A Shein kétmilliárd eurót csinált a német piacon, eközben a Temut több mint 16 millióan használják az országban. Ha lassacskán, de már az Unió is kezd kapcsolni.
Mi történt? A Temu és a Shein is kiadta átláthatósági jelentéseit, írta meg az Ecommerce News. Ezek alapján egyértelműen Németország a két kínai platform legfontosabb EU-s piaca.
Miért fontos ez? Egyre nyilvánvalóbb, hogy a kínai webáruházak komoly iramban próbálják meghódítani Európát. Ahogy azt korábban a Temu-akták című rovatban is megírtam, minden jel arra mutat, hogy a Temunak európai nagymárkákra fáj a foga, ez lehet a további növekedés motorja.
Temu. Áprilistól októberig átlag havi 97,3 millió aktív uniós felhasználót ért el a platform, ebből Németországban 16,3, Franciaországban 12, Olaszországban pedig 10 milliót. Korábbi kutatások szerint Németországban a 18–29 közötti felhasználók 51 százaléka vásárol kínai platformokon.
Shein. Először is, a konkurens platform több felhasználóról számolt be, a Shein áprilistól júliusig 126,4 millió havi felhasználót vonzott átlagban.
- Itt Franciaország vezet 23,9 millió havi felhasználóval, majd Spanyolország (22,8 millió) és Olaszország (22,6 millió) következik. Németország csak a negyedik 17,8 millió felhasználóval.
- Ugyanakkor becslésekből és a korábbi üzleti jelenetésből tudni, hogy bevételben a német piac a Shein legnagyobbja Európában, a globális bevételek 6,6 százalékát hasította ki tavaly (kb. 2 milliárd eurót), világszerte egyedül az Egyesült Államok előzi.
Kontextus. Mindkét platform szélsebesen növeli piacrészét szerte a világban, értelemszerűen a kisebb, helyi online szereplők rovására is. A két cég elleni leggyakoribb vádak, hogy nem tartanak be termékbiztonságra, fogyasztóvédelemre, vámokra, adókra és környezetvédelemre vonatkozó előírásokat.
Mindeközben. Nemcsak a kereskedelmi és fogyasztói szervezetek, de a hatóságok és szabályozók is ádázan figyelik az eseményeket. Ha lassacskán is, de elkezdtek kapcsolni.
- A német kormány konkrét cselekvési tervvel próbál egyenlő feltételeket teremteni az európai online kiskereskedők és az ázsiai platformok között.
- Az Unió is felszólította már a digitális szolgáltatásokról szóló törvényben meghatározott óriásplatformokat, hogy tegyék átláthatóbbá működésüket.
- Az Európai Bizottság ősszel jelentette be, hogy hivatalos eljárást indít a Temu ellen, azt vizsgálva, hogy megfelel-e a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabálynak.
Magyarország? Konkrét adatok nem érkeztek most a magyar piacról. Legutóbb októberben, a PwC becsülte meg a Temu hazai forgalmát, szerintük ez idén 130 milliárd forintra fog rúgni. Ez, ha minden igaz, a teljes belföldi és nemzetközi forgalom majdnem tizede lesz.