A kutyamosók létjogosultságát csak az érzi át igazán, aki próbált már tíz kilósnál nagyobb kutyát otthon, saját fürdőkádban mosdatni. Nem egyszerű. Gergely Norbert, a Wash & Vau tulajdonosa saját tervezésű kutyamosógéppel rúgta be az ajtót a magyar piacon, hogy megkönnyítse azoknak a kutyatartóknak a dolgát, akiknek túl macerás az otthoni fürdetés.
Nem egy olyan vállalkozóról írtunk már, aki a multis közeget megunva úgy döntött, hogy létrehozza saját cégét. Gergely Norbert, a Bertvil Hungary Kft.-hez tartozó Wash & Vau egyik alapítója is évekig dolgozott műanyagipari mérnökként. Aztán őt is utolérte a multis végzet. Úgy érezte, be van skatulyázva, szeretett volna kötetlenebbül dolgozni, valami újat kitalálni.
Erre a „valami újra” 2015 telén lelt rá. Ekkor látogatta meg Angliában élő barátját, Vilmost, ahol egy farmon tett látogatáson azonnal szerelembe esett egy kutyafürdető géppel. A farm tulajdonosa többek között ugyanis kutyafürdetéssel is foglalkozott, egy Ausztráliában gyártott, direkt erre kitalált géppel fürdette a környék négylábúit. Norbert szeme azonnal felcsillant a szerkezet láttán, ötletelni kezdtek, hogyan lehetne Magyarországon is elindítani egy önkiszolgáló kutyamosó üzletet. Egy többórás Skype-beszélgetést követően egy hideg januári éjszakán megszületett a Wash & Vau márka. (A cég neve Bertvil Hungary Kft.)
Otthon kutyát fürdetni az esetek többségében elég macerás.
A Wash & Vau tulajdonosai azokat a kutyatartókat akarták megcélozni, akik vagy nem tudják, vagy nem akarják kedvenceiket a saját fürdőszobájukban fürdetni.
Bosszantó például, ha a sok szőrtől eldugul a lefolyó, vagy ha a kutya fürdetés közben egy óvatlan pillanatban meglép, a nagyméretű kutyát tartó gazdáknak pedig a kutya ki-bepakolása okozhat nehézségeket. (Amikor beléptem a Hollán Ernő utcai kutyamosóba, egy óriási nercbundát és széles karimájú kalapot viselő, igazi újlipótvárosi hölgy is arról panaszkodott, hogy a pulija otthoni fürdetéséhez van, hogy három ember kell.)
A vállalkozás megalapításánál persze nemcsak Norbert kutyabarát énje vett részt (három kutya tulajdonosa), egy idő után feléledt benne a mérnök is. Sokallta a nemzetközi gyártók gépeinek az árát, és úgy érezte, egyik sem az igazi. Volt olyan gép, ami túl magas volt a kutyáknak, és úgy kellett berakni őket a kádba, de olyannal is találkoztak, ami sípoló hangot adott ki a program végén. (Nem nehéz elképzelni, hogyan reagál egy egyébként is megtépázott idegállapotban lévő kutya a sípoló hangra.)
Végül úgy döntöttek, megtervezik a maguk kutyamosó gépét. Ehhez persze támaszkodtak a külföldi típusokra, de sajátjukat kiegészítették egy-két extra funkcióval is – egy gépen sem láttak például stop gombot, ők tettek egyet a sajátjukra, hogy a fürdetés bármikor leállítható legyen.
Gergely Norbert / Fotók: Orbital Strangers
A Wash & Vau gépe hasonlóan működik, mint az otthoni fürdetés: a gazda betessékeli a kutyát a kádba, és egy tusfej segítségével megfürdeti. Kiválasztható a megfelelő funkció, így akár samponnal, kondícionálóval, vagy bolha- és kullancsriasztó samponnal is megfürdethető a kutya, melyek vízzel bekevert állapotban érkeznek a tusfejből. A végén pedig jön a szárítás (ehhez a kutya kap egy jópofa fülvédőt), a kádfertőtlenítés, majd a jutalomfalat.
A gépet Norberték a lehető legállatbarátabb módon alakították ki. A A rozsdamentes acélkádban a
csúszásmentességet egy gumírozott felület biztosítja, így a kutya sokkal stabilabban, biztonságosabban állhat benne, mint otthon, a padlója pedig elég alacsony ahhoz, hogy a kutya maga is be tudjon lépni.
A kutyamosó éjjel-nappal nyitva van, a gép érmékkel, papírpénzzel, bankkártyával és törzsvásárlói kártyával működik, 200 forint/perces egységáron. Az, hogy egy kutya fürdetése mennyiből jön ki, elsősorban a szőrétől függ, mint a méretétől. „Vannak kistermetű kutyák, amiknek akkora szőrük van, hogy sokkal tovább tart őket megszárítani, mint például egy vizslát, hiába feleakkorák” – magyarázza Norbert. Átlagosan egy kisebb méretű, rövidebb szőrű és egy nagyobb méretű, hosszabb szőrű kutya megfürdetése 1500–2500 forintig terjed nyáron. Télen jobban meg kell őket szárítani, akkor ugyanez körülbelül 2000–3500 forint.
Egy üzletet mindenki tud csinálni
Az újlipótvárosi kutyamosó megnyitása után a tulajdonosok nem sokat teketóriáztak, három hónapon belül még két másik fővárosi mosót nyitottak meg. „Egy üzletet mindenki tud csinálni – magyarázza Norbert. – Az nem olyan nagy kaland.” A sietségnek két oka volt. Egyrészt féltek attól, hogy megjelenik a konkurencia, másrészt több helyen is tesztelni akarták a saját fejlesztésű gépüket, hogy ha valami hiba van vele, kiderüljön.
Így mondtak búcsút például a gyönyörűen megdizájnolt tusolócsőnek. „Nagyon szép volt, de sorra jöttek vele a problémák. A kutya elrágta, a gazdi eltörte, havonta jártunk cserélni. Aztán úgy döntöttem, hagyjuk a dizájnt, beraktam egy ipari csövet, azóta nincs ezzel gond. Ha csak egy gépünk van, ez nem biztos, hogy kiderült volna.” A Bertvil Hungary Kft.-nek műanyagipari érdekeltsége is van, ami jelentős tőkeinjekcióként szolgált a kutyamosónak.
Így néz ki a Wash & Vau saját tervezésű gépe
Az, hogy Budapest után vidéken is terjeszkedni kezdjenek, egészen addig fel sem merült, amíg egy kutyás rendezvényen meg nem környékezte őket egy szegedi házaspár. Márton Ádám és Csilla egy nagy, szőrös kutyával mentek oda Norberthez, illetve azzal az ötlettel, hogy szívesen nyitnának egy Wash & Vaut Szegeden.
„Akkor nyáron egyik délután éppen hazafelé mentem a munkából, öt percre voltam otthonról, amikor a feleségem hívott, hogy siessek haza, eszébe jutott egy jó vállalkozás ötlet – meséli Márton Ádám.
– Amikor beléptem az ajtón, előrukkolt az ötletével: csináljunk kutyamosót.”
Azt, hogy a lakásban zajló kutyafürdetés mennyi macerával jár, a saját bőrükön (és fürdőszobájukon) is érezték. Egészen addig csak egyszer próbálták a család 50 kilós berni pásztorkutyáját megfürdetni, katasztrofális eredményekkel (kádból kiugró kutya, csuromvizes fürdőszoba, leszakadt zuhanyfüggöny).
Mártonék első dolga az volt, hogy rákerestek, csinál-e már valaki itthon hasonlót. Rátaláltak a Wash & Vaura, utánaolvastak a cégnek, végül úgy döntöttek, jobban megéri nekik csatlakozni, mint nulláról kezdve felépíteni a maguk cégét. Franchaise rendszer viszont ekkor még nem volt, elkezdték puhítani Norbertet, hogy legyen.
„Nem voltunk nagyon proaktívak – meséli Norbert. – Jött a tél, mi meg csak húztuk az időt, hogy még nem állunk készen. Ha Ádám ott nem elég kitartó, mi valószínűleg megmaradtunk volna üzemeltetőnek.” A franchaise-terep előkészítéséhez végül fél év kellett, 2017 áprilisában nyílt meg az első vidéki Wash & Vau mosó. Jelenleg 8 vidéki városban vannak jelen, mostanában nyílt a soproni, a dunaújvárosi, a miskolci és néhány héten belül a mosonmagyaróvári mosó.
Új kategóriát teremtenek
A franchaise partnerek bevételéből Norbert nem kér vissza semmit. A partnereknek a Wash & Vau matricájával ellátott gépet kell megvenniük (felszereltségtől függően 10–12 ezer euróért), a kezdőmarketingre ráfordított kiadásokkal, az üzlet kialakításával és berendezésével együtt körülbelül 5 millió forintba kerül egy saját Wash & Vau mosó elindítása.
Emellett a partnerek egy adott városban kizárólagossági jogot is élveznek, azaz a Bertvil Hungary Kft. garantálja, hogy ha második üzlet nyitására kerül sor egy vidéki városban, azt az csinálhatja, aki már egyébként is jelen van. A felek egyelőre három évre kötnek szerződéseket, a partnerek ezután eldönthetik, hogy „lehúzzák-e a matricát”, vagy folytatják tovább az együttműködést.
„Ők mind hozzájárulnak az országos ismertséghez – magyarázza Norbert, hogy miért tarthatják meg a partnerek a bevétel száz százalékát. – A kockázatunk nekünk ott van, hogy ha nem megfelelő embert választunk, sérülhet a márka. De eddig minden rendben ment.” A partnerek kiválasztására óriási hangsúlyt fektet a cég, nem kutyások például szóba sem jöhetnek. A későbbiekben szeretne majd pénzt kérni a márka használatáért, de egyelőre a márkaépítésen van a hangsúly.
A terjeszkedést ennél jobban nem akarja siettetni. „Új kategóriát teremtünk, olyasmit, mint annak idején az önkiszolgáló autómosó. Mindennapossá kell tenni az emberek körében az önkiszolgáló kutyamosókat. Ezt nem lehet elsietni, onnantól kezdve értéktelenné válik a dolog.”
A Wash & Vauba nem csak azok járnak, akik nem akarnak az otthoni kutyafürdetéssel bajlódni, nyáron sokszor előfordul, hogy egy kutyatartó csak azért tér be, hogy a nagy melegben felfrissítse a kutyáját, vagy hogy egy dunai fürdőzés, büdös dolgokban való fetrengés után megszabaduljon a szagoktól.
A kutyamosókban chipleolvasó is van, így ha valaki kóbor kutyát talál, ide is behozhatja őt, hogy beazonosíthassa a kutya gazdáját.
Cégadatok:
Név: Bertvil Hungary Kft. (A cégnek van egyéb műszaki érdekeltsége is, a Bertvil Hungary Kft. bevételének és eredményének kb. 70 százaléka származik a Wash & Vauból.)
Alapítás: 2016. április
Tulajdonos: Gergely Norbert (Alapítótársa tulajdonrészét 2017. decemberében megvásárolta.)
Befektetett összeg: kb. 20 millió forint, megtérülése folyamatban van.
2016
Árbevétel: 2,7 millió Ft
Eredmény: -5,5 millió Ft
2017
Árbevétel: 21, 1 millió Ft
Eredmény: 0,9 millió Ft