújítás történne, amelyhez szintén az azonnaliság élménye társul. Az új bankkártya digitális verziója rögtön rendelkezésre áll a mobilapplikációban: elhelyezhető a mobiltárcában, így az ügyfelek gyakorlatilag rögtön biztonságosan fizethetnek vele – már napokkal azelőtt, hogy a fizikai bankkártya postai úton megérkezne.
Ehhez az innovációhoz lényeges kényelmi funkció is társul: ha valaki elveszíti a kártyáját, néhány másodperc alatt új virtuális bankkártyát kaphat, ami a digitális pénztárcába helyezve azonnal használható.
Sármay Bence elárulta, hogy a Raiffeisen ügyfelei további innovációkra is számíthatnak: dolgoznak többek között a fentebb írt Click to Pay bevezetésén, amihez két fontos innovációra van szükség. Az első a tokenizáció, amelynek lényege, hogy a kártyaszámokat egyedi digitális azonosítóval helyettesítik, ezáltal az érzékeny adatok nem kerülnek be a fizetési folyamatba, a másik pedig a jelszavakat kiváltó biometrikus azonosítás.
Rajna Gábor hozzátette, a bank mindeközben kiemelt figyelmet fordít az ügyfelek edukációjára a csalások elleni védekezés kapcsán. Az „egészséges védekezési mechanizmusok” fokozatosan beépülnek a mindennapokba, és ebben fontos segítséget nyújt a Raiffeisen több rétegű védelme – a többfaktoros hitelesítéstől a biometrikus azonosításig.
„Mind a Magyar Nemzeti Bank, mind a magyar és EU-s szabályozók egyre részletesebben és egyre pontosabban írják le azokat a biztonsági elvárásokat, amelyeket alapkövetelménynek tartanak. Tehát ez kezd egy erősen és jól szabályozott területté válni” – szólt elismerően Rajna Gábor. „A csalók sosem alszanak, de azt tapasztalom, hogy ma már kellő körültekintés mellett biztonságban érezhetjük magunkat az elektronikus fizetések során. Közben persze az is igaz, hogy az éberségre mindig szükség van, de kifizetődő.”
A Visa a Prémium Programban szereplő bankkártyákat, szolgáltatásokat és az ajánlatok frissítéseit a Prémium Program oldalán (www.visa.hu/visa-premium.html) teszi közzé. Vértezze fel magát a kibercsalásokkal szemben, látogasson el a https://www.kiberpajzs.hu honlapra!