Hiába nőtt Európában az elektromos autók piaca, Musk politikai kavarásai kimutathatóan ártanak a Tesla eladásainak.
Mi történt? A Tesla európai eladásai a múlt hónapban csaknem a felére zuhant vissza, amit sokan Elon Musk politikai szerepvállalásával magyaráznak. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint a texasi székhelyű autógyár januárban 9945 járművet adott el Európában, ami 45%-kal kevesebb, mint a tavalyi 18 161. A Tesla piaci részesedése 1,8 százalékról 1 százalékra csökkent.
Mit tett Musk? Elon Musk vezető szerepet tölt be Donald Trump kormányában, olyan dolgokba nyúl bele, mint a kormány finanszírozása és a segélyprogramok leállítása. A techmilliárdos ezen felül az elmúlt hónapokban a német szélsőjobb hangos támogatója lett, az AfD-t a „jövő legnagyobb reményének” nevezte, előtte pedig az Egyesült Királyság politikai vitáiba folyt bele és fogalmazott meg bizonyíték nélküli vádakat.
Ahol Musk aktív volt, ott esett a legnagyobbat. A Tesla 1277 új autót adott el a múlt hónapban Németországban, ami 2021 júliusa óta a legalacsonyabb havi összérték a Bloomberg számításai szerint. A franciaországi eladások 63 százalékkal zuhantak, ami 2022 augusztusa óta a legrosszabb eredmény az országban.
Először fordult elő, hogy a Tesla az Egyesült Királyságban kevesebb járművet regisztrált, mint kínai vetélytársa, a BYD. A Tesla eladásai közel 8%-kal estek vissza a múlt hónapban, miközben 42%-kal nőtt az elektromos járművek piaca.
A nagy kép Európáról. Európa négy legnagyobb piaca közül három, amelyek együttesen az akkumulátoros elektromos autók értékesítésének közel kétharmadát adják, kétszámjegyű növekedést könyvelhettek el: Németország (+53,5%), Belgium (+37,2%) és Hollandia (+28,2%), míg Franciaország enyhe, 0,5%-os visszaesést produkált.
A teljes autópiac 2,1%-kal zsugorodott januárban. Az EU számos nagy piacán visszaesést regisztráltak: Franciaországban 6,2 százalékkal, Olaszországban 5,8 százalékkal, Németország pedig 2,8% százalékkal esett vissza az új autók értékesítése. Ezzel szemben Spanyolország, ahol különösen aktívak a kínai gyártók, 5,3 százalékos növekedést mutatott.