A víz elzárja az oxigént a vajtól, így az nem avasodik. Ennyi az alapötlete a vizes vajtartónak. Egy exinformatikus egy kanadai utazás és az El Camino után döntött: szabadúszó lesz. Nekiállt a vajtartóbiznisznek.
Trosko László (32) az elutasított kanadai vízumkérelmének borítékjára kezdte felskiccelni a TROSKO Manufaktúra logóját. A régi álomból bánatában első számú tervet kellett csinálnia. Hét évet dolgozott IT üzemeltetési területen az MKB Banknál, 2013-ban, El Camino és egy kanadai út után fogalmazódott meg benne, hogy szabadúszó lesz, sőt, kiköltözik Kanadába. Az akkor nem sikerült, viszont ott látta először a vizes vajtartót, amelyből újragondolva azt, saját márkát indított el.
A vizes vajtartó két részből áll, egyik részében hideg csapvíz van, a másikban a vaj. A víz elzárja az oxigént a vajtól, így az nem avasodik meg, nyugodtan lehet hűtőn kívül tárolni, puha marad és élvezhetően kenhető „felvéve a versenyt a margarinnal”.
László talált egy fazekast, aki az első darabokat elkészítette, azóta már három gyártója van, többek között a kalocsai mintásat készítő Kalocsai Porcelánmanufaktúra. Kétmillió forintot fektetett az indulásba (első darabok, dizájn, szerszámok, formai védelmek, web). A kerek, szögletes és mini alapformából (4 ezer forint) két év alatt 1100 darabot adott el különösebb hirdetések nélkül, mivel javarészt Kanadában tartózkodott. Eddig – megélhetésén kívül – mindent visszaforgatott.
A vajtartó mellett fakést is tervezett és árul. „A fém és a porcelán találkozása nem minden fülnek kellemes.” Ezt is alvállalkozóval készíti elő, de László fejezi be a szülőfalujában, Zétényben, időnként és amíg lehet, a 85 éves nagyiját is bevonva a munkákba.
Kezdetben hobbi volt, majd a mégis több körben összejött, civil diplomáciával is egybe kötött kanadai utak után hazajött és fél éve csak erre állt rá. Eddig a kézműves online vásártéren, a Meska.hu-n árult, most újul meg a honlap és készül a nemzetközi piacra, az új termékekre, például a sótartóra, amelyben nem ragad össze a só. Közben befektetővel, blogerekkel, szakemberekkel tárgyal és igyekszik minél több tejtermelővel megállapodni az árusításról. „Budapesten most már minden vásárcsarnokban van tejtermelő, ahol kapható.”