A világszínvonalú marhahúsokkal és enteriőrrel, az ország egyetlen Kobe-marha forgalmazói engedélyével nyit a Clark Ádám téren a Clark Hotel étterme, a Beefbar Budapest. Hlatky-Schlichter Hubert gasztrovállalkozó nagyot álmodott.
Forró volt a tavalyi nyár, és Hlatky-Schlichter Hubert, a jól menő éttermeket működtető vállalkozó egy gyors bemutatkozás után feltette a lábait az előtte álló asztalra, miközben a még jobban menő Market Építő Zrt. alapító-résztulajdonosa, Scheer Sándor is elhelyezkedett vele szemben. „Elnézést, soha nem tennék ilyet, de megsérültem, és iszonyúan fáj” – valahogy így magyarázkodhatott a gasztrós, akit életében először látott, és akit a legjobbként aposztrofáltak a vállalkozó forrásai. Scheert ennél talán már csak az lepte meg jobban, amikor Hlatky-Schlichter nem mondott azonnal igent az ajánlatára: Budapest legjobb lokációjú új hoteljének éttermét és F&B (étel és italszolgáltatás) munkáit ajánlotta fel neki.
-
-
Fotó: Sebestyén László
-
-
A Hotel Clark a város közepén. Fotó: Sebestyén László
-
-
Fotó: Sebestyén László
-
-
Csillogó fekete és arany fut még végig az éttermen art deco stílusban. Fotó: Sebestyén László
-
-
Fotó: Sebestyén László
-
-
Fotó: Sebestyén László
-
-
Fotó: Sebestyén László
-
-
Fotó: Sebestyén László
-
-
Az ország legnagyobb húspultja is itt lesz. Fotó: Sebestyén László
-
-
Fotó: Sebestyén László
-
-
Márvány mindenhol: a hús és az enteriőr harmóniája. Fotó: Sebestyén László
-
-
A Beefbar csak a legjobb lokációjú helyeken nyit egységet: a Clark tér azonnal meggyőzte őket. Fotó: Sebestyén László
-
-
Fotó: Sebestyén László
-
-
Fotó: Sebestyén László
-
-
Fotó: Sebestyén László
-
-
Fotó: Sebestyén László
-
-
Exkluzív helyszín, exkluzív bár.
„Elgondolkodtam az ajánlaton, mert lokálpatriótaként biztos voltam abban, hogy ide valami olyat kell csinálni, aminek értelme van, olyan helyet akartam, ami önmagában úti cél lehet. Az is fontos volt, hogy az emberek majd ne a hotel éttermeként gondoljanak rá – és a gasztrós pár nap gondolkodás után egy húsétterem ötletével állt elő, a hotelben, amitől alig ötven méterre is akad egy étterem Meat Boutique néven. – Ebben a városban nem volt elég jó húsétterem, pedig mi magyarok is egy húsevő nemzet vagyunk.”
A Babel és a Kiosk tulajdonosa, Hlatky-Schlichter Hubert ezért felhívta egyik legkedvesebb barátját, aki véletlenül az Egyesült Államok legnagyobb hormonmentes Angus-marhájának exportőre, egyben az első európai Kobe-marha importőr család sarja, és elmondta neki, miről van szó. Riccardo Giraudit csak egy dologról kellett meggyőznie: a Clark Ádám téren, a Lánchídra néző új szálloda a lehető legjobb helyen fekszik. A fiatal monacói idejött, ránézett, és nem volt több kérdése.
„Mindig azt gondolják, hogy csak óriási networkön keresztül jöhetnek a lehetőségek, de valamikor csak annyi történik, hogy észreveszik, hogy az ember jól csinálja. Ez már azt jelenti, hogy kezdünk kicsit európaisodni”
– mondja Hubert arról, hogy vajon miért épp vele szerződtek 15 évre. Sokáig egyébként arról lehetett hallani, hogy a hotel tulajdonosai (a Heti Válasz cikke szerint Scheer mellett a Bolgár család) az alagút túloldalán már jól bejáratott Déryné Bisztró tulajdonosával, Kovács Kristóffal tárgyalnak a földszinti étterem üzemeltetéséről, de ez a szál teljesen elhalt, mire Hubert neve felmerült. A Giraudi ihlette Beefbar-koncepció után pedig nem maradt kétség: Hubert és az üzlettársa, Gábriel Péter birtokba veszik a Clark Ádám térre nyíló földszinti éttermet, egyben a szállodavendégek teljes ellátását. Gábriel Péter, az AP Wilson pénzügyi szolgáltató alapítója, így ötven százalékos üzletrészt szerzett mindenből, amit a Clark Hotel étteremüzemeltető cégében Hubert jegyez.
Hús, hús, hús
A Giraudi család fiatalabb generációja a világméretű húsforgalmazó cég mellett 2005-ben indította el kapcsolódó étteremláncát, a Beefbart, aminek persze először az volt a célja, hogy tányéron mutassa be a prémium húsait a bázisra, Monacóba látogató érdeklődőknek. Beefbarból ma már hét van a világon (köztük egy Michelin-csillagos Hongkongban), idén tavasszal pedig újabb öt nyílik – a budapestivel együtt. A csúcshúsokon kívül mindegyikben közös, hogy városuk legfelkapottabb pontján vannak, vagy pedig megismételhetetlen a kilátás az ablakukból.
„Tudtam, hogy ez a brand csak a top-top-top lokációkra megy, de azt is tudtam, hogy nekik nem elég nagy a magyar piac. A személyes kötődés volt az, ami miatt rám bízták – tudták, hogy ha én mondom, akkor működni fog.”
A magyar csapat ezen túl is sok kedvezményt kapott, ami a kb. 500-600 ezer eurós névhasználati díjat és a 10 százalékos jutalékot illeti, de hogy pontosan milyenek voltak a baráti kondíciók, azt Hubert nem árulja el. Számára nem is csak a névhasználatért járó százalék mérséklése volt fontos. „Harminc-negyven százalékát mi alakítjuk az étlapnak – a helyi ételek a világ minden Beefbarjában megjelennek, de a baráti háttér miatt felénk megvan a korlátlan bizalom” – mondja a franchise-tulajdonosról, és sejtelmesen mosolyog, amikor erről a háttérről kérdezem. „Van benne egy szerelmi szál” – a lényeg végül kiderül, meg hogy a nyári love storyból végül egy mély, több mint tíz éve tartó barátság lett.
Márványminta
A csodás kékekkel és zöldekkel az is szemezni kezd, aki alapvetően csak a Lánchíd miatt kerül Clark Ádám tér közelébe – a Beefbar Budapest színei, lássuk be, szebbek, mint a Dunáé. Csillogó fekete és arany fut még végig az éttermen, remek ízlés art deco stílusban, letisztultabb és hívogatóbb, mint egyébként a hotel által képviselt eklektika. Részben persze adott volt a Beefbar éttermek stílusa – az időtálló eleganciára és a Kobe-marha egyedülálló márványozottságára is utal az anyaghasználat, azaz a mindenhol megjelenő márvány.
A szemet persze leginkább az ország legnagyobb húspultja vonzza.
„Emil a lelki társam. Tíz éve folyamatosan követem a munkáját, csodálatosan tehetségesnek tartom. Mivel nagyon szeretem a mi kis városunkat, nekem nagyon fontos volt, hogy az ő munkája emelje Budapest színvonalát” – mondja Hubert a Humbert & Poyet nevű francia tervezőiroda egyik arcáról, aki társával sok-sok monacói épület mellett jegyez éttermeket, szállodákat, irodákat, villákat és apartmanokat Párizsban, Berlinben, Londonban, Dubajban és Hong Kongban. Szóval azokban a városokban is, ahol Beef Bar működik.
Véletlenek nincsenek: a francia dizájner Emil Humbert a monacói húsos Riccardo Giraudi házastársa, ők így együtt pedig korábban még esküvői tanúnak is a magyar gasztróst kérték fel. „Ez egy igazi family business” – nevet Hubert, amikor végül kibukik belőle a teljes történet. Én már csak annyit teszek hozzá: családi biznisz, de legalább nem a szokásos balkáni értelemben.
„Sok partner is azt mondta, hogy örülnek, hogy végre jó kézbe került egy jó dolog a városban, ahol gyakran nem szakmai indokok mentén találnak gazdát a dolgok”
– teszi még hozzá Hubert.
Miközben a kivitelező Market szó szerint éjjel-nappal dolgozott, hogy a 2018. március 8-i határidőre megnyithassa a Clark Hotelt a vendégek előtt, Ricardo és Emil is mindent megtett, hogy korábbi esküvői tanújuk valóra válthassa egy új álmát. A hotel néhány hónapja még csupasz falait ma kristálytiszta, öt méter magas üveglapok választják el a Clark Ádám tér járdájától – áprilistól ezeket felhúzva nyitják majd meg a teret, kis terasszal csalogatja a turistákat az új étterem. A zaj és a szmog, a dugók és a redbullairrace-ek, vagy a Lánchíd és az Alagút felújítása azért okozhat még problémákat.
Házon belül viszont szuper a csapat, Riccardo szerint annyira profi az éttermi személyzet, hogy amit itt három nap alatt összeraktak, azt a dubai egységben három hónap alatt érték el. „Egyik hónapról a másikra kialakult az egész, mint kés a vajban” – Hubert azt mondja, neki még tisztességes munkaerőt sem volt gond összerántania. A tavaly januárban bezárt étterme, a Susu csapata a hívására azonnal igent mondott, élén Sipos András séffel (aki azóta is a cégcsoportnak dolgozott) – ők azóta egy kéthetes hústovábbképzésen is részt vettek a Giraudi Group monacói bázisán.
A Huberthez kötődő M15 Kft-nek így most már ötvenen dolgoznak Budán, és további majdnem 150-en Pesten a Kiosk-Babel épületében, a törökbálinti háttérkonyhán és a rendezvényeken, ahol cateringcégként működnek.
„Hiába van 600 négyzetméter konyhánk Törökbálinton és a Kioskban is, egyszerűen kell ennyi hely. Hihetetlen belegondolni, hogy naponta kétezer embert etetünk meg.”
Nyílhat Budapest új skybar-ja is
De az igazi nagy budai pörgés csak a tetőterasz áprilisi megnyitásával indul. Eredetileg nem volt szó arról, hogy a hotel tetején bar lesz, de Hubert meggyőzte a tulajdonost, hogy a Clark Ádám térre néző, nyolcadik emeleti ziccert nem szabad kihagyni. A Lánchíd oroszlánjaival szemező étterem és bár, ami nem franchise részeként, hanem Hubert önálló bizniszeként, Leo néven fut majd, egyelőre csak a nyári időszakra tervez. Persze ez is Emil Humbert tervei és Gábriel Péter támogatása alapján készül majd. A Leóval együtt
Hubert és társa összesen 600 millió forintot tesznek a házba.
A laza Leóba a Fő utca felőli gazdasági bejáraton át, egy lifttel lehet majd feljutni, és várhatóan főleg az esti, koktélozós órákban lesz pörgés. A Beefbar pedig kora reggeltől pótolja a Batthyány tér és a Szarvas tér között tátongó űrt, ami a 11-nél korábban nyitó reggelizőhelyeket és kávézókat illeti. Délre most már Amerika egyik legjobb Angus húsából is készül gulyásleves Budapesten. Van szalonnahabos juhtúrós sztrapacska is – erősen hajaz a cég pesti oldalán már legendássá vált, Michelin-csillagos kategóriát jelentő tojásos nokedlijére –, meg Rákóczi-túrós. És carbonara, ha már az executive chef olasz. „Riccardo azt mondta, carbonara nem lehet az étlapon, én meg mondtam, hogy itt ez teljesen más. Idejött, és miután megkóstoltatta vele a séf, azt mondta, hogy azonnal tegyük fel az étlapra” – mondja még Hubert az őt megillető engedményekről, meg az étlapnak arról a bizonyos 30-40 százalékáról. Háromfogásos ebédmenü nagyon korrekt 5500 forintért borpárosításokkal, 200 grammos érlelt Angus-húsok a világ négy pontjáról, 5500 forinttól.
A Beefbar jelenleg az egyetlen étterem Magyarországon, amelyik hivatalosan Kobe húst árulhat – a japán Kobe Beef Marketing & Distribution Promotion Association igazolásáért komoly követelményekkel és több ezer euróval kellett fizetniük. Egy 100 grammos adagot 17500 forintért tesznek elénk.
A Kiosk megnyitásánál nagy hátrány volt a lokáció – a Március 15-e tér gyakorlatilag egy homályfolt volt az emberek fejében, az a rész egyszerűen csak a híd másik feleként élet az emberek fejében. A „hidas banda” – ahogyan Huberték egymást heccelik – mára azt is átalakította, de a Clarkon valószínűleg erre sem lesz gondjuk. Habár a Beefbar Budapest hivatalos megnyitója csak holnap, március 21-én lesz, valójában a hely már két hete dübörög, azonnal megrohamozták, és meglepő módon főleg a magyarok. Az én mércém szerint butikhotelnek már nemigen nevezhető 86 szobás szálloda is eleve 70 százalékos kihasználtsággal rajtolt, még a hivatalos áprilisi megnyitás előtt, és csak azért nem százzal, mert itt-ott még folynak munkák az épületben. „Szerencsés vagyok, mert mindenki full bizalommal volt. Még a hét elején is itt minden sitty-sutty összeállt – ezt a projektünket valahogy a világ most támogatta” – mondja Hubert. A megnyitón Emillel és Riccardóval is koccint.
A Clark téren régóta üresen állt a foghíjtelek, ide épült fel Budapest új szállodája. A kivitelező a Garancsi István többségi tulajdonában álló Market Építő Zrt. volt, a cég alapítója és 49%-os tulajdonosa Scheer Sándor. A kormányközelinek elkönyvelt üzletemberek számos piaci megbízás mellett az utóbbi években bővelkedtek az állami megbízásokban is. A Market építette fel az új Fradi stadiont, az úszó világbajnokság főhelyszínének számtó Duna Arénát, de ők a kivitelezői Csányi Sándor új, mohácsi gigavágóhídjának is. A hotel építtetője az Unione Clark Ingatlanhasznosító Kft, ebben Scheer mellett érdekelt a Bolgár családhoz köthető ausztriai bejegyzésű Cross Border Management. A projekt azzal került a hírekbe, hogy az állami Eximbank jelentős, 2,3 milliárdos óriáskölcsönt adott rá.