Nemes Dániel cége, a Biztributor nagy üzletet kötött, az AccessPointot bekebelezve a legnagyobb hálózatbiztonsági forgalmazóvá nőhetnek. A csavar a történetben az eladó személye: Gansperger Gyula.
Elkelt a nagy múltú adatátviteli nagykereskedő, az AccessPoint. Százszázalékos tulajdonrészt vásárol benne a független hálózatbiztonsági disztribútor, a közel húszéves Biztributor.
A két informatikai cég először a Forbes.hu-val osztotta meg a hírt, de hamarosan a nyilvános cégadatokban is bejegyzik a változást. Azt mondják, több száz milliós nagyságrendű tranzakcióról van szó, pontos összeget nem közölnek.
Gyere át, együnk egy hamburgert!
Mindkét, a hazai IT-szektorban jól ismert márkanév megmarad. A felvásárlás nem titkolt célja a szinergiák kihasználása volt – mondja interjúnkon a vevő, Nemes Dániel, a Biztributor alapítója és elnöke (a borítóképen jobbra), valamint Zelena Gergely, az AccessPoint (eddigi) társtulajdonosa, ügyvezetője, aki utóbbi pozíciójában megmarad.
Kapcsolatuk majdnem húsz évre nyúlik vissza. „Fiatalon ugyanazon a területen bontogattuk szárnyainkat. Egymással párhuzamosan, semmiképp sem versenytársként” – így Gergely a magyar távközlés korai, vadnyugati éveiről.
Nemes Dánielre a szakmában „CyD”-ként is hivatkoznak. Csak pár szóban az IT-biztonsági szakember eseménydús karrierjéről: Dániel a kilencvenes években az Internetto hírportál kulcsfigurája, rendszergazdája volt (innen vált ki 1999-ben az Index), majd felépítette a Telnetet, az egyik első magyar internetszolgáltatót.
Később angyalbefektetőként került az elektronikus fizetési szolgáltató, a Barion igazgatótanácsába, majd felügyelőbizottságába. A Biztributor operatív vezetéséből 2023-ban lépett vissza, a két társügyvezető most Farkas Péter és Rédei Andrea.
Dániel öt éve hívta át Zelena Gergelyt hamburgerezni, hogy diszkréten rákérdezzen, nem egyesülnének-e velük. Évente újrapróbálkozott, legutóbb három és fél hónapja kérdezett rá ismét hamburgerevés közben, hogy be lehet-e szállni.
Megérte, ekkor már az AccessPoint-tulajok is a kiszálláson gondolkodtak. Két kérő között vacilláltak, végül a Biztributorral ráztak kezet. Ezzel tehát két, közel azonos méretű disztribútor olvad egybe. Egymást is jól kiegészítik, a Biztributor szoftverben, hálózatbiztonságban, az AccessPoint számítógéphálózati és távközlési értékesítésben utazik.
„Erkölcsi felelősség és üzleti érdek is, hogy ne egy idegen nagyvállalati, hanem hasonló jellegű cégkultúrába kelljen betagozódni a kollégáknak”
– ez alapján döntöttek Zelena Gergelyék.
Az éves beszámolók alapján a két kft. árbevétele a 2020–21-es covidévekig szépen nőtt, lekövette a piac bővülését. Csakhogy az elmúlt két év már mindkét cégnek gondot okozott. Az AccessPoint eséssel (3,47 milliárd forintról 3,08 milliárdra), veszteségbe fordulással zárta 2023-at (adózott eredmény: -73,3 millió forint).
A Biztributor árbevétele 2020-ról 2021-re még brutális 162 százalékot nőtt, 884,1 millió forintról 2,32 milliárdra. Csak utána megrekedt a hálózati üzletáguk (korábban a bevételük 70 százalékát adta), inkább a biztonsági üzletágra koncentráló embereket vettek fel. 2022–23-ban durván 2 milliárd forintos bevételekkel stagnáltak.
Nyilván valamennyire az AccessPoint eséséből, a Biztributor magasabb tőkeerejéből fakad, hogy megköttetett az üzlet. Bár Dániel jobban szeret amerikai szemlélettel, nem pedig kelet-európaival tekinteni a cégfelvásárlásokra. Avagy: ne azért vegyenek, mert most lehet olcsóbban, hanem hogy jól menő, nőni tudó cégre csapjanak le.
„Amelyik cég nem nő, az olyan, mint a cápa, ami nem úszik és megfullad” – mondja Dániel.
Fordulópont volt, amikor Gergely bemutatta a csapatát. „Mostanra már nekünk is szuper csapatunk van, de kifejezett szempont volt, hogy az AccessPointnál is van kikre építeni” – folytatja Dániel.
A két cég együtt 2023-at ötmilliárdos, 2024-et pedig szűk hatmilliárd forint árbevétellel zárhatja. Már az egyesüléssel is ők lesznek a legnagyobb, magyar tulajdonú IT-biztonsági, hálózati és üzemeltető disztribútorok, mondják, egy ligába kerülhetnek az általános, nagy volumenben értékesítő disztribútorokkal.
A cél ambiciózus, úgy tervezik, hogy 2026-ban alsó hangon tízmilliárdos összbevétellel fognak zárni.
A csavar a történetben
Az AccessPoint igen kalandos pályát járt be a 2002-es indulás óta. Kálmán Tamás alapította, több, rövid életű vállalkozása mellett a Wiera Kft. nevű szállodai hotspotszolgáltató lett a másik jelentősebb cége. A 2010-es évek elején ismerkedett meg későbbi tulajdonostársával, Gansperger Gyulával. A Fideszhez köthető egykori pénztárnoknak sincs ingerszegény élete, pár éve a 24.hu foglalta össze.
Gansperger még az első Orbán-kormány alatt volt az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. elnök-vezérigazgatója. Majd a Wallis és a Kész Kft. vezetőségén át vitte útja az IT-rendszeróriás, a magyar Synergon elnöki székébe. 2014-ben lemondott a tisztségről.
A Synergon ezzel párhuzamosan vásárolta fel a Wiera csoportot, ami alá Kálmán és a tőle részt vásárló Gansperger begyűjtötte az érdekeltségeit, így az AccessPointot is. A Synergont végül felszámolták, 2016-ban vonták ki a budapesti tőzsdéről. Kritikus pénzügyi helyzetükön túl az is csúnyán rájuk égett, hogy lenyúlták egy kis magyar cég szoftverét.
Ezután a Wiera-cégekből az AccessPoint maradt csak meg. Az alapító, Kálmán Tamás tulajdonrészét a Credit Online cégriportja szerint 2017-ben vásárolták ki üzlettársai. Így lett a főtulajdonos a Constans Invest Kft., ami Ganspergerg közvetett érdekeltsége az osztrák Constans Beteilung GmbH-n keresztül. A kisebbségi tulajdonos Zelena és Németh Tamás gazdasági igazgató érdekeltsége, a Zen Tanácsadó Kft. – ezt a két céget vásárolta ki a Biztributor.
Amikor Gansperger operatív és döntéshozói szerepeiről kérdezem Zelena Gergelyt, azt mondja: a főtulajdonos mindig „befektetésként” tekintett a cégre. A havi tulajdonosi értekezleten és pár stratégiai ötleten túl ugyanakkor konkrét szakmai munkát nem végzett benne.
„És ez működött is így”
– mondja Gergely.
Legutóbb a kormánypárti sajtó által kreált, úgynevezett Városháza-ügyben bukkant fel Gansperger neve. A Hvg360 erről szóló hosszabb cikke itt és itt. Lényege, hogy Bajnai Gordon volt miniszterelnök egykori üzlettársa, Gansperger unszolására ment el egy találkozóra. Ezen a Forbes szerinti 11. leggazdagabb magyar, Rahimkulov Ruszlán is részt vett. Bajnait csőbe húzták, titokban rögzítették a találkozót. A kormánypropaganda úgy manipulálta hamisan a felvételeket, mintha a főváros a Városháza eladására készülne.
Arról, hogy nem tartott-e a Ganspergerrel való üzlettől, Nemes Dániel azt mondja: „kalandos élettörténetét mindig érdeklődéssel olvastam”, de előtte nem ismerte személyesen. Most is csupán tanácsadókon keresztül tárgyaltak, eddig egyetlen alkalommal találkoztak, amikor aláírtak.
Az állam jól menő informatikai beszállítói (pl. 4iG csoport), mint látható, kurzusról kurzusra, kormányváltáskor teljesen lecserélődhetnek (vannak szegmensek, ahol akár minisztercserekor is). Ezzel szemben a Biztributornak Dániel szerint szakmai alapon kell üzletelnie ezekkel a közvetlen beszállítókkal.
Mindezt azzal indokolja: politikai színezettől függetlenül is érdekük, hogy akár állami, akár magántulajdonú cégnek, viszonteladónak szállítanak be, akkor is legjobb biztonságtechnológia védje az országot, a stratégiai nagyvállalatokat, vagy épp a nem stratégiaiakat is.
„Az eddigiekben és továbbra is távol szeretném tartani az üzletet a politikától. 2007-ben, szocialista kormány idején alakultunk. Se hozzájuk, se a mostani csapatba nem sorolódtunk be. És a következőkbe sem fogunk, bárki lesz az”
– teszi hozzá.
Gansperger Gyulának is felajánlottuk volna a megszólalás lehetőségét, de nem kíván nyilatkozni.