Az ikonikus magyar bringagyárba egyre macerásabb volt festőt találni, úgyhogy váltottak.
Optimus – így hívják a műhelyben a munkások azt a festőrobotot, ami nemrég állt munkába a a kerékpárokat gyártó magyar Gepidánál.
Berkes György, a Gepida tulajdonosa röviden felsóhajtott, amikor a beruházás okáról kérdeztük. „Tavaly körülbelül 800 millió forintos bevételkiesést okozott az, hogy nem találtunk megfelelő festőt a gyárba.” A bringás szezon a tavaszi meleggel indul, ha nincs elég ember a gyárban, akkor nem tudják kiszolgálni a megrendeléseket. A szakemberhiány miatt nehézkes megtalálni a megfelelő embert még úgy is, hogy 400 ezer forintos nettó fizetést kínáltak – és ebből lett elegük, inkább a technológia felé fordultak.
Az ABB által gyártott robotkar egy százmilliós nagyságrendű beruházást igényelt, de a tulajdonos úgy számol, hogy másfél-két éven belül meg is térül a befektetett pénz.
Berkes György, a Gepida alapítója. Fotó: Sebestyén László / Forbes
A robot beüzemelése és kalibrálása elvitt két hónapot, viszont kétszer olyan gyorsan dolgozik, ráadásul fele annyi festékből, mint egy ember, és nem termel selejtet. Ezeket a gépeket az autóiparban használják, elektrosztatikus harang technológiával szórja a festéket a vázakra.„A munkások is látták és persze kérdezték, hogy akkor most szükség lesz-e rájuk még, de a robot jelenléte csak azt jelenti, hogy nem kell több embert felvenni”– meséli a tulajdonos.
Berkes György szerint a robot nem megoldás mindenre, csak nagy tétel esetén érdemes beprogramozni az új vázformákra, viszont a technológia
annyira egyedülálló a régióban, hogy már külföldről is keresték őket, hogy vállalnak-e bérfestést, illetve a siker miatt most további munkaállomások robotizálásán is gondolkoznak.
Biztosak benne, hogy a következő években újabb Optimusok fognak még munkába állni.
Berkes György és Optimus, a robot. Fotó: Sebestyén László / Forbes
A cégről és tulajdonosáról 2017 júniusi lapszámunkban írtunk hosszabban. A gyártó sikertörténete 1996-ban indult, amikor egy csődbe ment hódmezővásárhelyi biciklis vállalkozást vettek át. Eszközeire és bejáratott márkanevére licitálni lehetett, de nem volt sorállás, egyedül egy fővárosi vállalkozó, Berkes György érdeklődött. Utólag így mesél erről: „Főleg a Gepida márkanév miatt mentünk oda. Akkor jól csengett. Minket nem érdekelt az ő üzleti koncepciójuk, minket a márka érdekelt.” Így lett a Gepida név és a bedőlt vállalkozás gyártósora Berkes Györgyé, aki akkor még egy volt a sok magyar feltörekvő kerékpár-kereskedő közül.
A magyar cég mára egyértelműen kiemelkedett a mezőnyből, magasan jegyzik a világ e-bike-gyártói között.
Nyitókép: Sebestyén László / Forbes